4 דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שאתה הופך את הכיתה שלך

Chatzopoulos, N. (2013. July 9). 4 things to consider before you flip your classroom. [Web Log Post]. Retrieved from /

מודל ה"כיתה ההפוכה" תופס תאוצה בכיתות סביב העולם. נאמר ונכתב הרבה על התועלת והיתרונות של הכיתה ההפוכה במהלך השנה, לכן במהלך שלושת השבועות האחרונים של בית הספר החליט המחבר להתנסות עם מודל הוראה זה ולהפוך את כיתת המתמטיקה שלו. באמצעות אפליקציית Explain Everything באייפד שלו, הוא יצר סדרה של סרטונים שהתלמידים צפו בהם לפני הגעתם לבית הספר. בכיתה התאפשר לו לנצל את זמן ההוראה העודף ואת ההתרגשות שלהם לשתף את הידע שהם קיבלו מצפייה בסרטונים שהוא יצר, והוא ניסה למשוך את תלמידיו למשימות מתמטיות בסדר גבוה.

אף-על-פי שהתוצאות היו מעודדות מאוד והפכו את המחבר לתומך נלהב של הכיתה ההפוכה, קיימים ארבעה דברים ,שהמחבר סבור, שעל כל מורה בכיתה לדעת לפני שהוא מתחיל להשתמש במודל הכיתה ההפוכה.

לחלק מהתלמידים ייקח זמן רב יותר להסתגל מאחרים .

מורים צריכים לזכור שלתלמידים רבים יידרש שבוע או שניים כדי להתרגל ל"מציאות שיעורי הבית" החדשה עליה מבוססת הכיתה ההפוכה. למעשה, במהלך השבועיים הראשונים, רבים מהתלמידים האחראיים והחרוצים ביותר, אשר באופן טיפוסי לעולם אינם מחמיצים מטלת שיעורי בית, יצליחו "לשכוח" להכין את שיעורי הבית שלהם. למרות שהמחבר חושד שבמקרה שלו עייפות הכיתה היא חלק מהסיבה לתופעה זו, אחרי הכל, הם היו קרובים לסוף שנת לימודים ארוכה מאוד, הוא מאמין שקיימת סיבה עמוקה יותר להתרחשות הלא רצויה הזו.

חלק מהתלמידים עשויים היו שלא להכין את שיעורי הבית שלהם מפני שהם התרגלו למטלות שיעורי בית מוחשיות ומסורתיות יותר של נייר ועיפרון, ולפיכך הם עשויים היו לתפוס את "שיעורי הבית החדשים" הללו כמופשטים, לא רלוונטיים, ואולי לא חשובים באותה המידה. מתן גישה למחשב נייד ואפשרות צפייה בסרטונים לפני תחילת יום הלימודים עשוי להפחית כמה מהבעיות, אך בסופו של דבר התלמידים יצטרכו להבין שבכיתה הפוכה, השלמת מטלות שיעורי הבית היא מרכיב מפתח ללמידה מוצלחת.

הסרטונים שהוכנו בידי המורים חייבים להיות מרתקים

צפייה בסרטונים שהוכנו בידי מורים לפני השיעור היא אחד המרכיבים הנפוצים ביותר של מודל הכיתה ההפוכה. קיימת הסכמה שהסרטונים היעלים ביותר הם אלו המצליחים לגרום לתלמידים להיות אחראים על למידתם. ניתן להשיג זאת על ידי שימוש במספר טכניקות מתוחכמות המיועדות למשוך את תשומת לב התלמידים ולעורר את עניינם לשיעור. לדוגמה, בחלקי מפתח של השיעור/סרטון המורה יכול להדריך את התלמידים להפסיק את הסרטון ולענות על שאלה, לסכם, לבצע ניבוי, או לעבוד על בעיה קצרה הדורשת מהתלמידים ליישם ידע שנלמד לאחרונה. טכניקות כאלה הופכות את התלמידים למשתתפים פעילים ומעצימות אותם ליטול שליטה על הלימודים שלהם.

בניסיון הכיתה ההפוכה הקצר של המחבר, הוא מצא ששיעורי הסרטונים שבהם הדריך את התלמידים להפסיק את הסרטון ולענות על שאלות ספציפיות לגבי טבע המושג המתמטי שהסרטון חקר, הובילו לדיונים עשירים באופן בלתי צפוי בכיתה, שהפכו את התלמידים שלו ללומדים בעלי הנעה עצמית ומסורים.

זמן ההקלטה עשוי להיות ארוך יותר ממה שצפית מראש

מורים צריכים לדעת מבעוד מועד שהזמן שהם יקדישו לצורך הקלטת הרצאות יהיה ארוך יותר מהצפוי, לכל הפחות בהתחלה. עבור סרטון בן עשר דקות יידרשו הרבה יותר מעשר דקות. ראשית, המורה יצטרך לאסוף את כל המשאבים והחומרים שהוכנו קודם לכן ואשר בכוונתו להשתמש בהם בשיעור, כגון תמונות רקע, מפות, או בעיות מתמטיות אם לציין רק כמה דוגמאות.

בנוסף, אלא אם כן אתה מיומן בצילום מסך (screencasting), רוב הסיכויים שתאלץ לחזור ולהקליט את אותו השיעור מספר פעמים כדי ליצור את הסרטון היעיל שתכננת במקור. זה עשוי להיות מתסכל ואף נקודת השבר עבור חלק מהמורים. רוב האנשים שהפכו את כיתתם מסכימים שבהתחלה, מורים צריכים לצפות להקדיש בממוצע כ-30 דקות של הקלטה כדי ליצור שיעור בן 10 דקות. אולם, לאחר ארבעה-חמישה השיעורים הראשונים, רוב האנשים מרגישים נוח יותר עם צילומי המסך וזמני ההקלטה מצטמצמים באופן משמעותי.

יש לבחור בזהירות את הפורמטים של הסרטון

על המורים להבטיח מראש שתהיה לתלמידיהם גישה לסרטונים, ושסרטונים אלו יהיה בפורמטים הניתנים להפעלה באמצעות מרבית נגני המדיה. המחבר נתקל בבעיה זו בעצמו. תוך שימוש באפליקציית Explain Everything, המחבר שמר את הסרטונים בפורמט mp4.

מסתבר שלחלק מהתלמידים שלו יש מחשבים בבית שהם ממש ישנים ואינם מצוידים בנגני מדיה עדכניים. כתוצאה מכך, הם לא יכלו לצפות בסרטונים שהוא הכין. מורים צריכים לזכור שלתלמידים רבים לא תהיה גישה לטכנולוגיה האחרונה והטובה ביותר, ועל כן יתכן שלא תהיה להם גישה לסרטונים שנוצרו באייפדים או שיעורים שהוקלטו תוך שימוש בתוכנה מודרנית. שמירת כל שיעור בפורמטים מרובים עשויה לשמש פתרון לבעיה זו. כמו כן, יצירת ערוץ Youtube ופרסום סרטונים ב-Youtube יהפכו את הסרטונים לנגישים יותר לכל התלמידים.

למאמר המלא באנגלית

ראה גם :
כיתה הפוכה – ממצאי למידה משותפת ( אביב צמח)


היהפוך מורה עורו, ותלמיד חברבורותיו? (כיתה הפוכה - ועוד קצת)

מודל שיטת ההוראה ההפוכה: התמונה המלאה


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    חסרון: מודל הכיתה ההפוכה מתאים רק לאוכלוסיה שנוהגת להכין שיעורי בית. המודל לא מתאים לתלמידים חלשים שלא מסוגלים להביא את עצמם ללמידה.יתרון: באמצעות השיטה ניתן להתקדם בחומר ולהגיע למחוזות רחוקים.שיעורי בית בצורת סרטונים- דבר חיובי, הילדים מחוברים כל היום למכשירים ניידים ובהתחלה הם יאהבו את החידוש.

    פורסמה ב 16/12/2013 ע״י נאוה הדר
    מה דעתך?
yyya