כתיבה אפקטיבית: כתיבה שיווקית בגובה העיניים

*פריט זה מבוסס על סדנת כתיבה בשם כתיבה אפקטיבית: כתיבה שיווקית בגובה העיניים מאת צפריר בשן

צפריר בשן מגדיר עצמו ככותב מתמיד, מחבר הספר "כתיבה אפקטיבית", עורך לשעבר בעיתוני "הארץ" ו"גלובס", בלוגר, פובליציסט, מנהל תוכן ומנחה סדנאות. לדבריו, כתיבה אפקטיבית היא שיטה לכתיבה עניינית ויעילה אשר מניעה את הקוראים לפעולה ומתארת מציאות מסוימת בצורה קולעת. הכתיבה לא חייבת להיות אינטימית, ספרותית או לירית. אלא, ממוקדת, קליטה ומוכוונת-מטרה. כך או כך, בסופו של דבר חשוב לזכור: הכותבים הם המורים הטובים ביותר של עצמם ומשימתם העיקרית היא: לכתוב, לכתוב ולכתוב.

לינק להרצאה

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא כתיבה אקדמית

מדוע כתיבה צריכה להיות אפקטיבית?

הכתיבה היא למעשה הרחבה והנגשה של האישיות שלנו והיא משמשת ככלי תקשורת יעיל עם סביבתנו הקרובה, חברינו, בני משפחתנו ועמיתנו. אם נכתוב בצורה מתוחכמת, משעשעת או מלהיבה, כך הסביבה תראה אותנו. בימינו אנו, בתוך ים המידע שמאפיין את תקשורת  ההמונים ואת הרשתות החברתיות, קשה הרבה יותר להתבלט באמצעות טקסט כתוב. לכן, כדי לכתוב בצורה יעילה, אפשר להסתמך על העקרונות המוצגים להלן:

1) השורה הראשונה – אם השורה הראשונה אינה טובה, פוחתים משמעותית הסיכויים שהקורא ימשיך בקריאה או ייסחף לתוכה. מצד שני, אין להיבהל אם במהלך הכתיבה הטקסט נפתח במשפט חלש או בינוני. שכן, יש להניח שבתוך שטף הכתיבה יופיע משפט עוצמתי שניתן יהיה להעבירו לפתח הדברים. בהקשר זה, גם השורה האחרונה היא חשובה מאוד משום שהיא יכולה להניע לפעולה, להיכנס ללב הקורא ולהדהד במוחו לאחר הקריאה.

2) הפרידו בין כתיבה לבין עריכה – הכתיבה היא יצירה או בריאה של טקסט יש מאין. ואילו, מטרתה של העריכה היא לבחון, לתקן ולשפר. מכאן, שהכתיבה היא, למעשה, החלק הקשה ביותר משום שהיא מתחילה מדף ריק, מצריכה זמן רב והכותב נדרש להוליד טקסטים ולכתוב מחדש שוב ושוב.

3) מיקוד – הכתיבה חייבת להיות ממוקדת לנושא אחד ואסור לכתוב על שני נושאים באותו טקסט. ברגע שהפריט הכתוב מתייחס במקביל לשני נושאים, הקורא עלול להתבלבל, להפסיק לקרוא ולא לקלוט את המידע שהכותב התכוון.

4) עריכה עצמית – מטבעה, הכתיבה היא תהליך יצירתי. לכן, כדאי לשפוך את המילים על הדף ללא מגבלות, מעצורים או חששות, להרשות לעצמנו להביע את הקול הייחודי שלנו ואת הסקרנות, היצירתיות והשאפתנות שלנו. לבסוף, לאחר שהכותב מוציא את הכול, ניתן לבצע עריכה כוללת לטקסט.

5) לראות את הקורא לנגד עיניך – חשוב להכיר את קהל היעד ולהבינו, לדעת את השפה של הקהל הספציפי ולתפור את הכתיבה למידותיו. לצורך ההמחשה, הכתיבה צריכה להשתנות, אם למשל, כותבים לבני נוער, לאוהדי כדורגל, לאימהות צעירות, לאנשי אקדמיה או לגמלאים.

6) עמידה במטרה – בתוך תהליך הכתיבה, ובשל האופי היצירתי והמתפשט שלה, הכותב עלול לסטות ממסלולו ולכתוב על היבטים משניים. לכן, עם סיום הכתיבה, יש לעבור על הטקסט ולבדוק: האם כתבנו את מה שרצינו? האם גלשנו לנושאים אחרים? האם הכתיבה קצרה או ארוכה מדי? האם היא צפויה להשיג את המטרה?

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya