תכנון וארגון של התפתחות מקצועית מתמשכת למורים בבתי ספר באנגליה.

מאת: D Pedder

Pedder, D., Opfer, V.D. (2010). Planning and organization of teachers' continuous professional development in schools in England, The Curriculum Journal, 21(4), 433-452.

מילות מפתח: התפתחות מקצועית,

המאמר סוכם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י ד"ר פנינה כץ ממכון מופ"ת

המאמר מתמקד בתכנון ובארגון התפתחות מקצועית של מורים כחלק מפרויקט מחקר ארצי באנגליה (SoNS) שיזם ה- TDA. הניתוח התמטי של הנתונים שפותחו מסקירות ספרות, ממחקר איכותי (12 בתי ספר)ומסקרים הוביל לזיהוי של ארבעה נושאים הראויים לתשומת לב בהקשר זה:

א) חוסר תכנון אסטרטגי של התפתחות מקצועית מתמשכת האמור לאזן בין צרכי למידה אישיים ומוסדיים לבין העדפות מדיניות לאומית – תוכניות ההתפתחות המקצועית המתמשכת מושפעות ישירות מהקשר, מתרבות, ממבנה בית-הספר ומהיסטוריה שלו ומשפיעים על התפיסות וההתנסויות של המורים בתהליך זה. התמונה שעלתה מהמחקר הראתה כי אין בבתי-הספר תכנון אסטרטגי החיוני לקיום התפתחות מקצועית מאוזנת, אפקטיבית ועקבית. דפוסי הפעילות והקשרים היוצרים אסטרטגיה בית ספרית אינם ברורים לשותפים ובעיקר לא למורים. הדיווחים נעו מבתי-ספר שמוריהם דיווחו על התפתחות מקצועית הקשורה לתוכנית בית-ספרית כוללת ולשיטות ההערכה הבית ספרית ואף לעדיפויות הלאומיות. ומנגד, נמצאו גישות של העדר תכנון ומתן אפשרות בחירה אישית לכל מורה על פי רצונו/צרכיו. בין מניעי המורים להשתתפות בהתפתחות מקצועית: השתתפות בהשתלמות שהם רוצים, השתתפות בהשתלמות שתסייע להם לממש שאיפות מקצועיות(יותר מורי תיכון), השתתפות בפעילויות על בסיס הערכת ביצוע שקיבלו(יותר מורי יסודי), השתתפות על פי דרישת בית-הספר(יותר מורי יסודי).

ב) ההחלטות הארגוניות המתקבלות בבתי ספר בדבר חוקים ותחומי אחריות לא תמיד תומכות או מסייעות לפיתוח התפתחות מקצועית מתמשכת – התמונה העולה היא של קבלת החלטות דיפוזית, כשמארגני הפעילויות אינם תמיד אלה שמובילים אותן, ומספר המעורבים גדול: מומחים דיסציפלינריים, יועצים, מורים מומחים מתוך בית הספר, מורים מומחים מבתי ספר אחרים, חברי הנהלה, עמיתים ועוד. נמצא שמורים מצטיינים/מומחים דיווחו על מניעים, פעילויות והשפעות שונים מאלה של כלל המורים, וכן שבדרך כלל לא רואים בהם משאב שיכול להוביל התפתחות מקצועית.

ג) התקדמות מועטה נעשתה בקידום ובחיזוק הקשר בין סטנדרטים פרופסיונליים, ניהול ביצוע לבין ההתפתחות המקצועית המתמשכת – איזון ותיאום מערכות ותהליכים של ניהול ביצוע וקישורו לפעילויות של התפתחות מקצועית ולמסמך ה"מסגרת של סטנדרטיים מקצועיים להוראה" (TDA, 2007) נמצא כאתגר רציני העומד עדיין בפני בתי-הספר באנגליה. בבתי-ספר שבהם הקשר בין ההתפתחות המקצועית לבין סטנדרטים מקצועיים הוכר ובוצע עלתה המודעות לקיום התפתחות מקצועית הולמת המאפשרת קידום בשלבי הקריירה ו/או בתפקידים.

ניהול ביצוע ( Performance Management) - תהליך מתמשך של זיהוי, הערכה ופיתוח ההוראה בבתי הספר במטרה להשיג ביתר אפקטיביות מטרות ויעדים בית-ספריים ולתגמל את המורים במונחים של הכרה במקצועיותם, בהתפתחותם המקצועית ובקידום הקריירה שלהם.

ד) מערכות בתי-ספר ותהליכים להערכת האפקטיביות של התפתחות מקצועית מתמשכת נוטים להתפתח ללא זיקה לתוצרים מתוכננים, לקריטריונים ספציפיים או לשיקולי עלות - תועלת – בתי-הספר מתקשים להעריך את השפעות ההתפתחות המקצועית (Bolam & Weindling, 2006, Goodall et al., 2005 McCormick, et al., 2008 ). בבתי-ספר שבהם נמצא שימוש בטפסי הערכה נראה שההערכה הייתה אינסטינקטיבית ופרגמטית תוך התייחסות לתוצרים שלא הוגדרו בבירור ולא היו קשורים ללמידת תלמידים, לשיפור בית הספר ולהערכה עצמית. ב-12 בתי הספר שהיוו את חקרי המקרה לא נמצאו עדויות לחישוב מוקדם מפורט מבוסס-קריטריון של עלות-תועלת בפעילות ההתפתחות המקצועית שבו המורים שותפו כחלק מתהליך הערכה ופעולה מבוסס.

סיכום - התכנון והארגון של התפתחות מקצועית מתמשכת בבתי הספר באנגליה נפגע מהעדר תכנון אסטרטגי המשתקף בממצאים ומחזק את הקושי שלהם למצוא איזון מוצלח בין סדרי עדיפויות של מדיניות ממשלתית, של בית-הספר ושל המורה, זאת כדי שההתפתחות המקצועית תהייה אפקטיבית ותענה על צורות וצרכים שונים.

לאור הנושאים שלעיל מעלים הכותבים המלצות למדיניות ולמעשה ובהן: (1) סגל בתי הספר במלואו צריך להבין את מרכיבי ותהליכי הליבה של התוכנית האסטרטגית של ההתפתחות המקצועית המוצעת ושל הייחודי לבית הספר. דבר זה יוצר איזון אופטימלי בין הצרכים והדרישות השונים; (2) על הנהלות בתי הספר לקבל החלטות מערכתיות המעודדות ההתפתחות המקצועית תוך הדגשת אינטגרציה בינה לבין מערכת ניהול הביצוע כנ"ל, וכן לראות במורים מומחים ומצטיינים משאב בהקשר זה; (3) ראוי לתת הדרכה ברורה כדי לסייע להנהלות בתי הספר לפתח שיטות הערכה מתאימות הקשורות מפורשות לתכנון, ובמיוחד לתוצרים המצופים הקשורים ללמידת התלמידים ולשיפור בית הספר.

ביבליוגרפיה

Bolam, R., & Weindling, D. (2006). Synthesis of research and evaluation projects concerned with capacity-building through teachers' PD, London: General Teaching Council for England.
Goodall, J., et al., (2005). Evaluating the impact of CPD, London: Department for Education and Skills.
McCormick, R.F., et al., (2008). Schools and CPD in England – State of the nation research study (T34718): Literature review report, London: Training and Development Agency for Schools.
TDA (Training and Development Agency) (2007). Professional Standards for Teaching from 2007, London: TDA.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

Bolam, R., & Weindling, D. (2006). Synthesis of research and evaluation projects concerned with capacity-building through teachers’ PD, London: General Teaching Council for England. Goodall, J., et al., (2005). Evaluating the impact of CPD, London: Department for Education and Skills. McCormick, R.F., et al., (2008). Schools and CPD in England – State of the nation research study (T34718): Literature review report, London: Training and Development Agency for Schools. TDA (Training and Development Agency) (2007). Professional Standards for Teaching from 2007, London: TDA.

yyya