21 דרכים פשוטות להניע את תלמידיך

"21 Simple Ways To Motivate Your Students", edudemic.com, December 16, 2012.

הנעת התלמידים או סטודנטים אף פעם לא קלה. אולם, כיום ההנעה על ידי המורים חשובה מאי פעם בשל האפשרויות הרבות להסחת הדעת שיש כיום לתלמידים, מ-Facebook דרך שליחת מסרונים ועד חלימה בהקיץ.


להלן רשימה שתספק לכם רעיונות פשוטים מקורסים של מכללה המעבירה קורסים מקוונים (Online College Courses) כדי שתוכלו להפיק את המרב מהזמן שלכם עם התלמידים.


- תנו לתלמידים תחושת שליטה
מתן אפשרות בחירה ושליטה לתלמידים לגבי המתרחש בכיתה היא למעשה אחת הדרכים הטובות ביותר לשמור שהתלמידים יהיו מעורבים בנעשה בכיתה. לדוגמא, לאפשר לתלמידים לבחור את סוג המשימה שהם מבצעים או על אילו בעיות הם יעבדו, יכולים לתת לתלמידים תחושה של שליטה שעשויה להניע אותם לבצע יותר מהמוטל עליהם.

- הגדירו את היעדים
התלמידים יכולים להיות מאוד מתוסכלים מהשלמת משימה, אם לא מוצבים בפניהם יעדים שהוגדרו בבירור. התלמידים רוצים וצריכים לדעת מה מצופה מהם כדי שתהיה להם הנעה לבצע את המשימה. בתחילת השנה, הציבו יעדים, כללים וציפיות ברורים מהתלמידים כך שלא יהיה בלבול ולתלמידים יהיו מטרות לעבוד לקראתן.

- צרו סביבה חסרת איומים
בעוד שהתלמידים צריכים להבין מהן התוצאות של מעשיהם, מה שמניע את התלמידים הרבה יותר מאשר איומים הם תגמולים חיוביים.
מורים היוצרים סביבה בטוחה ותומכת עבור התלמידים, ומאשרים את האמונה שלהם ביכולות של התלמידים, יניעו את התלמידים לבצע את עבודתם. בסופו של דבר, התלמידים ימלאו אחר הציפיות שהמבוגרים מסביבם מצפים מהם,
אז התמקדו ב"יכול" ולא להתמקד ב"לא יכול".

- שנו את הנוף
כדי לחדש את העניין בחומר השיעור או בלמידה באופן כללי, תנו לתלמידים שלכם אפשרות לצאת מחוץ לכיתה. קחו אותם לסיורים בשטח, הביאו מרצים לשיעור, או אפילו קחו אותם לספרייה כדי לבצע מחקר. המוח אוהב חדשנות ומקום חדש יכול להיות בדיוק מה שהתלמידים צריכים כדי להישאר חדורי הנעה בלמידה.

- הציעו התנסויות מגוונות
יש תלמידים האוהבים לקרוא ספרים בשקט ויש כאלה האוהבים עבודה בקבוצות.
כדי לשמור על כך שכל התלמידים יהיו חדורי הנעה, שלבו בשיעורים שיטות לימוד שונות כך שתלמידים בעלי העדפות שונות יקבלו זמן להתמקד בדברים שהם עושים בצורה הטובה ביותר. שילוב שיטות שונות של למידה יאפשר לתלמידים להישאר מעורבים בנעשה בכיתה.

- השתמשו בתחרות חיובית
עבדו כדי לטפח רוח של תחרות ידידותית בכיתה, ייתכן באמצעות משחקים קבוצתיים הקשורים לחומר הנלמד או במתן הזדמנויות אחרות לתלמידים להפגין את הידע שלהם.

- הציעו תגמולים
כל אחד אוהב לקבל תגמול, על כן הציעו לתלמידים שלכם אפשרות להרוויח תגמולים כמקור להניע אותם. דברים כמו מסיבות פיצה, צפייה בסרטים, או אפילו משהו פשוט כמו מדבקה יכולים לגרום לתלמידים לעבוד קשה יותר ולהיות מכוונים להישגים.
התחשבו באישיות ובצרכים של התלמידים כדי לקבוע את התגמולים המתאימים עבור הכיתה שלכם.

- הטילו על התלמידים אחריות
הקצאת משימות בכיתה עבור התלמידים היא דרך נהדרת לבנות קהילה ולתת לתלמידים תחושת הנעה.
רוב התלמידים יראו את ביצוע משימות הכיתה כפריבילגיה יותר מאשר כנטל ויעבדו קשה כדי להבטיח שהם, ותלמידים אחרים, עונים על הציפיות. זה יכול להיות יעיל לאפשר לתלמידים להוביל את הפעילויות או לעזור לפי תור, כך שכולם ירגישו חשובים ומוערכים.

- אפשרו לתלמידים לעבוד ביחד
בעוד שלא כל התלמידים יקפצו על ההזדמנות לעבוד בקבוצות, תלמידים רבים יראו את העבודה בקבוצות כמהנה וינסו לפתור בעיות, לערוך ניסויים ולעבוד על פרויקטים עם תלמידים אחרים.
האינטראקציה החברתית יכולה לגרום להם להתלהב מהנעשה בכיתה והתלמידים יכולים להניע זה את זה להשיג את המטרה.
אולם, המורה צריך להבטיח שהקבוצות מאוזנות והוגנות, כך שלא ייווצר מצב שחלק מהתלמידים מבצעים יותר פעילויות מאחרים.

- תנו שבחים כאשר מגיע להם
מתן עידוד היא צורת הנעה מצוינת. המורים יכולים להניע את תלמידיהם על ידי תגמול פומבי על הצלחה, מתן שבחים על עבודה שנעשתה היטב ולציין את עבודתם כדוגמא בפני הכיתה.

- עודדו עשיית רפלקציה עצמית
דרך אחת להניע את תלמידיכם היא לתת להם להתבונן היטב בעצמם ולקבוע מהם היתרונות ומהן החולשות שלהם.
התלמידים לעתים קרובות מונעים הרבה יותר על ידי מתן ביקורות עצמיות מאשר על ידי קבלת ביקורת מהמורה, מאחר וביקורת עצמית גורמת להם להרגיש אחראים על יצירת המטרות והיעדים שלהם.

- היו נלהבים
אחת מהדרכים הטובות ביותר להניע את תלמידיכם היא לחלוק עמם את ההתלהבות שלכם. כאשר אתם נלהבים לגבי ההוראה, הם יהיו הרבה יותר נלהבים לגבי הלמידה.

- הכירו את תלמידיכם
להכיר את התלמידים שלכם, משמעו הרבה יותר מאשר שינון שמותיהם.
התלמידים צריכים לדעת שהמורה שלהם מגלה עניין אמיתי בהם ודואג להם ולהצלחתם. כאשר התלמידים מרגישים מוערכים, זה יוצר סביבת למידה בטוחה ומניע אותם לעבוד קשה יותר, מאחר והם רוצים לקבל שבחים ומשוב חיובי ממישהו שהם מרגישים שמכיר אותם ומעריך אותם כפרטים.

- רתמו את תחומי העניין של התלמידים
להכרת התלמידים שלכם יש מספר יתרונות, בעיקר זה מאפשר לכם לקשר את חומר הלימוד לנושאים שהתלמידים מתעניינים בהם או שיש להם ניסיון בהם.
המורים יכולים להשתמש בתחומי עניין אלה כדי לבצע פעילויות יותר מעניינות הקשורות לתלמידים, כדי לשמור על ההנעה של התלמידים לאורך זמן.

- סייעו לתלמידים למצוא את ההנעה הפנימית
בסופו של דבר, התלמידים צריכים להיות מסוגלים לייצר הנעה בעצמם.
לכן יש לעזור לתלמידים למצוא את הסיבות האישיות שלהם לביצוע המטלות בכיתה ולעבודה קשה, בין אם משום שהם מוצאים את חומר הלימוד מעניין, רוצים ללכת לקולג', או פשוט אוהבים ללמוד, זו אחת מהמתנות העצומות שאתם יכולים להעניק להם.

- השתלטו על החרדה של התלמידים
חלק מהתלמידים חרדים מפני האפשרות שהם לא יבצעו את המטלה היטב, עד שחרדה זו הופכת לנבואה המגשימה את עצמה.
אולם, המורים עשויים לראות שתלמידים אלה מונעים על ידי למידה וכי הם יכולים להתגבר על הקשיים שלהם עם חומר הלימוד. הציעו לתלמידים אלה תמיכה ללא קשר לתוצאה הסופית של הלמידה והבטיחו שהתלמידים לא ירגישו כל כך מוצפים על ידי הציפיות מהם עד שהם פשוט יוותרו.

- קבעו מטרות גבוהות אך ברות השגה
אם לא תדחפו את תלמידיכם לעשות מעבר למינימום הדרוש, רובם לא יחפשו כיצד לדחוף עצמם. התלמידים אוהבים להיות מאותגרים ויעבדו כדי לענות על הציפיות הגבוהות מהם כל עוד הם מאמינים שהם יכולים לענות על ציפיות אלה, כך שאל תחששו לדחוף את התלמידים כדי שינסו להשיג יותר.

- תנו משוב והציעו הזדמנויות להשתפר
התלמידים הנאבקים במטלות הכיתה יכולים לעתים להרגיש מתוסכלים, מה שירוקן מהם את ההנעה. במצבים כאלה חיוני שהמורים יעזרו לתלמידים ללמוד בדיוק היכן הם טעו וכיצד הם יכולים להשתפר בפעם הבאה. לעזור לתלמידים להבין איך להגיע לתוצאה שאליה הם שואפים, יכול גם לעזור להם להישאר מונעים ולעבוד קשה.

- עקבו אחר ההתקדמות
המורים יכולים להשתמש במעקב אחר ההתקדמות של התלמידים כדרך להניע אותם, לאפשר להם לראות עד כמה הם למדו והשתפרו במהלך השנה.

- הפכו את הלמידה למהנה
תלמידים הרואים בבית הספר כמקום שבו הם יכולים להינות יהיו בעלי הנעה רבה יותר ויבצעו את העבודה הנדרשת מהם, מאשר תלמידים המתייחסים לכך כאל מטלה.
הוספת פעילויות מהנות ליום הלימודים יכולה לסייע לתלמידים שנאבקים בקשיים בלימודים ולהפוך את הכיתה למקום ידידותי הרבה יותר עבור כל התלמידים.

- ספקו הזדמנויות להצלחה
תלמידים, אפילו התלמידים הטובים ביותר, יכולים להפוך למתוסכלים, כאשר הם מרגישים שהם נאבקים או לא זוכים להכרה שתלמידים אחרים מקבלים. וודאו שכל התלמידים מקבלים אפשרות להפגין את היתרונות שלהם וחשים מוערכים. זה יכול לשנות את ההנעה של התלמידים לחלוטין.


קישור למאמר באנגלית

מאמרים נוספים העוסקים בהנעת לומדים בפורטל מס"ע






    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    .אמת

    פורסמה ב 04/07/2023 ע״י יוסף
    מה דעתך?
yyya