חמש דרכים להפיק הנאה ממתמטיקה

Watts-Lawton, L. (2021). Five Steps to Spark Joy in Math. Educational Leadership, 79(4), 10–13

ליסה וואטס-לוטון היא מורה ומחנכת ותיקה בכיתות א'-ד' בלוס אנג'לס, והיא אחראית על פיתוח תוכנית הלימודים במתמטיקה במחוז. להלן, היא מציעה מתכונת לשיעורי חשבון עשירים, חווייתיים, מלהיבים ומאתגרים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מתמטיקה

למידה-מובלת-תלמיד

למידה-מובלת-תלמיד היא גישה המאפשרת לתלמידים לגבש בכוחות עצמם את הבנתם לגבי מושגים מתמטיים ומספקת להם הזדמנויות לפתור בעיות בדרכים שנראות להם נכונות. עם הצגת הפתרון, על התלמידים מוטל לספר על דרכי החשיבה שהפעילו, לשמוע מחבריהם על דרכי חשיבה חלופיות, להיחשף לנקודות מבט חדשות, להתעמק במושגים מתמטיים ולהתגבש כקבוצת לומדים. חשוב, בהקשר זה, לנסות לקשר את תהליכי הלמידה לעולמם של התלמידים, להעניק חופש פעולה מסוים ולאפשר ללומדים לעמוד, למתוח איברים או לבחור היכן לשבת.

רעש חיובי

למידה איכותית מתבצעת רק בחלל למידה שקט? לא בהכרח. בין אם התלמידים עובדים לבד, בזוגות או בקבוצה, עליהם להסביר בקול רם את כיווני החשיבה או החתירה לפתרון, לשאול שאלות, להסיק מסקנות, להציע ביקורת, להגן על חשיבתם המתמטית ואפילו לרקוד ולהאזין לשיר המלמד מושגים מתמטיים.

ניתן, לשם כך, לנהל דיון בתורות, לבצע סיעור מוחות בכתב על גבי הלוח הכיתתי ולבקש מתלמידים להרצות בפני חבריהם. בנוסף, אפשר להצית דיון בנושא חיבור\חיסור בתהייה: דני בחר לחבר ורונה השתמשה בחיסור, אבל שניהם הגיעו לתשובה הנכונה. איך יכול להיות ששתי הגישות נכונות? עצם ההבנה שיש מגוון שיטות לפתרון בעיות מפחיתה לחץ וחרדה ומרחיבה אופקים. 

קריאה ומתמטיקה

אותיות ומילים הן חלק בלתי נפרד משיעור מתמטיקה. בכיתות א'-ב', התלמידים רק מתחילים לפתח את כישורי הקריאה והכתיבה. לכן, חשוב במיוחד להקריא בפניהם את ההנחיות בקול רם, לוודא כי הם מבינים ולהסביר להם מונחים רבי-משמעות כמו חילוק, הפרש, מנה, שבר, ישר וצלע.

שימוש באמנות

שילוב אלמנטים אמנותיים בשיעור יכול לעורר תלמידים למעורבות, להקנות ידע בצורה מוחשית ולסייע בפתרון בעיות מספריות ומילוליות. אפשר, למשל, להציג ציור רב-גוני, המגרה את החושים, בסגנון של איפה אפי? או The reception מאת ג'ונתן גרין. תמונות מסוג זה יכולות לספק כר פורה לשאלות מתמטיות. לדוגמה:

  1. כמה אנשים יושבים וכמה עומדים?
  2. כמה גדול מספרם של האנשים המבוגרים על פני הילדים?
  3. מהו צבע הבגד אותו לובשים הכי הרבה אנשים?

הנאה, אתגר ומעורבות

מצאו את הדרכים להחדיר הנאה למרחב הכיתתי, לעודד למידה פעילה ולהניע למעורבות. למשל, בשאלות 'מה יוצא-דופן?', עם ארבע תשובות שאחת שגויה, הרכיבו את התשובות כך שאין תשובה שגויה, אך בקשו מהתלמידים לנמק ולהסביר את בחירתם. בנוסף, במקום שאלות נכון\לא נכון, בקשו מהתלמידים לנקוט עמדה והרחיבו את מנעד הקטגוריות ל"מסכים מאוד", "מסכים", "לא מסכים" ו"קשה לקבוע". על בסיס תשובתם, התלמידים יתבקשו להתחלק לקבוצות, לייצג ולנמק את עמדתם, ולא להסתפק רק בבחירת התשובה. לבסוף, מומלץ בדקות האחרונות של השיעור לשלב משחקי בינגו, חידות מתוחכמות, שעשועוני מתמטיקה, פאזלים מקוונים או משחקי הרכבה.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya