תוכנת אטלס ככלי לניתוח איכותני של סוגי נתונים

מקור: מכללת לוינסקי לחינוך, הרשות למחקר ופיתוח

תוכנת אטלס טי- 5, לארגון ולניתוח חומרים איכותניים

תוכנת אטלס היא תוכנה איכותנית שפותחה לראשונה בין השנים 1989-1992 באוניברסיטת ברלין בגרמניה. ב – 1993 שווקה לראשונה הגרסה המסחרית לתוכנה. הפיתוח נמשך עד היום והגרסה הנוכחית, גרסה 5, שוחררה באמצע שנת 2004.

מטרות התוכנה

תוכנת אטלס היא כלי עבודה לניתוח איכותני של דאטה גדולה ומגוונת: טקסט, חומר גרפי (תמונות, ציורים, מפות) ושמיעתי (קלטות) ווידאו.

התוכנה מלווה את החוקר האיכותני בשלושה מישורים של עבודתו:

1.    עבודה ברמת הארגון:
תהליך זה כולל בחירת מסמכים לניתוח הכנתם לשמירה בתוכנה כיחידה פרשנית. חשיבה מוקדמת זו מארגנת כבר הלכה למעשה את השימוש בתוכנה ואת עבודת הניתוח. כשהוכנסו המסמכים - ניתן לכתוב לצד הטקסט ולערוך בו חיפוש לפי מילה.

2.    עבודה ברמת הטקסט:
תהליך זה כולל חלוקת נתוני הטקסט לציטטות, קידוד וכתיבת מזכרים (memos). ניתן בקלות לנהל את הנתונים: לשלוף במהירות את הציטטות של הקודים, ואת כימותם, ולקבץ זמנית יחידות משמעותיות ממסד הנתונים של החוקר ליחידה חדשה.

3.    עבודה ברמה הקונספקטואלית (רעיונית):
מוקד עבודה זו הוא בבניית מודל או יצירת תיאוריה. החוקר יכול לקשר בין קודים במטרה ליצור רשתות סמנטיות של קשרים בין מרכיבי הטקסט. ניתן למזג קודים לקוד-על (מושג), ליצורתמונה ויזואלית (מיפוי) המצביעה על הקשרים בין חלקי הטקסט (ציטוטים, קודים, מזכרים) ולבצע שאילתא בוליאנית או סמנטית על הקודים. ברמה זו מתחילה בניית מודל ויצירת תיאוריה.

אתר התוכנה

באתר ניתן למצוא בין היתר תוכנה דמו להורדה, תפריט עזרה, רישום לרשימת משתמשים עולמית, פרטי רכישת התוכנה ועוד. ניתן להוריד את התוכנה ל – 30 יום ניסיון באתר:
http://www.atlasti.com

 


    לפריט זה התפרסמו 5 תגובות

    שלום רב,שמעתי על תוכנה זו ועל פניו נדמה שתתאים לי בעבודת הדוקטורט שליאשמח לדבר עם מי מכם כדי לשאול שאלות על דרך השימוש בה.שאלת המפתח: האלם ניתן להציב בה נתונים בעברית?עבודת הדוקטורט שלי עוסקת במחקר איכותני על סיסמאות הבחירות מאז הכנסת הראשונה.תודה על תגובתכם אם תגיעאאריאלה הרמליןמצפה עמוקהד.נ. מרום הגלילטל:: 0469712440524281789

    פורסמה ב 29/04/2006 ע״י אריאלה הרמלין

    האם התוכנה עצמה קיימת גם בגירסה עברית?תודה

    פורסמה ב 02/05/2007 ע״י אבישג גליק

    למיטב ידיעתי תוכנת "אטלס" עובדת גם בעברית. צביה לוטן העבירה השתלמות מדהימה לסגל מכללת לוינסקי לפני כשנה.

    פורסמה ב 06/05/2007 ע״י ניצה שוובסקי

    בהחלט אפשר לעבוד עם אטלס בעברית. לא בדקתי תוכנות בעברית לניתוח, אך כדאי לבדוק גם אותן כי יש קשיים באטלס בגלל האוריינטציה של שמאל לימין, וזה מקשה על קידוד, חיפושי טקסט וכיוב'.

    פורסמה ב 14/01/2009 ע״י איריס קלקא

    יש תוכנה מדהימה בעברית, תוצרת חברה ישראלית בשם Genius OTChttp://www.genius.co.il/gns-otc

    פורסמה ב 16/07/2018 ע״י רפאל
    מה דעתך?
yyya