תפקידן של קבוצות וואטסאפ בפיתוח ידע של קהילות מקצועיות לומדות של מורי כימיה

Blonder, R., & Waldman, R. (2019). The role of a WhatsApp group of a professional learning community of chemistry teachers in the development of their knowledge. In: Mobile technologies in educational organizations (pp. 117-140). IGI Global

וואטסאפ כפלטפורמה תומכת חינוך

לאור העבודה שקהילות מקצועיות לומדות נפגשות אחת לכמה שבועות, אפליקציית ה-וואטסאפ יכולה לסייע מבחינת תיאום בין גורמים שונים וקביעת מועדים מועדפים או חלופיים. לא זו בלבד, יישום זה משמש כפורום תקשורתי, לכאורה בלתי רשמי, המאפשר לקיים שיחות חולין, לחלוק ידע מקצועי ופדגוגי, לשתף תצלומים, קבצים, מסמכים ומערכי שיעור, להעמיק בדיונים, להציע תמיכה רגשית לעמיתים, לפתח קשרים חברתיים ולחזק את תחושת השייכות.

למעשה, אפליקציית ה-וואטסאפ תואמת לצרכי קהילות מקצועיות לומדות בשלוש דרכים מרכזיות:

  1. מבחינה טכנית – ה-וואטסאפ זמין, חינמי, נקי מפרסומות, פופולארי, נוח לתפעול ומידי;
  2. מבחינה תקשורתית - יישום זה מאפשר ליצור קבוצה ייעודית ופרטית, המתקשרת בינה לבין עצמה, מנהלת שיחות מתמשכות ומתועדות אשר כוללות מלל, שמע, וידיאו, מסמכים ועוד.
  3. מבחינה חינוכית – ה-וואטאספ מאפשר ללמוד מכל מקום ובכל זמן, להגיב בזמן אמת, לעודד ריבוי דעות ואף לכלול צפייה וליווי אקדמי או פדגוגי של מומחה.

עם זאת, ה-וואטסאפ אינו חף ממגבלות ובעיות. למשל, קשקשת ברשת, הצפת מידע, קליטת מידע לא רלוונטי וגלישת השיח מעבר לשעות העבודה. לא בכדי, נשמעים קולות המבקרים את ההסתמכות המקצועית הפורמלית על היישום הזה, בעיקר כאשר הקבוצה כוללת 15 משתתפים ומעלה (Bouhnik & Deshen, 2014).

מתודולוגיה

ניתוח שיח זה בחן את הדיונים שהתנהלו בקבוצת וואטסאפ של קהילה מקצועית לומדת ממכון ויצמן למדע בשנים 2017-2015. בקהילה זו לקחו חלק 14 מורי כימיה וחמישה מנחים פדגוגיים והוקלדו, הוקלטו או שותפו 6,100 פרסומים סך הכול.

כיצד תורם ה-וואטסאפ ומהן מגבלותיו?

רוב השיח שהתנהל בקבוצת ה-וואטסאפ התייחס להיבטים פדגוגיים מתחום הכימיה, לאתגרים מקצועיים בהוראת כימיה ולהוראת תלמידים בכלל. שיח מקוון זה סייע לקשר בין משתתפי הקהילה לבין המנחים ולהציג עצות, דעות, תהיות, שאלות ותשובות. לצד זאת, נמצאו תכנים הקשורים להיבטים אדמיניסטרטיביים וארגוניים, כמו גם תכנים חברתיים או בידוריים שאינם קשורים למקצוע הכימיה או לתחום ההוראה.

לאורך הזמן, זוהו הבדלים בין שני סוגי משתמשי וואטסאפ בקהילה:

  1. משתתפים אקטיביים - מפרסמים טקסטים, תצלומים וחומרים ומגיבים לפרסומי המשתתפים;
  2. משתתפים פסיביים - אינם חשים בנוח להשתתף בשיח, מסתפקים בקריאת טקסט בלבד ונמנעים מלהגיב, לשתף, להוסיף או לתרום מנקודת מבטם.

מסקנות ודיון

כאשר קבוצות וואטסאפ מנוצלות על ידי מורים ומנהלי קהילות מקצועיות לומדות לצורכי פיתוח מקצועי וחקר פרקטיקה, התקשורת הבינאישית והקבוצתית יכולה להשתפר פלאים. שכן, ההיבטים הארגוניים והאדמיניסטרטיביים מתבצעים ביתר-קלות וחברי הקבוצה מקבלים מידע זמין, מתועד ויקר-ערך. מכאן, מומלץ להסתייע בעזרים ויישומים טכנולוגיים-מקוונים עבור קהילות מקצועיות לומדות, על שלל סוגיהן.

בעתיד הנראה לעין, ניתן יהיה לשקול להסתמך על רשתות מקוונות באופן טוטאלי לצורך התקבצויות מקצועיות. מעבר כך, הרשתות המקוונות יוכלו לשמש במה עבור הקרנת הרצאות מפתח, הזמנת מרצים-אורחים או חוקרים-מומחים או ניתוח משותף של שיעורים מצולמים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא קהילות מקצועיות לומדות

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya