שש דרכים להפוך משבר לפיתוח מקצועי של מנהלי בתי ספר

Prothero, A. (2021). Six ways for principals to turn crisis into professional learning. Education Week, 41, 12, 8-12

עבור מנהלי בתי ספר, משבר יכול לשמש כפיתוח מקצועי בזמן-אמת. בין אם מדובר במגיפה עולמית, בהסלמה ביטחונית, במתקפת סייבר, במשבר תעסוקתי או במחאה של הורים, חשוב להשתמש במציאות המורכבת כדי לצבור ידע וניסיון ולתרגם את כל אלו למיומנויות ניהוליות ופדגוגיות עתידיות. כדי לצלוח אתגרים בצורה מיטבית, אפשר להסתמך על שש ההמלצות הבאות:

1) הטו אוזן קשבת – בעתות משבר, מנהיגים אמיתיים אינם יכולים להסתמך על דעתם האישית בלבד או על תחושות הבטן שלהם. במקום זאת, עליהם להתייעץ עם חברי קהילה, תלמידים, מורים, מפקחים ומומחים – הן בפורומים של אחד-על-אחד והן בדיונים קבוצתיים. כדי להיחלץ מהמשבר בצורה מיטבית, על המנהלים לשרטט טבלת בעד ונגד, לנתח תרחישים קיימים ולשקול מספר דרכי התמודדות אפשריות.

2) חשבו בצורה רציונלית – כדי ללמוד מכישלון ולצמוח מתוך משבר, הרשו לעצמכם להרהר באירועים שהתרחשו ולנתח אותם בצורה רציונלית, רפלקטיבית ושקולה. עם זאת, חשוב להימנע מחיטוט מיותר בפצעי העבר או מהתבוססות ברגשות שליליים ולהתמקד בדרכי ההתייעלות האפשריות.

3) התמקדו בתחום שליטתכם – אינכם יכולים לשלוט באווירה הפוליטית, בשיח המשולהב ברשתות החברתיות או במצבם המשפחתי של התלמידים. אבל, אפשר בהחלט לשדר אופטימיות להורים, לוודא כי מצבת המורים מלאה, לדרוש בשלומם של המורים ולפקח על התקדמות העבודה השוטפת.

4) סמנו את המטרה – עם פריצת המשבר, חשוב להגדיר מחדש את סדרי העדיפויות. מומלץ להציב בראש, למשל, את חינוך התלמידים, את בריאותם הנפשית ואת שגרתם החברתית. הפרטים האדמיניסטרטיביים, הפיננסיים והטכניים יטופלו בהמשך. עשו ככל האפשר להמשיך בשגרה, רתמו את היועצים החינוכיים לרווחת התלמידים, אל תשדרו מצוקה להורים ונסו להבין כיצד אפשר יהיה להתמודד טוב יותר להבא.

5) היעזרו במומחים מקצועיים – פורומים מקצועיים יכולים לשמש כפלטפורמה יעילה לניהול המשבר, לסיעור מוחות וללמידה. נסו, למשל, להציג את הדברים בפני פאנל השומעים בישיבה המחוזית של מנהלי בתי הספר. היוועצו בעמיתיכם, הקשיבו לרעיונות חדשים, גבשו עמם אסטרטגיית יציאה מהמשבר ואפשרו להם ללמוד ממצבכם. דווקא הם, מתוקף תפקידם המקביל, יכולים להבין היטב את מצבכם. לחילופין, אפשר גם ללמוד מכינוסים של אנשי יחסי ציבור, חוקרי חינוך, מומחי בריאות הנפש ועוד.

6) שמרו על בריאותכם הנפשית – מנהלים לא יכולים לדאוג לאחרים אם הם אינם שלווים ויציבים. כדי להגיש עזרה, המנהל צריך למצוא מקום שקט לסדר את המחשבות, לשוחח עם אנשי אמונו, לחשוב על צעדיו הבאים ואפילו, אם צריך, לקטוע לזמן-מה את שגרת הפגישות הקדחתניות.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מנהלי בתי ספר

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya