שישה דברים שאין לוותר עליהם בפיתוח דפוס חשיבה "מייקרי"

Pierrat, J. (2016, June 6). 6 must-haves for developing a maker mindset. [Web Log Post]. Retrieved from https://www.edsurge.com/news/2016-06-06-6-must-haves-for-developing-a-maker-mindset

המאמר סוכם מאנגלית בידי מיכל זרזבסקי ממכון מופ"ת

דפוס חשיבה צומח מוגדר בצורה הטובה ביותר במחקרם ובעבודתם של קרול דווק (Carol Dweck), ג'ו בואלר (Jo Boaler) ואדוארדו בריסנו (Eduardo Briceno), כהכרה במוח כשריר אשר בעזרת תרגול, מאמץ וטיפוח, יכול להמשיך לצמוח ולהתפתח. כאשר אתה חושב על ממציא או על חדשן, בעבר או בהווה, אתה חושב על שמות תואר כמו יצירתי, מתמיד, סקרן, חסר פחד, נלהב. אך מחנכים יודעים שרוב התלמידים המופיעים לשיעור ביום הראשון ללימודים אינם מציגים איכויות אלה.

אז כיצד נוכל לספק לא רק את הכלים הפיזיים אלא גם את הכלים המנטליים עבור עשייה "מייקרית" (maker culture)? להלן החלקים החיוניים:

1. התירו לתלמידים לשחק

בספר "חופשי ללמוד" (Free to Learn), הפסיכולוג ההתפתחותי פיטר גריי (Peter Grey) טוען ש"משחק חופשי הוא האמצעי העיקרי שבאמצעותו ילדים לומדים לשלוט על חייהם, לפתור בעיות, להסתדר עם בני גילם ולהפוך גמישים מבחינה רגשית". לעתים קרובות מדי מערכת החינוך שלנו מתעלמת מכוחו של המשחק בטיפוח היצירתיות והתשוקה שקיימת באופן טבעי אצל תלמידים.

כתוצאה מכך, תלמידים לומדים לאבד את התחושה המולדת שלהם של סקרנות והבעה ומאומנים לראות במורה כסמכות הבלעדית והקובעת. באופן דומה, מורים יפנו להנהלה עבור דוגמאות לשימוש מקובל של זמן שיעור. כמחנכים, אנו יוצרים לעתים קרובות לחץ נוסף "לדבוק במטרה" ולקבל את הקצב המוכתב במקום להיענות לצרכים ולתשוקות של התלמידים שלנו; לכן, כדאי שנסכים להתיר לתלמידים להיות מעורבים במשחק אינטלקטואלי. כדי לממש תיאוריה זו הלכה למעשה, התייחסו לנקודות הבאות:

  • צרו הזדמנויות רבות יותר לסיעור מוחות שיתופי כדי לפתור בעיות בעזרת רעיונות חדשים. חשבו על שימוש בפרוטוקול כגון NSRF’s Wagon Wheel, עבור סיעור מוחות שיתופי.
  • ספקו חומרים ומשימות כגון an inventor’s box, כדי להגביר חשיבה מחוץ לקופסא לצורך יצירה או תכנון של מוצר חדש.
  • אפשרו זמן חופשי רב יותר לחקירה עצמית באמצעות מנגנונים כגון Genius Hour, ומחנכים תמיד ממצאים עוד ומשתפים אותם ב-geniushour#.

 

2. בנו את שרירי המייקרים הללו

אם ברצונכם להשתפר בענף ספורט מסוים, עליכם להתאמן. אך קל יותר להיות בעל משמעת לגבי אימון אם קיימים מבנים מובנים שיתמכו במאמצים אלה. כיצד הדבר מתבטא עבור מייקרים? בתי ספר יכולים להקצות זמן מובנה במהלך היום עבור תלמידים כדי שאלה יוכלו להיות מעורבים בפעילויות למידה הקשורות לתשוקות ולאינטרסים האישיים שלהם. דוגמאות למבנים כאלה כוללות שימוש
ב-Tinker Time או ב-Genius Hour פעם ביום או פעם בשבוע כדי שתלמידים יוכלו לעסוק בפרויקט לבחירתם.

לבסוף, קבוצות עניין של תלמידים הן שיעורים בסגנון של בחירה אישית בהובלת מורי בית הספר המבוססים על תחומי עניין/בקשה של תלמידים. התלמידים יזדקקו להזדמנויות תכופות כדי לנסות את תפקידם כמייקרים. הבה ניתן להם את ההזדמנויות האלה.

3. ערכו רפלקציה לעתים קרובות

כדי להבטיח שתלמידים יהיו מעורבים מבחינה רגשית ואינטלקטואלית, חיוני לערוך רפלקציה על הלמידה שלהם בעת התנסותם כמייקרים. רפלקציה היא "נקודת הפוגה" מובנית, שבה המורה מבקש מתלמידים לצאת מחוץ למשימה מבחינה מנטלית ולחשוב על עצמם כלומדים.

דוגמאות לרפלקציה יכולות לכלול רישומים ביומן, חשיבה/שיתוף דיונים עם שותף think/pair/share discussions, האזנה בצמד listening dyads או אפילו שיתוף סרטוני וידאו בבלוגים  video blogging. על ידי כך יש לתלמידים זמן לבחון את תוצאות פעולותיהם ולחשוב מחדש על האופן שבו הם יכולים לגשת לאתגר עתידי. רפלקציה מבקשת מתלמידיך לראות את עצמם והיכן עליהם ללכת.

4. דרשו אחריותיות מסוימת 

כדי לתמוך בחומרה של העשייה המייקרית, ראוי שתהיה לתלמידים מטרה ותוצאה סופית. בתי ספר וקהילות עשויים להחליט לארח יריד מייקרים כתערוכה של מאמצי התלמידים, לחלופין מורים אינדיבידואליים עשויים לערוך סוג כלשהו של גלריה או פרזנטציה. מורים עשויים אפילו לבחור להשתמש במחוון כגון זה שפותח על ידי New Tech Network. בניית מנגנון שמחייב תלמידים לאחריותיות עבור התמדה במשימה ויצירת עבודה איכותית ברמה גבוהה הוא חיוני כדי להבטיח שתתרחש למידה–שליטה בתוכן כמו גם למידה פנימית ובין-אישית.

5. טפחו הערכה לכישלון

חשוב לא רק לתגמל חשיבה יצירתית, אלא גם להדגיש ולחגוג את כישלון. לעתים קרובות מדי תלמידים רואים בכישלון כמשהו לא קביל ומשפיל, ויעשו מאמצים רבים להימנע ממנו; למעשה, חלק מההמצאות והרעיונות הגדולים ביותר נולדו מתוך מאבק וכישלון. מסגרות מושגיות כגון חשיבה עיצובית (Design Thinking), גורמות להכרה זו להפוך לטבעית במהלך השלבים ההתחלתיים של פרויקט. חיוני להתנסות בדברים רבים ככל האפשר כדי להתחיל כל עשייה מייקרית. על כן יש לכך שם משלו: יצירת אב-טיפוס. חגיגת כישלון יכולה גם להתרחש בפשטות באמצעות רפלקציות זריזות המוצגות על "קיר הכישלונות המועדפים עלינו" או באמצעות שיתופים מילוליים.

6. עשו שימוש במודלים כדי לעורר השראה בתלמידים להפוך למייקרים

לאפשר קול ובחירה של תלמידים בתוכן ובדרך של העשייה המייקרית הינם חיוניים למעורבות, אך כך גם השראה. תלמידים מתבוננים לא רק בעמיתיהם אלא גם במבוגרים כדי לקבל השראה. על התלמידים לקבל הזדמנות, לעתים קרובות ככל האפשר, ליצירת אינטראקציה עם מייקרים מומחים ולראות את הדברים הנפלאים שהם יוצרים. מורים, אתם יכולים להיות אותם מייקרים מומחים. קיפצו למים לצד תלמידיכם כדי להדגים מה הכוונה בלהפוך למייקר.

עלינו לתרגל את המשמעת להימנע מלהיקשר מהר מדי לרעיון רק משום שהוא חדש. עשייה מייקרית איננה יוצאת דופן, על כן כדי להכין את עצמנו באמת להצלחה בהֶעָזָה חדשה זו, הבה נהיה בטוחים שאנחנו מכינים את תלמידינו לכך שיהיה ברשותם דפוס החשיבה הנכון כדי להיות חדשנים אמיצים.


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    נותנים לי עבודה אני לא באמת מתעניין בזה סליחה

    פורסמה ב 01/12/2022 ע״י איתי תם
    מה דעתך?
yyya