10 עצות למורים לשילוב טכנולוגיה בהוראה


מאת: אודי מלכה

כמה תובנות משמעותיות שמציע המורה ומוחה התקשוב אודי מלכה לשילוב טכנולוגיה בהוראה על סמך הניסיון והתובנות של 10 שנות פעילות בתחומי התקשוב החינוכי. העצות אינן מתייחסות להוראה של קהל יעד מסוים או מקצוע מסוים אך הן יכולות להביא תועלת רבה למורים המשלבים תקשוב וטכנולוגיות תקשוב ההוראה בכיתה או בביה"ס או במכללה.

1. פרסם מידע חשוב - אחד היתרונות של הטכנולוגיה ובתוכה אתרי האינטרנט הוא יתרון הזמינות. ניתן להעלות לרשת מידע על הקורס שאתה מלמד, מידע שיישאר זמין לצפייה לאורך כל הסמסטר. מעבר לתכנים המלווים את המורה והתלמיד במהלך הסמסטר אני ממליץ להעלות גם מידע שימנע ויכוחים ומצבים לא נעימים בעתיד (נהלים, הרכב ציון וכו'). זה לטובתך כמורה לא פחות מאשר לטובת לתלמידים !

2. אבל בבית זה עבד ! - לא משנה מה הכנת: מצגת, סרטון או סתם קישור לאתר שתכננת לצפות בו ביחד עם התלמידים בזמן השיעור - חשוב לבדוק שדברים שעבדו בבית או על המחשב שעליו עבדת, יעבדו בדיוק גם על המחשב שעליו תציג בבית הספר. גרסאות שונות של מערכות הפעלה, תוכנות או דפדפנים יכולים לגרום להצגת התכנים שלך בצורה שונה או לא להציגם כלל.

3. The show must go on - הטכנולוגיה נכנסה לחיים שלנו ועברנו כבר מזמן את נקודת ה-אל-חזור. הטכנולוגיה מלווה אותנו בכל תחומי החיים וגם בהוראה. יחד עם זאת צריך לקחת בחשבון הפסקת חשמל ומקרים שבהם המכשור לא תקין או לא זמין וללמד כמו פעם - אתה מול התלמידים - וזהו. הוראה טובה היא הוראה טובה גם ללא אמצעים טכנולוגים.

4. בעלות טכנולוגית - העברת שקופיות במצגת והקראת הנקודות המצוינות בה אינה הופכת אותך למומחה בתחום התקשוב או עוזרת לתלמידים ללמידה משמעותית. הדרך הטובה ביותר (בעיניי) לשימוש בטכנולוגיה היא באמצעות שיתוף התלמידים ושילוב פעיל שלהם לא רק כצופים במורה השולט הבלעדי בתוכן ובאמצעי העברתו.

5. שימוש נבון בטכנולוגיה מצריך זמן למידה - לכל אחד מאיתנו יש עקומת למידה שונה בתחומים שונים. זה נכון גם לגבי טכנולוגיה. לא תמיד אנו חייבים לשלוט ב-100% בכל הפיצ'רים של התוכנה/שירות שאנו משתמשים לצורכי הוראה אבל רצוי להגיע לרמת שליטה בסיסית על מנת שבאמת נוכל לתעל את הטכנולוגיה וליישם באמצעותה את מה שתכננו.

6. התאמה אישית - כדי להגיע להתאמה של השימוש בכלי הטכנולוגי לצרכים המדויקים שלך ושל הכיתה הספציפית שאתה מלמד יש צורך בזמן. דברים לא תמיד עובדים מעולה כבר בהתחלה. אל תתייאש. תן לעצמך ולתלמידים זמן להתרגל לטכנולוגיה, לצורת העבודה איתה וחשוב כיצד ניתן להתאימה בדיוק לצרכים שלך ושל תלמידיך.

7. יצירת תוצרים על ידי התלמידים - נצל את הטכנולוגיה לפיתוח תוצרים על ידי התלמידים. תיעוד התוצרים, שיתופם והצגתם מעלים את המוטיבציה של התלמידים ומאפשרים להם להציג תוצרים שהם גאים בהם.

8. טכנולוגיה משנה את שיטת ההוראה - לא ניתן לשלב טכנולוגיה מבלי לשנות את שיטת ההוראה. ניתן להשתמש בטכנולוגיה כתחליף ללוח בכיתה למשל אבל אז אין בה באמת מסר של שינוי. השתמש בטכנולוגיה כערך מוסף וכדרך מעניינת להעברת השיעור.

9. איזהו החכם הלומד מכל אדם - לעיתים התלמידים מכירים את הטכנולוגיה שאתה משתמש בה טוב ממך או לומדים אותה תוך כדי שימוש ומתמקצעים בה. זו לא סיבה לחשוש מלהשתמש בה. להיפך. ניתן להיעזר בתלמידים ואף ללמוד מהם. יש בזה מסר לתלמידים - כמורה אתה לא מתבייש לבקש עזרה, אתה מעריך ידע ושמח ללמוד מכל תלמיד.

10. משוב תלמידים כדרך לשיפור - אם בחרת בטכנולוגיה לשילוב בהוראה שלך שהרי היא חלק ממנה ! אפשר לתלמידים לתת משוב גם על השילוב של הטכנולוגיה בהוראה. לפעמים לא צריך להחליף מערכת טכנולוגית אלא רק להשתמש בה בצורה קצת שונה או במינון שונה ותוכל לגלות זאת באמצעות משוב.

אשמח לקרוא עצות של אחרים...

אודי מלכה

למאמרון ברשת שלובים



    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya