חדרים מפוצלים ככלי מקצועי עבור סטודנטים להוראה, לרפואה ולמדעי החברה

Almendingen, K., Skotheim, T., & Magnus, E. M. (2022). Breakout rooms serve as a suitable tool for interprofessional pre-service online training among students within health, social, and education study programs. Education Sciences, 12, 12, 871. https://doi.org/10.3390/educsci12120871

אסטרטגיות לגיבוש וניהול קבוצות קטנות הלומדות בחדרי זום מפוצלים

  1. שחקו משחק היכרות קצר בפתח הפגישה;
  2. קבעו מראש כללים וחוקים קבוצתיים;
  3. סמנו את מטרת המפגש והתמקדו בה;
  4. בצעו חלוקת תפקידים פנים-קבוצתית;
  5. בקשו ממנהל הקבוצה לבקר בחדר מפעם לפעם כדי להשליט סדר, להכווין או להעניק משוב;
  6. חלקו משתתפים לחדרים באופן שוויוני והשתדלו לשמור על קבוצות קטנות (10-3 משתתפים).

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא למידה מקוונת

למידה מקוונת, סטודנטים וחדרים מפוצלים

עבור סטודנטים, ישנם מספר יתרונות ברורים וידועים לשימוש והטמעה של למידה מקוונת במערכת ההשכלה הגבוהה. למשל, ניהול זמן יעיל, חסכון בנסיעות ובניירת, גישה למצבורים גדולים של ידע, שיתופי פעולה רחבי-היקף, למידה מותאמת אישית ועוד. עם זאת, כדי להשתמש ביעילות בכלים המקוונים, הן הסטודנטים והן המרצים צריכים לדעת להשתמש בתקשורת מקוונת, לשתף פעולה בזירות וירטואליות ולהשתמש באינטרנט באופן בטוח.

מאז משבר הקורונה, אפליקציית שיחות הוועידה הנפוצה ביותר בעולם היא זום והיא מאפשרת אופציה של פיצול חדרים. בפיצ'ר של פיצול החדרים נעשה שימוש הולך וגובר בזירה האקדמית וניתן להגדירו כך: מפגשים אשר מתקיימים בנפרד מפגישת הזום המרכזית ומאפשרים למשתתפים להתמקד, לשוחח, לשתף פעולה, לדון, להניע מיזמים ולסכם בקבוצות קטנות. בד בבד, החדרים המפוצלים יכולים לשמש ככר פורה לטיפוח מיומנויות ניהול, תקשורת, עבודת צוות והכלה ואינם מוגבלים לדיסציפלינה מסוימת.

את החדרים המפוצלים יכול מנהל המפגש (Host) ליצור בשלושה אופנים:

  1. ידני – מנהל המפגש קובע מראש את שמות החדרים, בהתאם למטרות הפגישה, ומשבץ את המשתתפים;
  2. רנדומלי – אפליקציית הזום מפצלת באופן רנדומלי ושוויוני את המשתתפים לחדרים;
  3. אלקטורלי – מנהל המפגש יוצר חדרים והמשתתפים בוחרים את החדר אליו יפרשו.

לאורך המפגש, המנהל יכול לשלוח הודעות לנוכחים בחדר, לדלג מחדר לחדר, לחלק הוראות ומשוב, לשתף מסמכים ואף למשוך משתתף לשיחה אישית. עם זאת, אחת המטרות הפדגוגיות המרכזיות בפיצול חדרים היא לעודד למידה-מבוססת-תלמיד, למידה אוטונומית ומנהיגות דיגיטלית בקרב הסטודנטים.

חרף האמור לעיל, שיטת פיצול החדרים טומנת בחובה מספר חסרונות עקרוניים. לדוגמה, בעיות טכניות, מסכים כבויים של משתתפים, חברי צוות זרים זה לזה, משתתפים ללא אוריינות דיגיטלית, משתתפים ביישנים או פסיביים שאינם תורמים לדיון או משתתפים דומיננטיים המשתלטים על השיח.

מתודולוגיה

בין השנים 2022-2020, הופצו שאלונים מקוונים אנונימיים בקרב 5,412 סטודנטים להוראה, רפואה ומדעי החברה בנורבגיה. כל המרואיינים לקחו חלק בפורמט של חדרים מפוצלים במהלך קורס אקדמי, כזה או אחר, בזום.

האם בכוחם של החדרים המפוצלים לתרום לסטודנטים להוראה?

בקרב הסטודנטים התגלו חוסרי הסכמות לגבי היעילות של טכניקת החדרים המפוצלים. מצד אחד, הסטודנטים להוראה, בעיקר אלו הנמצאים בשלב ההתנסות המעשית, הביעו אי-נוחות ואי-שביעות-רצון לגבי עיסוק בנושאים רגישים וטעונים בפלטפורמה הזו. לטענתם, לא ראוי היה לדון בדרכי התמודדות עם תלמידים מתקשים, ברקע סוציו-אקונומי של תלמידים או בבעיות משמעת כיתתיות בפורום קבוצתי-פומבי אשר מחולק בצורה רנדומלית.

מעבר לכך, סטודנטים אחרים דיווחו על חוסר התמצאות בפלטפורמות מקוונות, חוסר ביטחון וביישנות מול המצלמה. יחד עם זאת, סטודנטים רבים הודו שהם למדו רבות מעמיתים ונהנו מאינטראקציה ממוחשבת, נוחה וקלילה, שיתוף פעולה מקצועי, ענייני ופורה ואווירה לימודית תומכת ואינטימית.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya