תוכניות להקניית מיומנויות מידע (מידענות) בבתי ספר תיכוניים בישראל – השוואה מתודית

ראו קובץ מצורף בסרגל מצד ימין

כיום, אין ספק שיש צורך להדגיש את המקצוע "אוריינות המידע" בבית הספר וללמד ילדים כיצד לחפש מידע ולעשות בו שימוש מושכל לצרכים שונים, השאלה היא כיצד? מהי הדרך הטובה ביותר להקנות לתלמידים מיומנויות של חיפוש מידע? שיטה אחת היא מודל ה- Big6 – ה"שישייה הפותחת" המורכבת מ 6 שלבים. שיטה נוספת היא "דגימידע" ( ביה"ס תיכון בליך ברמת גן) המורכת ממספר שלבים ותתי שלבים. למרות שקיימים מספר שלבים דומים בשתי השיטות (מיזוג מידע ושליפתו), השיטות שונות במהותן.
מודל ה"שישייה הפותחת" מטרתו, להביא את הילדים לידי הכרה כי הם זקוקים למידע על מנת לפתור את הבעיה (מידע מרשת האינטרנט, מספרים, אנשים מומחים שונים וכו') ועל מנת לפתור את הבעיה על התלמידים לפרק את המטלה למספר שלבים אותם ניתן לפתור בעזרת המידע שנאסף (מידע קיים ומידע אנושי). בנוסף לכך, התלמידים מגבשים בעצמם את שאלת המחקר.

 לעומת זאת, מודל "דגימידע" מטרתו, להפיק את המיטב מתוך מאגרי המידע האינסופיים ברשת ולקדם שיטות ללמידת חקר. הדגש בשיטה זו, היא פתרון בעיית חקר שנתנו המורים, תוך שימוש במאגרי מידע ברשת האינטרנט בלבד, (כך גם התוצר הסופי) לכן, בשיטה זו יש הכנה מוקדמת לקראת המטלה: מלמדים על הרשת, אתרים מול מנועי חיפוש, אקרים, זכויות הפרט וכו'.

מודל "השישייה הפותחת" (A Big6™) הוא מודל ליניארי המתמקד בתהליך מובנה של ביצוע מטלות שלב אחר שלב. על כן הוא שם יותר דגש על עבודה עקבית ורציפה, ופחות דגש על רכישת ידע ומיומנויות המאפשרות לעשות כל שלב ברמה אופטימאלית,

לעומת זאת, מודל ה"דגימידע" הוא מודל ספיראלי המתמקד בשני שלבים בלבד של התהליך וחושף בו זמנית את התלמידים למיומנויות שיאפשרו לו לעשות שלבים אלו בצורה אופטימאלית (חיפוש, הערכה סינון וארגון).

לסיכום

כפי שעולה מההשוואה מדובר בתוכניות שכל אחת מהן מתמקדת בפן אחר של הקניית מיומנויות מידע:

תוכנית "השישייה הפותחת" מתמקדת ב" תהליך מובנה של ביצוע מטלות על ידי תרגומן לבעיות של מידע." ואילו תוכנית דגימידע מתמקדת ב"כיצד להפיק את המיטב מים המידע האצור ברשת".

 על כן, התוכנית הראשונה מדברת על כל שלבי ביצוע המטלה ומתייחסת הן למידע המצוי ברשת והן למידע המצוי במקורות כתובים וכן מדברת על הצגת תוצר ממוחשב ושאינו ממוחשב ואילו התוכנית השנייה מתחילה מהשלב בו המטלה כבר ברורה ואסטרטגית החיפוש שנבחרה היא "מקורות ממוחשבים" ואז היא מדריכה את הלומד בצורה ספציפית כיצד לחפש מידע באינטרנט, כיצד להעריכו לסננו ולארגן אותו במחשב וכן כיצד להציגו בכלים ממוחשבים בלבד.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya