תתארו לכם עולם ללא בחינות בגרות: מדוע דרושה מהפכה במערכת החינוך?

פרופ' חנן יניב קורא בטור באתר החדשות של נענע 10 למהפכה אשר תנתק את בתי הספר מן המערכת האקדמית: "אין לך מכשול עיקש יותר, העומד בפני כל ניסיון לשינוי מעמיק של מערכת החינוך, מאשר בחינות הבגרות. השאיפה והלחץ להצלחה בבחינות הבגרות מכשירה כל אמצעי, שהרי ברור שתעודת בגרות טובה היא המפתח למוסדות האקדמיים ותואר אקדמי הוא מפתח להצלחה בחיים. האמנם?"

"מבלי להיכנס לטיעונים של פסיכולוגים לגבי כוחות מניעים ללמידה, אנו שומעים לא אחת אמירות כמו "למדתי לשם הבחינה, ממילא אשכח הכל אחריה". זוהי תופעה מוכרת ואין זו הבמה להסביר אותה. יש היום הסכמה רחבה בין אנשי חינוך: למידה משמעותית מתרחשת כשיש עניין, תשוקה, סקרנות, צורך מיידי ואותנטי בידע ועוד. ישנם מודלים רבים שמכוונים לעיצוב סביבות למידה, לעורר עניין ותשוקה, אך מודלים כאלה קשה מאד להטמיע כשצריך 'להספיק את החומר' לקראת מבחני המיצב או בחינות הבגרות".

"הבה נתנתק מהמעוצה להשכלה גבוהה, הבה נקים את המועצה להשכלה נמוכה. לא נשנה סדרי עולם - הנערים והנערות יהיו מוכנים לחיים אקדמיים אם יבחרו בהם - כיתה י"ב תוקדש לכך, אבל עד כיתה י"א, אפשר יהיה ללמוד מתוך תשוקה, תוך יצירה והתנסות ללא ציונים וללא מבחנים".

לכתבה של פרופ' חנן יניב

ראו גם:

במקום כיסוי חומר- דיאלוג על הלמידה ותכניה

חוויית הלימוד תעבור שינוי מהותי

נזקיה של תרבות המבחנים


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    כל מילה של פרופ' חנן יניב, אמת צרופה. אין לי תעודת בגרות ( מתמטיקה חסם, אנגלית גבולי) , ואין לי רגשות אשם.אני אוטודידאקטית, המתעניינת במדעי הראייה, גנטיקה ואבולוציה. אחרי הצבא למדתי מספר קורסים של לימודי תעודה, וכמעט כולם ברמה אקדמית ( כולל פרסום "הידוע לשמצה", אך אני בניגוד לציניקנים, מוצאת המון יופי ויצירתיות במקצוע זה), האחרון שבהם ב 2007 , קורס ליזמים וממציאחם באונ' ת"א.

    פורסמה ב 01/07/2020 ע״י אורנה ניסן
    מה דעתך?
yyya