תכנית הכשרת המורים חותם : מצטיינים שנלחמים על משרה של 5,000 שקל בחודש

אורן מג'ר

חותם מציעה לסטודנטים מצטיינים בשנה השלישית או לבעלי תואר ראשון ושני - ואפילו בעלי תואר דוקטור - הצעה מעט מוזרה: לעזוב את המקצוע שלהם ולהירשם לתוכנית הכשרה מזורזת להוראה (בתנאי פנימייה), שבסופה ילמדו בבתי ספר מורכבים, שלא לומר קשים, בפריפריה החברתית או הגיאוגרפית של ישראל.

בישראל עושה התוכנית את צעדיה הראשונים, ועד כה הוכשרו בה 143 מורים בשני מחזורים. על מידת היוקרה של התוכנית אפשר ללמוד מהנתונים הבאים: למחזור השני של התוכנית, שהחל בקיץ האחרון, פנו 1,380 מועמדים, ומתוכם התקבלו 87 בלבד - אחד מתוך 16 פונים. המועמדים חייבים להיות סטודנטים מצטיינים בשנה השלישית ללימודיהם ואילך. לחלקם יש כבר תואר ראשון או שני, ולשניים מהם יש אפילו תואר דוקטור. אגב, בעלי תעודת הוראה, או סטודנטים הרשומים לבית ספר לחינוך, אינם יכולים להגיש מועמדות.

המיון שעוברים ה"חותמיסטים", כפי שהם מכנים את עצמם, מזכיר יותר מבדקים לקורס טיס מאשר מסלול קבלה למכללה להוראה. הוא מתחיל בשאלון מקוון מקיף, שמנפה שליש מהפונים. הנותרים מתבקשים למלא מבחן בית, שבו יכתבו שני חיבורים ארוכים המשקפים את הדעות החברתיות והחינוכיות שלהם.

 כל שאלון נבדק על ידי שני פסיכולוגים שמנפים שליש נוסף. הנותרים מוזמנים ליום במרכז הערכה, שבו כ-40 אנשי צוות מקצועיים בוחנים אותם בכמה תחנות - ובודקים בין היתר דינמיקה קבוצתית, יכולת להעביר שיעור ויכולת לקבל ולתת משוב. לבסוף מגיע הראיון האישי. בסוף היום מקבל כל מועמד ציון, וכך מחליטים מיהם המועמדים המתאימים ביותר ליהפך לחוד החנית של מורי ישראל. המאושרים שהתקבלו יתחייבו ללמד במשך שנתיים לפחות.


מסלול ההכשרה האינטנסיבי נמשך חמישה שבועות בתנאי פנימייה, במכללת בית ברל ובאוניברסיטת חיפה. במהלך ההכשרה לומדים המועמדים את עקרונות ההוראה ומתנסים בה, ומקבלים עבור התקופה 4,000 שקל.

קישור למאמר בעיתון דה-מרקר , הארץ

מצטיינים שנלחמים על משרה של 5,000 שקל בחודש

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya