תפקיד דיקן הסטודנטים בין הוראה ללמידה

מקור וקרדיט :
דבורה גסר וציפי זלקוביץ (2009). תפקיד דיקן הסטודנטים בין הוראה ללמידה, מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה לחינוך, טכנולוגיה ואמנויות.
 
המחקר מתמקד באיפיון, זיהוי ותיאור חלק ממכלול תפקידי הדיקן במכללה תוך בדיקת זיקתו לתרבות הארגונית של המכללה.
 שאלות  המחקר היו: מה מאפיין את הפניות לדיקן, מה ניתן ללמוד על עבודת הדיקן מפניות אלה? האם קיימת הלימה בין הגדרת התפקיד הפורמאלית( מסמכים, מכרזים, ספרות תיאורטית) לבין הפעילות בפועל?
אוכלוסיית המחקר כללה סטודנטית מרצים ראשי מסלולים והתמחויות, אנשי הנהלה , אנשי מינהל ואנשי חוץ במכללה אחת.כלי המחקר היו: תיעוד הפעילות אצל הדיקן. ניתוח הנתונים נעשה במתודה משולבת כמותית ואיכותית. הממצאים מצביעים על מספר השתמעויות לגבי תפקיד הדיקן במכללה שנבדקה. בתפקיד יש רבגוניות, נדרש היקף נרחב של ידע והמתמצאות בתחומים נוהליים, אקדמיים, טיפוליים ואסטרטגיים. הדיקן מהווה כתובת לסטודנטים ולבעלי תפקידים שונים במכללה, למרות ההגדרה הקיימת "דיקן סטודנטים".
הממצאים מראים כי תפיסת התפקיד היא של דלת פתוחה,ידידותיות, שיח פורמאלי ולא פורמאלי, קשר טוב בין הפונים לבין הדיקן, הלקוח במרכז וגישה הומניסטית. מן הפניות נראה שהתרבות הארגונית של המכללה המאפיינת בחברותיות גבוהה באה לידי ביטוי גם בתפיסת תפקיד הדיקן. ניתן להסתכל על תפקיד הדיקן כעל מערכת מורכבת בת מרכיבים רבים המשפיעים זה על זה: זמן, אנשים, עיסוקים, מגוון נושאים לטיפול, קשר עם כל מחלקות המכללה. מורכבות זו יוצרת תפקיד דיפוזי ואמורפי, הנמצא בתווך בין המנהלי- ארגוני לבין האקדמי- פדגוגי. זהו תפקיד ללא גבולות ברורים וניתן להצביע בו על פערים מהותיים בין הגדרות תיאורטיות לבין ביצוע בפועל. יש מקום לבחון מודלים אחרים לפיהם ניתן לראות בתפקיד זה דרג ביניים ולהרחיב את הגדרתו.
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya