של מי התפקיד הזה ? – מניעת נשירה בקרב מורים מתחילים

של מי התפקיד הזה ?" - מניעת נשירה בקרב מורים מתחילים
הכנס המדעי השנתי ה-11
"מחקר, עיון ויצירה באורנים"– תש"ע
 
יום ב', ט"ז בתמוז תש"ע, 28 ביוני 2010
 
Whose Role is it? – Preventing Dropout among Novice Teachers
 
במחקרים רבים העוסקים בשלב ה'כניסה להוראה' (induction) בולטים שני נושאים: האחד מצביע על כך כי מקרב המורים החדשים, 50% ויותר נושרים כבר בשנים הראשונות להוראה, מצב שיוצר תופעה של 'דלת מסתובבת', גורם לבזבוז משאבים גדול, מעכב הצמחת קהילה יציבה של מורים ולא מאפשר לקיים מחזור הוראה תקין. השני מצביע על כך כי בשנים הראשונות להוראה זקוק המורה המתחיל לחיזוק, לתמיכה וללמידה ייחודיים ומותאמים לשלב הכניסה להוראה וכי לשלב ראשוני זה יש השפעה מכרעת על המשך החיים המקצועיים של עובד ההוראה. לכן ובהתאם למדיניות משרד החינוך, בעשור האחרון מושקעים משאבים רבים בליווי המורים המתחילים. 
על פי מתווה המדיניות של משרד החינוך גובשה תכנית חדשנית, על פיה מחויבים כל המורים החדשים הנקלטים במערכת החינוך, במסגרת הרפורמה "אופק חדש", להשתתף במערך ליווי מדורג הכולל גם ליווי בשנת עבודתם הראשונה, לאחר שנת ההתמחות. מדובר בקורס לקידום מקצועי שחלקו סדנת לימוד לעמיתים ובחלקו האחר ליווי אישי על-ידי מורה מלווה. היעד המרכזי של תכנית הליווי הוא להביא לצמצום הנשירה של המורים החדשים ואף להשריש את תפיסת המקצוע כשליחות. המורים שנבחרים ללוות את המורים המתחילים הם מורים בעלי ותק בהוראה ויכולת לתת הדרכה ותמיכה. המשרד מקיים קורסים לחונכים ומלווים כדי להכשירם לתפקיד.
מטרת מחקר חלוץ זה היא ללמוד על תפיסת המלווה את בעיית הנשירה, על המקום שניתן לה במהלך הליווי והכלים שעומדים לרשות המורה המלווה כדי להתמודד איתה. המחקר נערך בשיטה איכותנית בגישת חקר מקרה ובודק את הסוגיה הנחקרת כפי שהיא משתקפת ונתפסת בעיני שלוש מורות מלוות שסיימו בהצלחה את קורס החונכים ועסקו בליווי בתשס"ט ועוסקות בליווי בתש"ע. הכלים שבאמצעותם נאספו הנתונים: ראיונות עומק ומסמכים כתובים.
שאלות המחקר: (1) מהי תרומת המורה המלווה למניעת הנשירה של המורה המתחיל; (2) מה הם המרכיבים המקצועיים הדרושים למורה המלווה כדי להתמודד עם בעיית הנשירה.
ממצאים עיקריים: ממחקר חלוץ זה עולה בבירור כי המודעות לנושא הנשירה נמוכה, למלווה אין יכולת לזהות אותה אצל המורה המתחיל והנושא עלה באקראי בשיח בין המורה למלווה. הממצאים מצביעים על היעדר תפיסת האחריות של המורה המלווה למניעת הנשירה ולמעורבות פעילה בנושא. כמו כן מעידות המורות המלוות כי הן חוששות לעסוק בנושא בגלל חסמים פנימיים
שמקורם בעובדה שאינן רואות עצמן כבעלות כישורים מתאימים.
תרומתו של המחקר הנוכחי היא בהפניית זרקור להיבטים של תפיסת המורים המלווים את תפקידם במניעת נשירת המורים המתחילים ובהטמעתן של סוגיות במניעת הנשירה בקוריקולום של הכשרת מורים חונכים ומלווים.
מחקר זה יהווה בסיס למחקר רחב יותר, על מדגם מייצג, על מנת ללמוד מה העוצמה, הרמה ואופן ההתפלגות של הממצאים וכדי להבין את מכלול ההיבטים באחד מתפקידי המפתח החשובים בפיתוח ההון האנושי של מערכת החינוך. בכנס יוצג מחקר הגישוש.
 
 
מילות מפתח: כניסה להוראה, מורים מתחילים, נשירת מורים בשנים הראשונות, ליווי ע"י מורים מלווים,גורמי תמיכה.
 
 

    לפריט זה התפרסמו 5 תגובות

    מעונין במקורות לנתונים שהוצגו במאמר על שיעור נשירת מורים מתחילים מהמקצוע.

    פורסמה ב 07/09/2010 ע״י אורי פישר

    למטרת סמינריון בנושא נרטיב של מורות מחנכות אשמח לקבל את המקורות למאמר. תודה ושנה טובה 🙂

    פורסמה ב 01/10/2010 ע״י שירן בן שלום

    הנושא מאוד מעניין. בחרתי לחקור באותו נושא מנקודת המנהל ודרך היישום בקליטת מורם חדשים בבית הספר. הייתי מעוניינת לקבל מקורות מידע על מדיניות משרד החינוך בנושא קליטת מורים מתחילים חדשים.תודה

    פורסמה ב 13/11/2010 ע״י שמחה דבש

    מעונינת לפתח בתזה שלי מודל ריגשי חברתי לשימור וליווי מורים מתחילים במערכת ,המסתייע בקבוצה כמקורות כוח!!אשמח לקבל את המאמר ומקורותיו.תודה מראש יפעת

    פורסמה ב 24/11/2012 ע״י יפעת בן גיגי

    אני מעוניינת לקבל את המאמר לצורך עבודה סימנריונית העוסקת במעבר מהאקדמיה לפרקטיקה

    פורסמה ב 24/06/2015 ע״י ורד אלימלך
    מה דעתך?
yyya