Zerrad, H., & Schechter, C. (2025). Evolving school leadership: the shift from managing human resources to managing human capital. Management in Education, 0(0). https://doi.org/10.1177/08920206251389837
עיקרי הדברים:
- את ההתפתחות של ניהול משאבי האנוש ניתן לסכם בארבעה שלבים:
1. אנשים נתפסו כגורמי ייצור, בדומה למכונות אנושיות;
2. אנשים נחשבו למכונות עם רגשות.
3. עובדים הוכרו כאינדיבידואלים. דגש על התנהגות ומוטיבציה של עובדים.
4. התמקדות בביצועים ארגוניים תוך התחשבות בבעלי עניין פנימיים וחיצוניים.
- לתחושת הרווחה האישית של המורים יש את ההשפעה הגדולה ביותר על הביצועים שלהם
- שיתוף מורים בהחלטות ניהוליות, מתן הזדמנויות לפיתוח מקצועי מתמשך, והבטחת יחס חיובי שלהם לניהול משאבי אנוש בבית הספר - עוזרים לשפר את תחושת הרווחה שלהם
המעבר מניהול משאבי אנוש (HRM) לניהול הון אנושי מסמן התפתחות משמעותית באופן שבו ארגונים מעריכים ומפתחים את כוח העבודה שלהם. בתוך מגזר החינוך, שינוי זה משקף הכרה גוברת בתפקיד החשוב שיש לידע, לכישורים וליכולות של צוות בית הספר בהשגת מצוינות חינוכית. בעוד שניהול משאבי אנוש מסורתי מדגיש יעילות אדמיניסטרטיבית והקצאת משאבים, ניהול הון אנושי מתמקד בפיתוח אסטרטגי של אנשים כחיוני להצלחת הארגון. מאמר זה בוחן כיצד בתי ספר יכולים להתקדם מעבר לפרקטיקות קונבנציונליות של משאבי אנוש כדי לטפח ולמנף טוב יותר את ההון האנושי שלהם. כך מזוהות שיטות עבודה מומלצות המחברות בין יעדים חינוכיים לבין סדרי העדיפויות האסטרטגיים של ניהול ההון האנושי, ובסופו של דבר משפרות הן את ביצועי צוות בית הספר והן את תוצאות התלמידים.
למאמר המלא באנגלית
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא ניהול משאבי אנוש
בתי ספר ציבוריים מתמודדים עם אתגרים הולכים וגוברים, כגון מחסור במורים ושחיקה, מה שמחייב גישות חדשניות לניהול ופיתוח צוות (Madigan and Kim, 2021; OECD, 2021). ברמה הבין-לאומית, מערכות חינוך מאמצות יותר ויותר אסטרטגיות המותאמות לפיתוח הון אנושי, כגון קהילות למידה מקצועיות, תוכניות חניכה, ויוזמות שימור ממוקדות, כפי שהומלץ במסגרות מדיניות של ה-OECD (OECD, 2024). מגפת הקורונה והמשברים החברתיים שבאו בעקבותיה הדגישו עוד יותר את הצורך במחשבה מחודשת על אסטרטגיות ניהול משאבי אנוש, לא רק לצורך יעילות ניהולית אלא גם לצורך חוסן מול זעזועים חיצוניים (Qassoom, 2023). מעבר זה מתיישב עם התפקיד המתפתח של מנהלי משאבי אנוש כשותפים אסטרטגיים, אשר השפעתם חורגת מעבר לפעילויות שגרתיות וכוללת תכנון לטווח ארוך וניהול משברים (Wach et al., 2022).
מניהול הון אנושי לניהול הון אנושי אסטרטגי
HRM כרוך במערכת היחסים בין עובדים ומעסיקים. מטרתו להבטיח שעבודת העובדים תומכת ביעדי הארגון (Stone et al., 2020; Vekeman et al., 2018). המטרה הכללית של HRM היא למקסם את הפרודוקטיביות הארגונית על ידי אופטימיזציה של יעילות העובדים. HRM החל כתפקיד אדמיניסטרטיבי המתמקד במשימות בירוקרטיות ובשליטה מקצועית. הוא היה מושרש בהנחה שיש לנהל ולשלוט בעובדים כדי להבטיח את התנהגותם הראויה (Nurata, 2022). במהלך 50 השנים האחרונות, HRM עבר שתי טרנספורמציות עיקריות המדגישות את ניהול ההון האנושי, קביעת יעדים וחשיבה אסטרטגית. המודל המסורתי מוכוון-השליטה התפתח לניהול האסטרטגי של משאבי אנוש. מודל זה מתמקד במחויבות העובדים לארגון ובאמונם בו, וכן במעורבותם בקבלת החלטות (Runhaar, 2017).
מחקרים אחרונים מדגישים גם את החשיבות של התייחסות לצרכי העובדים וקידום הפיתוח המקצועי שלהם (Ozkeser, 2019). דגש זה מתיישב עם שתי גישות תיאורטיות בסיסיות ב-HRM: האינסטרומנטלית וההומניסטית. הגישה האינסטרומנטלית מתמקדת בהיבטים כמותיים ואסטרטגיים, בעוד שהגישה ההומניסטית נותנת עדיפות למוטיבציה, שביעות הרצון והמחויבות של העובדים (Stone et al., 2020).
את ההתפתחות של HRM ניתן לסכם בארבעה שלבים:
1. טרום-ניהול כוח אדם, שבו אנשים נתפסו כגורמי ייצור, בדומה למכונות אנושיות;
2. ניהול כוח אדם, שבו אנשים נחשבו למכונות עם רגשות. בשלב זה, המוקד היה על ניתוח עיסוקים, יחסי איגודים, גיוס, הערכה, הכשרה ותגמול;
3. HRM, שבו עובדים הוכרו כאינדיבידואלים. בשלב זה, הדגש היה על התנהגות העובדים בעבודה ועל המוטיבציה שלהם;
4. הניהול האסטרטגי של משאבי אנוש, שהשתמש במסגרות אסטרטגיות לניהול אנשים. שלב זה משלב גישה קשה המתמקדת בביצועים ארגוניים וגישה רכה הלוקחת בחשבון בעלי עניין פנימיים וחיצוניים (Nurata, 2022).
ניהול משאבי אנוש וניהול משאבי אנוש אסטרטגי בבתי ספר
בחינוך, משאבי אנוש מקיפים את כל מי שמועסק במוסד, כולל מנהלים, מורים, אנשי מנהלה וצוות אחזקה, כולם פועלים להשגת יעדי המוסדות (Kurowicka, 2019; Pandey and Sharma, 2021). "ניהול" כרוך בשיטות שבהן המוסד משתמש כדי לעודד את הצוות שלו לעמוד ביעדים אלה (Kurowicka, 2019). בניגוד לניהול משאבי אנוש מסורתי בבתי ספר, המתמקד בצרכים ארגוניים ובמדיניות אחריות המבוססת על שליטה במורים, ניהול משאבי אנוש אסטרטגי שם דגש על הרווחה האישית והצרכים של המורים.
מחקרים מראים כי לתחושת הרווחה האישית של המורים יש את ההשפעה הגדולה ביותר על הביצועים שלהם (Pagan-Castano et al., 2021; Zhang et al., 2023). שיתוף מורים בהחלטות ניהוליות, מתן הזדמנויות לפיתוח מקצועי מתמשך, והבטחת יחס חיובי שלהם לניהול משאבי אנוש בבית הספר, כל אלה עוזרים לשפר את תחושת הרווחה שלהם (Pagan-Castano et al., 2021; Veld and Alfes, 2017). לדוגמה, מחקר שנערך ב-56 בתי ספר יסודיים בבלגיה מצא שלפרקטיקות משאבי אנוש המתמקדות בצרכים ורווחת המורים יש השפעה גדולה יותר על כוונות המורים לעזוב, יותר מאשר לפרקטיקות משאבי אנוש המכוונות ליעדי בית הספר (Vekeman et al., 2018).
עם זאת, עלולה להיווצר עמימות לגבי האופן שבו עקרונות מנהיגות אסטרטגית המכוונים לפרודוקטיביות ויעילות ארגונית ממומשים בפועל. לדוגמה, כאשר החלטות המתקבלות בשיתוף פעולה עם צוותים חינוכיים מבקשות לשקף בעיקר את האינטרסים של מורים בודדים ולא את הצרכים האסטרטגיים הרחבים יותר של בית הספר, לטובת מי מתקבלות ההחלטות? מי קודם למי? האם מורים הם היעד של האסטרטגיה, או האמצעי ליישום האסטרטגיה? כיצד בתי ספר יכולים לתמוך ביעילות ברווחת המורה תוך מיקסום מימוש יעדי בית הספר?
ניהול משאבי אנוש כמסגרת לשיפור האיכות החינוכית
המטרה הכוללת של ניהול משאבי אנוש בבתי ספר היא לשפר את איכות החינוך במוסד ואת ביצועי התלמידים (Kurowicka, 2019). צוות בית הספר הוא בסיסי למימוש היעדים החינוכיים, מכיוון שהם מעורבים ישירות בתהליך הלמידה של התלמידים (Pandey and Sharma, 2021). ניהול הצוות כולל פעילויות לגיוס, שימור ופיתוח מורים איכותיים (Tran and Buckman, 2021; Van Beurden et al., 2025).
ההנחה הבסיסית של בתי הספר היא שמורים איכותיים מספקים הוראה איכותית. לפיכך, שיפור ההוראה והחינוך דורש גיוס מועמדים בעלי הכשרה גבוהה שיש להם הכשרה מעולה ועומדים בקריטריונים אישיים, חינוכיים ורגולטוריים (Madigan and Kim, 2021; Malkab et al., 2015). מחקר אחד ציין את תפקידו המרכזי של יעילות תהליך גיוס המורים במתן ערך למאמצי ההוראה של בתי הספר (Tran and Buckman, 2021).
כמה מחקרים אמפיריים הצביעו על כך שהאופן שבו מורים מגויסים עשוי להיות גורם בהישארותם במערכת (Tuytens et al., 2023). מורים איכותיים עוזבים את המקצוע כתוצאה מהפער בין הציפיות שלהם לגבי סביבת העבודה של בית הספר לבין ניסיון העבודה שלהם בשטח (Cheng et al., 2023; Van Beurden et al., 2025). לכן, יש ליידע את המועמדים על אופי התפקיד ותנאי העבודה כך שציפיותיהם לא יתנגשו עם המציאות, ויגרמו להם לעזוב (Runhaar, 2017). בנוסף, יצירת מקום עבודה המתחשב בצרכי המורים מעודד מורים איכותיים להישאר בארגון ולהיות מעורבים ומחויבים להצלחתו וזו של תלמידיהם (Tran, 2022). מצד שני, פרקטיקות משאבי אנוש המדגישות פיקוח ושליטה על מורים מובילות לדמורליזציה וללחץ במקום העבודה, מה שמגביר את תחלופת המורים (Tran and Buckman, 2021).
בתי ספר יכולים ליצור הזדמנויות למורים לפתח וליישם את כישוריהם מעבר להוראה כיתתית מסורתית (Kurowicka, 2019; Murphy and Douglas-McNab, 2019). לדוגמה, מורה מיומן בשילוב טכנולוגי יכול להוביל סדנאות שיעזרו לצוות החינוכי להשתמש בכלים חינוכיים חדשים. לחלופין, מורה שמתלהב מאמנות או מכלכלה עשוי לארגן חוגים או סדנאות להעשרת כישורי התלמידים.
מקורות
Alanoglu M (2022) The role of instructional leadership in increasing teacher self-efficacy: A meta-analytic review. Asia Pacific Education Review 23(2): 233–244.
Arnold B, Rahimi M (2025) Teachers’ working conditions, wellbeing and retention: An exploratory analysis to identify the key factors associated with teachers’ intention to leave. The Australian Educational Researcher 52(3): 1947–1973.
Auerbach P, Green F (2024) Reformulating the critique of human capital theory. Journal of Economic Surveys: 1–13.
Belay S, Melese S, Seifu A (2021) Advancing teachers’ human capital through effective leadership and institutional safety: Mediating effect of professional learning and teaching climate. Cogent Education 8(1): 1–18.
Botelho C, Kearns PT, Woollard S (2023) The HR function's influence on organizational performance beyond high-performance work practices paradigm: An HRM whole system perspective. Evidence-based HRM 11(4): 746–761.
Boudreau DW, Ulrich JS, Buhler EP (2023) The interplay between human resource strategies and strategic alignment: A comprehensive review of conceptual and empirical literature in the United States. Journal of Strategic Management 7(5): 1–10.
Cameron V, 2018. Human resource management in education: Recruitment and selection of teachers in independent schools. Doctoral dissertation. Griffith University.
Cheng H, Fan Y, Lau H (2023) An integrative review on job burnout among teachers in China: Implications for human resource management. The International Journal of Human Resource Management 34(3): 529–561.
Chong L, Ngolob RA, Palaoang TD (2020) Human resource management (HRM) practices. Journal of Advanced Management Science 8(4): 121–125.
Daly AJ, Liou YH, Der-Martirosian C (2021) A capital idea: Exploring the relationship between human and social capital and student achievement in schools. Journal of Professional Capital and Community 6(1): 7–28.
Dreer B (2024) Teachers’ well-being and job satisfaction: The important role of positive emotions in the workplace. Educational Studies 50(1): 61–77.
Edeji OC (2024) Neo-liberalism, human capital theory and the right to education: Economic interpretation of the purpose of education. Social Sciences & Humanities Open 9: 100734.
Gumede MT, Govender CM (2022) Human capital development as a line manager responsibility in the South African education sector. SA Journal of Human Resource Management 20: 11.
Hamadamin HH, Atan T (2019) The impact of strategic human resource management practices on competitive advantage sustainability: The mediation of human capital development and employee commitment. Sustainability 11(20): 5782.
Harris A, Jones M, Ismail N (2022) Distributed leadership: Taking a retrospective and contemporary view of the evidence base. School Leadership & Management 42(5): 438–456.
Ho H, Kuvaas B (2020) Human resource management systems, employee well-being, and firm performance from the mutual gains and critical perspectives: The well-being paradox. Human Resource Management 59(3): 235–253.
Kimball SM (2011) Principals: Human capital managers at every school. Phi Delta Kappan 92(7): 13–18.
Kiran VS, Shanmugam V, Raju RK, et al. (2022) Impact of human capital management on organizational performance with the mediation effect of human resource analytics. International Journal of Professional Business Review 7(3): 1–27.
Klassen RM, Rushby JV, Durksen TL, et al. (2021) Examining teacher recruitment strategies in England. Journal of Education for Teaching 47(2): 163–185.
Kurowicka E (2019) The process of human resources management in educational institutions. Journal of Education, Health and Sport 9(9): 1212–1221.
Linzer M, Griffiths EP, Feldman MD (2022) Responding to the great resignation: Detoxify and rebuild the culture. Journal of General Internal Medicine 37(16): 4276–4277.
MacLeod L (2020) Shaping professional development of educators: The role of school leaders. In: White MA, McCallum F (eds) Critical Perspectives on Teaching, Learning and Leadership: Enhancing Educational Outcomes. Springer, 189–217.
Madigan DJ, Kim LE (2021) Towards an understanding of teacher attrition: A meta-analysis of burnout, job satisfaction, and teachers’ intentions to quit. Teaching and Teacher Education 105: 103425.
Malkab M, Nawawi J, Mahmud A, et al. (2015) The implementer disposition of teacher certification policy in Indonesia. International Education Studies 8(5): 54–61.
Mezza A (2022) Reinforcing and innovating teacher professionalism: Learning from other professions. In: OECD Education Working Papers 276. Paris: OECD, 2–49.
Misko DM, Birknerová Z, Benková E (2021) Organizational commitment of human resources in the context of leadership styles in the organization. Technology, Education & Management Journal 10(3): 1058–1063.
Murphy B, Douglas-McNab E (2019) From human resources to strategic human capital management: One district’s focus on the people and processes that help meet student needs. School Business Affairs 85(4): 33–36.
Nurata ZC (2022) A study on the evaluation of developments in the field of HRM within the scope of organization theories. Management and Political Sciences Review 4(2): 165–185.
Opatha HHDNP (2021) A simplified study of definitions of human resource management. Sri Lankan Journal of Human Resource Management 11(1): 15.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2021) Education at a glance 2021: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2024) Working and learning together: Rethinking human resource policies for schools. Paris: OECD Publishing.
Ortan F, Simut C, Simut R (2021) Self-efficacy, job satisfaction and teacher well-being in the K-12 educational system. International Journal of Environmental Research and Public Health 18(23): 12763.
Ozkeser B (2019) Impact of training on employee motivation in human resources management. Procedia Computer Science 158: 802–810.
Pagan-Castano E, Sánchez-García J, Garrigos-Simon FJ, et al. (2021) The influence of management on teacher well-being and the development of sustainable schools. Sustainability 13(5): 2909.
Pandey MP, Sharma N (2021) Role of human resource management in education. Quest Journal of Management and Social Sciences 9(11): 27–31.
Patro CS (2020) Employee welfare provisions: An administration tool to enhance employee efficiency. In: Ordonez de Pablos P, Zhang X and Chui KT (eds) Handbook of Research on Managerial Practices and Disruptive Innovation in Asia. Hershey, PA: IGI Global, 300–321.
Qassoom M (2023) The role of the human resources business partner (HRBP) manager in dealing with economic crises in organizations in the public sector in Israel. ScienceOpen Preprints: 1–30. https://www.scienceopen.com/hosted-document?doi=10.14293/PR2199.000034.v1.
Rahm T, Heise E (2019) Teaching happiness to teachers-development and evaluation of a training in subjective well-being. Frontiers in Psychology 10: 1–16.
Retzius GC, Skaar MM (2022) Human resource management and the pursuit of sustainable development (Master's thesis, University of Agder).
Runhaar P (2017) How can schools and teachers benefit from human resources management? Conceptualising HRM from content and process perspectives. Educational Management Administration & Leadership 45(4): 639–656.
Sharma F (2023) Human Resource Management. Latest ed. India: SBPD Publications.
Shell DL (2023) Principals as human capital managers: A literature review. International Journal of Contemporary Education 6(1): 37–49.
Skaalvik EM, Skaalvik S (2017) Teacher stress and teacher self-efficacy: Relations and consequences. In: McIntyre TM, McIntyre SE, Francis DJ (eds), Educator Stress: An Occupational Health Perspective. Springer, 101–125.
Stone RJ, Cox A, Gavin M (2020) Human Resource Management. 10th ed. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Sukawati NN, Gunawan I, Ubaidillah E, et al. (2020) Human Resources Management in Basic Education Schools. In: 2nd Early Childhood and Primary Childhood Education (ECPE 2020). Atlantis Press, 292–299.
Sutton A, Atkinson C (2023) Performance at the cost of well-being? Testing the multi-level effects of HR practices on organisational performance via employee experiences and well-being. Evidence-based HRM 11(4): 675–694.
Tran H (2022) Revolutionizing school HR strategies and practices to reflect talent centered education leadership. Leadership and Policy in Schools 21(2): 238–252.
Tran H, Buckman D (2021) A descriptive analysis of high need districts’ inequitable access to talent-centered education HR systems. AASA Journal of Scholarship & Practice 18(3): 21–34.
Tuytens M, Vekeman E, Devos G (2023) Strategic human resource management in primary and secondary schools: An explorative study in Flanders (Belgium). Educational Management Administration & Leadership 51(3): 711–732.
Van Beurden J, Van Veldhoven M, Van de Voorde K (2025) How employee perceptions of HR practices in schools relate to employee work engagement and job performance. Journal of Management & Organization 31(4): 1872–1890.
Vekeman E, Devos G, Valcke M, et al. (2018) Principals’ configuration of a bundle of human resource practices. Does it make a difference for the relationship between teachers’ fit, job satisfaction and intention to move to another school? Educational Management Administration & Leadership 46(5): 820–840.
Veld M, Alfes K (2017) HRM, climate and employee well-being: Comparing an optimistic and critical perspective. The International Journal of Human Resource Management 28(16): 2299–2318.
Vogel LR (2018) Learning outside the classroom: How principals define and prepare to be instructional leaders. Education Research International 2018(1): 1–14.
Wach BA, Wehner MC, Kabst R (2022) Performance implications of the HR business partner model and the mediating role of internal efficiency: A comparison between Germany and the United Kingdom. The International Journal of Human Resource Management 33(20): 4113–4150.
Wang KC, Huang WY, Wu CE (2022) A study on the relationship between the principals’ change leadership and construction of teachers’ professional capital. International Journal of Arts, Humanities & Social Science 3: 53–63.
Yamak M, Chaaban Y (2022) Capitalising on professional capital in Lebanese schools post-pandemic. International Journal of Educational Research Open 3: 100125.
Yu J, Yuan L, Han G, et al. (2022) A study of the impact of strategic human resource management on organizational resilience. Behavioral Sciences 12(12): 508.
Yulianti R, Munir M (2020) Recruitment Planning of Teachers and Education Staff at MTs Yaspina Cianjur. In: Proceedings of the 3rd International Conference on Research of Educational Administration and Management (ICREAM 2019), pp.130–133.
Zahed-Babelan A, Koulaei G, Moeinikia M, et al. (2019) Instructional leadership effects on teachers’ work engagement: Roles of school culture, empowerment, and job characteristics. CEPS Journal 9(3): 137–156.
Zerrad H, Schechter C (2025a) Human capital leadership in school systems: Principals’ metaphors. International Journal of Leadership in Education: 1–19.
Zerrad H, Schechter C (2025b) Human capital development: Principals’ challenges in developing school staff. Journal of Professional Capital and Community.
Zhang Y, Goroshnikova T, McGuire S, et al. (2023) Status, wellbeing, and behavior at work or in college. Journal of Business and Economic Studies 27(1): 36–68.