תכנית "החלוץ החינוכי" של המכון לחינוך דמוקרטי : רוח של חדשנות

 

מאת: אמתי מור, "הד החינוך" אפריל 2011


סקירה על בתי ספר בישראל המפעילים את תכנית "החלוץ החינוכי" של המכון לחינוך דמוקרטי.

בביה"ס היסודי "רמון" במצפה רמון ניתן לראות היערכות למידה מסוג אחר. במסגרת הפעילות המגוונת יכולים התלמידים ללמוד ב"יום למידה אחר" ( למ"א). ביום הזה בוחרים התלמידים מה יילמדו מתוך מגוון של קורסים. אלא לא בהכרח נלמדים בשטח בית הספר , אלא ברחבי היישוב , למשל בסטודיו למחול או באזור המכתש.

היציאה מבית הספר והחיבור לקהילה הם חלק מהותי מיום למ"א, והם מביאים לידי ביטוי את העקרונות המנחים העומדים ביסודו. העקרונות לקוחים מתחום החינוך הדמוקרטי , שבית הספר החל ליישם מאז שהצטרף לתכנית "החלוץ החינוכי" של המכון לחינוך דמוקרטי.

התכנית כבר בשנה השלישית שלה היום, ומדובר בתכנית חמש-שנתית בעלת שתי מטרות עיקריות : טיפוח מנהיגות חינוכית וקידום תהליכי שינוי וחדשנות חינוכית בתוך מערכת החינוך , עם דגש על אזורים מוחלשים ( פריפריה גאוגרפית או חברתית). את שתי המטרות , שלכאורה אין קשר ביניהן , מבקשת התכנית להשיג באמצעות מורים צעירים המכונים "חלוצים" . אלה מקבלים הכשרה חמש-שנתית שמכינה אותם להיות בעתיד מנהלי בתי ספר. בד בבד הם מלמדים בבתי ספר שהחליטו להצטרף לתכנית. לצד עבודת ההוראה שלהם , החלוצים חובשים כובע נוסף של "סוכני שינוי" , ושואפים להפיח רוח של חדשנות חינוכית במוסד.

"אנחנו רוצים להפוך את בתי הספר בפריפריה למגדלורים של חדשנות חינוכית", אומרת יולי חרומצ'נקו, 36 , מנחה בתכנית. " זו מטרה יומרנית מאד, אבל גם הגיונית, הרי בית ספר מצליח ומבוסס שנמצא במרכז אין לו מניע להשתנות. דווקא בית ספר רעב שיודע איזו אי-נחת, יש בו את הפוטנציאל הזה".

בגבעת "גונן" בית ספר העל יסודי בשכונת הקטמונים בירושלים, חלו שינויים רבים עם ההצטרפות לתכנית "החלוץ" החינוכי". "כל חלוץ הוא מחנך בזוג עם מורה ותיק" מסבירה חרמוצ'נקו, "ובמקביל בונים את הקונספט של כיתה דמוקרטית ומערכת עם עקרונות דמוקרטיים בתוך בית הספר, למשל, מגוון שיעורי הבחירה שהתלמידים רשאים לבחור ביניהם לאחר תקופת חשיפה בתחילת כל מחצית" .

בלב החדשנות החינוכית של ביה"ס רמון, במצפה רמון עומד , כאמור למ"א (יום למידה אחר" ) , שבו משתתפים ילדי בית הספר, המחולקים לחטיבה צעירה ( מגן ועד כיתה ג') ולחטיבה בוגרת ( מכיתה ד' ועד ו'), במגוון קורסים יוצאי דופן עבור בית ספר ממלכתי. במערכת השעות יש , בין השאר, קורסים כגון : " בצק סוכר" , שבו לומדים קונדיטורה, "אתגרים" , שמציע מגוון פעילויות שדאות, ניווט שטח וצופיות , וקורסים נוספים דוגמת מחול , בישול, תנועה ועוד. בכיתות הגבוהות יותר התלמידים בוחרים בעצמם את הקורסים שבהם ירצו להשתתף. בכל שכבות הגיל , המורים עצמם בוחרים מה ללמד ואיך ללמד.


המאמר המלא כקובץ PDF

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya