על קריאת ספרים בגיל הרך עם ד”ר רותם שפירא

ד"ר רותם שפירא, מהמרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט ואוניברסיטת תל אביב משוחחת עם ד"ר ברק בר-זוהר, ממרכז הידע האקדמי במכון מופ"ת ופודקאסט תו חינוך, על קריאת ספרים בגיל הרך. בשיחה מעמיקה וקולחת מספרת ד"ר שפירא על החשיבות של הקראת ספרים לילדים, על מנגנוני התיווך ההורי, על האתגר הטמון בהקראת ספרים בגני הילדים, על תפקידם המסורתי של אבות בהקראת ספרים ועוד. ריאיון זה פונה לקהל-יעד נרחב של סייעות, גננות, מורות, מפקחות, אימהות, אבות, סופרי ילדים, מאיירים, אנשי חינוך וחוקרי חינוך בגיל הרך.

לריאיון המלא

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חינוך בגיל הרך

שאלות ותשובות נבחרות מתוך השיחה:

מדוע חשוב להקריא לילדים ספרים?

זה לא רק חשוב, כיף להקריא. זה זמן של הנאה וקסם של הורה וילד. בכוחם של ספרים לתרום לטיפוח יצירתיות, לרכישת שפה, לאוריינות קריאה, להבנה חברתית-רגשית, לרכישת ערכים ומוסר וללמידה על העולם שבחוץ. הרוב המוחץ של הספרים עוסק במצבים מנטליים ורגשיים שמאפשרים להורים לתווך עבור הילדים תפיסות רגשיות, חברתיות ותרבותיות.

איך יכולות גננות להשתמש בהקראת ספרים לצרכים פדגוגיים?

הקראה בגן הילדים שונה מהבית, אך עדיין מבוססת על אותן מתודות. הקריאה בגן הילדים מוגדרת כקריאה במליאה ומטרתה לקדם חשיבה, חשיפה, שיתוף ושיח. בגן הילדים מומלץ לבצע קריאה חוזרת ובקבוצות קטנות וקבועות שבוחנות ספר מסוים. רצוי שיהיה דיאלוג בין הגננת לבין הילדים ואחר כך דיאלוג בין הילדים לבין עצמם. הקריאה מהווה הזדמנות נהדרת וראשונית ללמד שיח ודיאלוג חברתי בגיל הרך.

מהי חשיבותם של האיורים בספרי הילדים?

יש לאיורים חשיבות עצומה ולילדים יש נטייה טבעית להתרכז בהם. ספר ילדים מורכב, למעשה, מיחסים משלימים, הדדיים, אינטגרטיביים והכרחיים בין השפה הכתובה לבין האיור. ישנם ספרים, אפוא, בהם מערכת היחסים הזו היא הופכית. לדוגמה, בספר "שבתאי מסכן" מאת אורית ברגמן, בו האיור מספר סיפור הפוך מהטקסט הכתוב.

מהו עתידו של הספר המודפס בעידן המקוון והדיגיטלי?

אני חושבת שאפשר גם מודפס וגם מקוון, עם עדיפות למודפס. ילדים לומדים שפה באמצעות מבוגר מתווך, אינטראקציה ושיח הדדי. התיווך האנושי וההורי מקדם תפיסות של אותיות, שפה וקריאה, ולכן הספר המודפס מעניק הזדמנות טובה יותר ללמידה. אמנם, אפשר ללמוד מסרטונים או לנהל שיח על בסיס תוכנית או סרט. אבל, אין כמו הקרבה והקסם שמספק הספר הכתוב להורה ולילד. 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya