שמש האסוציאציות (סיעור מוחות) ומיפוי מושגי : אמצעי המחשה, דרכי הוראה וכלים מקוונים באינטרנט

שיטת שמש האסוציאציות הנה דרך הוראה ידועה של מורים המאפשרת יצירת סיעור מוחין ומחשבה מקדימה על נושא השיעור והצגת הקשרים העיקריים של הנושא. השיטה עוזרת  לתלמידים להבין הקשרים המובנים מאליהם  דרך הצגת האסוציאציות על גבי הלוח או מסך המחשב. בשיעורים רבים ננקטת הדרך של "שמש אסוציאציות" כדרך להפקת רעיונות באמצעות מילת מוקד שממנה נפרסות "קרניים."
שמש אסוציאציות היא למעשה שיטה לייצוג חזותי של הידע הקיים בנושא.
שמש האסוציאציות  מאפשרת לימוד בדרך הגילוי. המורים  משתמשים ב"שמש אסוציאציות" כדי להעלות ידע קודם, אבל בסופו של דבר מתעלמים ממנו ואינם משתמשים בו כבמנוף להבניית הידע החדש.
הגדרה: שמש אסוציאציות" מפה ראשונית המכילה מושגים מעולם הידע של הלומד הקשורים לנושא או לטקסט החדש. מושגים אלה עוברים אחר כך סינון עפ"י מידת הרלוונטיות שלהם לנושא וכן מיון עפ"י קטגוריות.
יש חשיבות רבה להפעלת התלמידים בדרך של הבניית המידע מיד אחרי הצגת תרשים שמש אסוציאציות ע"י דרישה מהתלמידים ליצירת מיון והכללה חלוקת האסוציאציות לנושאים ומתן כותרות לקבוצות. החלוקה והבניית הידע יכולה להיעשות באמצעות טבלה בה  התלמידים מציבים וממיינים  את התכנים שאספו עפ"י קטגוריות.
1.         המשתתפים העלו היגדים ושאלות באופן חופשי סביב המלה "מים".
2.         המורה והתלמידים ממיינים את ההיגדים והשאלות לפי קטגוריות מתחום הדעת; אם יש חילוקי דעות או ספק לגבי מיון של פריט מסוים, כותבים אותו בצד ומציינים את חילוקי הדעות לגביו.
מטרת פעולת המיון היא להגיע לכך, שבסיומה יהיו על הלוח קבוצות של מונחים, היגדים, שאלות.
כל קבוצה מהווה מעין "תת נושא גדול" לנושא המים. התלמידים זוכים בדרך זו להתרשמות כללית ראשונה מסוגי הנושאים והמושגים הקשורים ללמידה בנושא מים.
 
 
    שלבי הוראה ולמידה באמצעות שמש אסוציאציות ומיפוי מושגי
 
 
מפה מושגית ראשוניתמכינים אותה לפני לימוד הנושא הנבחר או קריאת טקסט חדש  , והיא  נבנית בעקבות שמש האסוציאציות ופעולת מיון המושגים. היא מכילה את המושגים המרכזיים של הנושא, ואת סוגי הקשרים ביניהם ומשקפת את הידע הקודם של הלומד.
 
מפה מושגית מלאה נבנית בעקבות לימוד הנושא או קריאת הטקסט. בשלב זה התלמיד יוצר סינתזה בין הידע הקודם לבין הידע החדש. הוא בוחן מחדש את המפה הראשונית שיצר, מוסיף מושגים ורעיונות, ומציין את הזיקות ביניהם באמצעות חיצים וכיתוב נלווה עליהם.
שמש האסוציאציות של הקבוצה/צוות – הכיתה מתחלקת לקבוצות חקר או קבוצות לומדות. הידע הוא של התלמידים, עפ"י הדברים אותם הם מוצאים כמתאימים. גם בין התלמידים ישנו תהליך של הבניית ידע, כאשר כל תלמיד מבנה את הידע של חברו לקבוצה ומעבה אותו, וכך גם כאשר כל תלמידי הקבוצה הסתובבו בין התוצרים של חבריהם לכיתה  ולמדו מהם ( אפשר גם יצירת שמש אסוציאציות בין זוגות תלמידים ).
שמש האסוציאציות הכיתתית -- שמש זו נעשתה במליאה והיא מסתמכת על העבודה אותה עשו  התלמידים באופן אישי ובקבוצות.השיעורים במטלה זו מהווים נדבך על גבי נדבך וכל מטלה תלויה בקודמתה.
 
כלים מתוקשבים באינטרנט היכולים לסייע בלמידה באמצעות שמש אסוציאציות או מיפוי מושגי
 
    שמש אסוציאציות מקוונות - האתר (Visuwords™) יודע ליצור חיפוש בצורה גרפיות מקוונות של מילים במילון ולהציג אותה בצורה ידידותית, נעימה ומעניינת.
באתר מאפשר לחפש מילים כדי למצוא משמעויות שלהם אסוציאציות עם מילים אחרות ומושגים.
בעזרת חיפוש פשוט תוכלו ליצור דיאגרמות אשר מזכירה מרכז עצבי. שהוא למעשה מעין שמש אסוציאציות של המילה עם מילים ומשגים אחרים במילון ( תודה לינאי זגורי).

MINDOMO  הינו כלי אינטרנטי, שיתופי, הניתן לשימוש בחינם ומתאים ליצירת מפות חשיבה מסוגים שונים. למיפוי מושגי מתוקשב יש כיום חשיבות רבה מבחינת הפסיכולוגיה הקוגניטיבית. מפת חשיבה תומכת במיפוי רעיונות, ארגון ותיעוד ידע, ביצוע תהליכי חשיבה חזותיים, קבלת החלטות, מסייעת להבין קשרים והקשרים ועוד. הכלי מאפשר למשתמש לארגן את מחשבותיו בצורה מסודרת והיררכית מחד, וחופשית ואינטואיטיבית מאידך. החידוש של התוכנה הוא האפשרות לנהל, לשנות ולעדכן את המפה המושגית ע"י צוות פרויקט באמצעות דפדפן רגיל באינטרנט ( ראה מאפייני הכלי – הסבר בעברית) .
mind42.com - אתר חינמי לשרטוט תכנון שיתוף ופרסום מפות מושגים באמצעות כלי גרפי ייעודי. מאוד פשוט ואינטראקטיבי. טוב לשימוש מורים וניתן להציג גם לתלמידים. מצורף מדריך קצר לשימוש באתר ( תודה לדוידה פולק).
webnote - אתר המאפשר פתיחת מרחב מקוון לרשום פתקיות. ניתן לאחר מכן לשמור להפיץ להעתיק ולערוץ את הטקסט שנכתב במהלך דיון למשל ( תודה לדוידה פולק) .
מיפוי מוח פותח על ידי טוני בוזן: "ספר מיפוי המוח": כיצד להשתמש בחשיבה מבריקה כדי למצות את הפוטנציאל הבלתי מנוצל במוחך",  הספר בעברית .
מקורות המידע:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    את הסרט מיוטיוב הצלחתי לראות, אך לא לשמוע את ההסבר. כמו כן האם התוכנה עובדת בעברית? כאשר התחלתי לעבוד וניסיתי לבחור שפה העברית לא הופיעה כשפה מתוך מבחר השפות. כיצד ניתן לעבוד בעברית?

    פורסמה ב 02/12/2010 ע״י גילה אלון

    עבדתי עם MINDOMO ולא מצאתי דרך לכתוב גם על הקוים המקשרים בין המושגים. נראה לי שהאפשרות לכתוב על הקוים המקשרים מאד חשובה היות שהיא מסבירה את הקשר בין מושג למושג. האם ניתן לעשות זאת ב-MINDOMO או שיש תוכנה חינמית אחרת לכך שניתן יהיה ללמד את הסטודנטים.

    פורסמה ב 04/12/2010 ע״י גילה אלון
    מה דעתך?
yyya