תפקיד המורה בלמידת חקר: כמה תובנות

מאת: Brooke Moore

תובנות מעניינות וחשובות של מורה בקנדה שהפעילה את תלמידיה בגישת החקר. .

המורה Brooke Moore מלמדת בכיתה ח' אנגלית. היא אפשרה לתלמידים מרחב למידה וחופש מבלי ליצור בקרה צמודה, כלומר, היא ליוותה את תהליך למידת החקר כשותפה ולא בהכרח כמורה השולטת בכל התהליך.

היכולת של המורה להסיט עצמו לצדדים ולתת לתלמידים להתנהל לכיוונים שונים בעצמם תורמת רבות לתהליך למידת החקר של התלמידים בכיתה ולהתמודדות שלהם. בתהליך למידת חקר היא הייתה מעורבת אבל עודדה את התלמידים לנקוט כיווני חיפוש ובירור משלהם. בתהליך למידת החקר של הכיתה היה מעורבות גם המורות הספרניות של ביה"ס אשר לימדו את התלמידים את עקרונות החיפוש הדיגיטאלי באינטרנט.

למאמרון של המורה Brooke Moore


ההקשר הפדגוגי הרחב :

"למידה מבוססת פרויקטים מאפשרת למורה לחדש את שיטות ההוראה שלו ומציעה למורה ולתלמיד חווית לימוד אחרת. בלמידה מבוססת פרויקטים תפקידו של המורה משתנה, הוא פחות מנהל "מונולוגים" ויותר מנחה, מתווך ומדגים ובמקום להרצות את חומר הלימוד הוא הופך להיות חלק ממעגל הלימוד" .

עפ"י פרופסור יורם עשת הלמידה המתוקשבת מחויבת להסתמך על עקרונות המרחב הדיגיטלי שבו המורה הינו אלטרנטיבה [עומד בצד] והתלמיד אוטונומי ומתפעל טכנית את היישומים לטובת ניהול המידע. אלא שכיום, הלמידה המתוקשבת נעשית לפי הקונספט שהמורה במרכז והוא זה שמתפעל את יישומי המידע. התלמיד והמורה לא מתלהבים מהשילוב הבלתי אפשרי הזה, המוציא את העוקץ מהמרחב המתוקשב.

למידה בדרך החקר מחזירה את ה-WOW ללומד ולמורה.

"אני מלוות למידה יותר מאשר מורה"

בכיתה של מאיה שירי, מחנכת כיתה ו' בבית ספר גנים בגני תקווה, העתיד כבר כאן. בית הספר של שירי נהפך מתוקשב לפני כחמש שנים ושינה לחלוטין את שיטת ההוראה שלה. "לפני עידן המחשוב הילדים למדו רק מה שהיה בחוברת הלימוד של המורה, אבל כיום תפקיד המורה השתנה לחלוטין", היא אומרת. "כרגע אני רואה את עצמי כמלוות למידה יותר מאשר מורה. אני מכינה את יחידות הלימוד ומערכי השיעור, אבל מפה והלאה אני מאפשרת לתלמידים להגיע לעולמות של מאגרי ידע כל כך עצומים, שהם פרצו ממזמן את גבולות הספר והחוברת", היא מספרת. "אני נהנית מתפקידי כפי שלא היה קודם ואני לא יודעת איך מורים יכולים ללמד שנים מאותן חוברות. יש לי תחושה שאני רלוונטית לתלמידים הרבה יותר מבעבר, גם בבית הספר וגם לאחר הלימודים".

The Teacher's Crucial Role in Helping Students Learn Through


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    תפקיד המורה בלמידה חקרנית: ליווי תהליך לימודי כשותף ולא כשולט. המורה מאפשר לתלמידים ללכת לכיוונים שונים מתוך אמון ותקווה שאם ירגישו קושי או בלבול יבקשו עזרה או את חומרי הלמידה. מצב זה חוצה את הגבולות המאד ברורים ומאפשר חשיבה יצירתית מחוץ לקופסא. דוגמא טובה ניתנת במאמר על ידי מורה מבית ספר בארץ בו היא מציינת שהיום היא בעצם מלוות למידה ולא הופכת להיות בשיעור מנהלת מונולוג. היא מרגישה שהיא רלוונטית היום לתלמידיה יותר מבעבר.

    פורסמה ב 03/02/2013 ע״י יפה הראל
    מה דעתך?
yyya