מדריך להישרדות: תשתית לחשיבה על בינה מלאכותית בעידן אפוקליפטי

Parnell, J. (2025). Survival Guide: A framework for thinking about the AI-pocalypse. Independent School, 55–59

עיקרי הדברים:

  • מאמר זה גורס כי התעלמות של מוסדות חינוך מפריצתה והתמסדותה של הבינה המלאכותית הינה בגדר טמינת ראש בחול ואף חידלון מערכתי
  • המאמר סוקר השקפות והמלצות של מנהלי בתי ספר בארה"ב אשר הטמיעו מערכות בינה מלאכותית בבית ספרם וממליץ על דפוסי פעולה וקווי מדיניות של הוראה וניהול בבית הספר בעידן ה-AI
  • על מנהלי בית הספר לאתר ולזהות חברי סגל, מורים ותלמידים המסוגלים לשלוט במנועי ה-AI בקלות ולהציבם בתפקידי מפתח, דוגמת רכז טכנולוגיות ומידע
  • מוטב להקדיש בבית הספר מרחבים ללמידה חדשנית, לשקול עיצוב מחדש של כיתות הלימוד והמחשבים ותוכניות הלימודים, לרענן את סגנון המטלות הפדגוגיות ולהגדיר קוד אתי
  • עוד לפני חומרי הלימוד הפורמליים, חשוב לנטוע בתלמידים מודעות לשיקולים אתיים וחברתיים וללמדם אזרחות דיגיטלית, שיח דיגיטלי מכבד, חשיבה ביקורתית, חתירה לפתרון בעיות ויתרונות וחסרונות של בינה מלאכותית
  • יש להציע לאורך שנת הלימודים סדנאות היכרות ופיתוח מקצועי בהן ילמדו שימוש אחראי ב-AI, איתור וברירת מידע, עם דגש על בינה מלאכותית וחינוך
  • התלמידים צריכים ללמוד כיצד לומדים עם AI, קובעים לעצמם תוכנית למידה אישית ומגלים טכניקות למידה חדשות
  • המורים יכולים להיעזר ב-AI כדי לחבר או לשדרג מערכי שיעור, ליצור חידונים לימודיים, להסביר ולפשט נושאים מורכבים, להעלות שאלות לדיון, לפתור בעיות, לנתח יצירות מפרספקטיבות נוספות ועוד.
  • בסוף כל סמסטר, מוטב להושיב את חברי הסגל יחדיו כדי לחלוק טיפים וטריקים שימושיים
  • בבואנו להשתמש בבינה המלאכותית רצוי לשמור על גישה משחקית, יצירתית, רחבת-אופקים ואף דמיונות – אלו מזינים את הבינה המלאכותית ואפשרים לה להמריא

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא בינה מלאכותית

הבינה המלאכותית מעצבת מחדש את שדה החינוך ובתי הספר מתמודדים עם אתגרים מורכבים, לצד הזדמנויות מלהיבות. בכוחה של הבינה המלאכותית להוביל מהפכות של ממש בעולמות הלמידה וההוראה, להציע למידה מותאמת אישית, להקל את עומס העבודה האדמיניסטרטיבי ועוד. אבל, מאיפה צריך להתחיל? מהי המדיניות הבית ספרית הנכונה והראויה? מה לגבי שיקולים אתיים או מורים המתעקשים לדבוק בשיטות ההוראה המסורתיות והמוכרות? ומי מבטיח שבתוך 10-5 שנים לא תפרוץ מהפכה טכנולוגית חדשה אשר תייתר את זו הנוכחית? על רקע זה, המאמר סוקר השקפות והמלצות של מנהלי בתי ספר בארה"ב אשר הטמיעו מערכות בינה מלאכותית בבית ספרם וממליץ על דפוסי פעולה וקווי מדיניות של הוראה וניהול בבית הספר בעידן ה-AI.

הכרה במציאות

בראש ובראשונה, חשוב להכיר בכך שאל הבמה עלה שחקן מרכזי חדש ומשמעותי שאין להתעלם ממנו. הבינה המלאכותית עוצמתית יותר מכל הטכנולוגיות הקודמות והיא משפיעה על שלל שדות תעסוקתיים, ובכלל זה חינוך. אמנם, רוב המורים עדיין אינם ששים לאמץ את ה-AI, חלקם חשים סלידה או רתיעה וחוששים מאובדן שליטה או החלפת האדם במחשב. למרות החששות הטבעיים, התעלמות מה-AI עתידה להתברר כשגיאה חמורה. במקום, יש לגלות גמישות, יצירתיות ופתיחות מחשבתית, לעשות מאמץ ולרתום את הבינה המלאכותית לטובתנו ולטובת דור העתיד (Perkins et al., 2024).

הערכת מצב

כדי להתמודד עם מהפכת המידע הנוכחית, חשוב לבצע הערכת מצב ולמנות ולאמוד את המשאבים, הציוד וכוח האם העומד לרשותי. על מנהלי בית הספר לאתר ולזהות חברי סגל, מורים ותלמידים המסוגלים לשלוט במנועי ה-AI בקלות ולהציבם בתפקידי מפתח, דוגמת רכז טכנולוגיות ומידע. כמו כן, יש להקדיש בבית הספר מרחבים ללמידה חדשנית, לשקול עיצוב מחדש של כיתות הלימוד והמחשבים, לרענן את סגנון המטלות הפדגוגיות ולהגדיר קוד אתי. עוד חשוב להבהיר כי, ככל שה-AI הופך מתוחכם וזריז יותר, כלים לזיהוי כתיבה מבוססת בינה מלאכותית, דוגמת Google Draftback, מתייתרים משום שאין בכוחם לפסוק חד-משמעית האם טקסט הוא מבוסס AI או לא (אפילו אם הם בטוחים בכך) ומנועי הבינה המלאכותית מדלגים מעליהם ביתר-קלות.

הענקת מחסה

על בתי הספר לספק לתלמידים מרחב מוגן בו יוכלו לחשוב, לשגשג ולרכוש מידע תיאורטי, מעשי ורלוונטי. עוד לפני חומרי הלימוד הפורמליים, חשוב לנטוע בתלמידים מודעות לשיקולים אתיים וחברתיים וללמדם אזרחות דיגיטלית, שיח דיגיטלי מכבד, חשיבה ביקורתית, חתירה לפתרון בעיות ויתרונות וחסרונות של בינה מלאכותית. בתוך כך, מחובתם של בתי הספר להבהיר לתלמידים מה מותר ומה אסור בשדות של בינה מלאכותית. ואין להסתפק בכך, על מנהלי בתי הספר לוודא כי החוקים מובנים לתלמידים וכי שעות החברה מוקדשות להיבטים אתיים וחברתיים.

תקשורת וחזון

המסר שצריך לצאת מפיהם וממשרדם של מנהלי בית הספר הוא חזון ברור, גמיש ובר ביצוע אשר מקובל על מנהלי האגפים וקובעי המדיניות ומובן על ידי ההורים והתלמידים. אין די בהצהרה פורמלית על חזון מודרני וחדש. שכן, הטמעת בינה מלאכותית אורכת זמן ומצריכה טיפוח של אקלים תרבותי מסוים, דיאלוג מתמשך ושיתופי פעולה עם מורים, צוותים ואפילו חוקרי חינוך ומתכנתים. לשם כך, מוצע שהנהלת בית הספר תוביל תהליך מדורג שיכלול סדנאות, חשיבה משותפת עם צוותי ההוראה, ושיתופי פעולה עם מומחים מהתחום – במטרה להפוך את החזון למציאות.

טיפוח המערכת והמשחקיות

אין די בפתיחת פרופיל משתמש של ChatGPT או תוכנת AI פנים בית ספרית עבור כל תלמיד, מורה ומנהל. במקום זאת, יש להציע לאורך שנת הלימודים סדנאות היכרות ופיתוח מקצועי בהן ילמדו שימוש אחראי ב-AI, איתור וברירת מידע, עם דגש על בינה מלאכותית וחינוך. התלמידים צריכים ללמוד כיצד לומדים עם AI, קובעים לעצמם תוכנית למידה אישית ומגלים טכניקות למידה חדשות. במקביל, המורים יכולים להיעזר בו כדי לחבר או לשדרג מערכי שיעור, ליצור חידונים לימודיים, להסביר ולפשט נושאים מורכבים, להעלות שאלות לדיון, לפתור בעיות, לנתח יצירות מפרספקטיבות נוספות ועוד.

בסוף כל סמסטר, מוטב להושיב את חברי הסגל יחדיו כדי לחלוק טיפים וטריקים שימושיים. כמו כן, בבואנו להשתמש בבינה המלאכותית רצוי לשמור על גישה משחקית, יצירתית, רחבת-אופקים ואף דמיונות – אלו מזינים את הבינה המלאכותית ואפשרים לה להמריא.

מבט לעתיד

בעידן ה-AI, התלמידים הופכים לסוכנים משמעותיים יותר בתהליך הפדגוגי. מחד, בשל היכרותם עם הכלים הטכנולוגיים, בכוחם לעזור לחשוב על אסטרטגיה לימודית-טכנולוגית מפרה וחיונית. מאידך, הם עלולים להתנגד לשיטות הוראה מסורתיות, בזמן שהם רואים את הטכנולוגיה דוהרת קדימה. לכן, למפגשי הצוות מומלץ להזמין תלמידים נבחרים, או אפילו בוגרי בית ספר, לשמוע את דעתם, לבחון אילו מיזמים יכולים לענות על צרכיהם ולהעביר את דבריהם הלאה. המטרה המרכזית כיום היא לזהות הזדמנויות לאוטומטיזציה ולהפשטת תהליכים מורכבים, לבחון את זרימת העבודה הנוכחית, לחתור לשינויים מושכלים ונדרשים ולהימנע מקפיאה על השמרים.

רשימת המקורות

Perkins, M., Furze, L., Roe, J., & MacVaugh, J. (2024). The Artificial Intelligence Assessment Scale (AIAS): A framework for ethical integration of generative AI in educational assessment. Journal of University Teaching and Learning Practice21(6), 49-66

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

Perkins, M., Furze, L., Roe, J., & MacVaugh, J. (2024). The Artificial Intelligence Assessment Scale (AIAS): A framework for ethical integration of generative AI in educational assessment. Journal of University Teaching and Learning Practice21(6), 49-66

yyya