שיקולים של מועדון קריאת ספרים מקוונים

Smith, J.M. (2019). Considerations for summer online book clubs. Reading Teacher, 72, 5, 638-642

חברות במועדון מקוון של קריאת ספרים במהלך חופשת הקיץ מאפשרת לתלמידים לקרוא, להתעמק ולדון בטקסטים ספרותיים – בזמן הנוח להם. ג'ניפר סמית', מורה בחטיבת ביניים שמפעילה מועדון קריאה מקוון לתלמידי כיתות ז' ו-ח', חולקת את שיקוליה, רעיונותיה והמלצותיה על בסיס ראיונות ותצפיות שקיימה עם משתתפי התוכנית.

מועדון הקריאה המקוון שהובילה סמית' כלל עשרות תלמידים משתי חטיבות ביניים וליווי של ספרנית מנוסה. המועדון הופעל דרך אתר Edmodo המציע לתלמידים ולמורים פלטפורמת רב-שיח הכוללת מסכי וידאו מפוצלים, צ'אט, פרסום הודעות ותצלומים, כתיבת תגובות ועוד. בכל שבוע, התלמידים בחרו ספר מתוך לקט שהוצע להם, קראו אותו, דנו בו והמליצו לחברים.

לאור העובדה שהשיעורים המקוונים היו חדשים עבור התלמידים בפרט ומערכת החינוך בכלל, עם סיום חופשת הקיץ, התלמידים רואיינו על מנת להציע רשמים, מסקנות והמלצות לעתיד:

1) בחרו ספרים איכותיים שיעניינו את התלמידים: חשוב מאוד להציע לתלמידים לבחור מתוך רשימת ספרים, במקום לקבוע עבורם מראש. לאחר הבחירה, יש לחלק את התלמידים לקבוצות דיון בהתאם לספר שקראו.

2) בחרו ממשק מקוון שמתאים לצרכים שלכם: מצאו פלטפורמה שמאפשרת לתלמידים לקיים דיונים ולמורה לבצע חלוקה לקבוצות קטנות (בו-זמנית) ולהעביר תלמידים מקבוצה לקבוצה מדי שבוע. הגם שמועדון הקריאה השתמש באתר Edmodo, ניתן לשקול להשתמש באפליקציית Zoom.

3) שמרו על בטיחות ברשת: ודאו כי השיח נעשה בצורה מכבדת והבהירו לתלמידים כי הפורום יעסוק בספרים בלבד, לא יכלול שפה לא נאותה ולא ידיר משתתפים. בנוסף, הבהירו לתלמידים כי זהותם האישית מוגנת, ולכן אסרו פרסום פרטי מידע של המשתתפים האחרים.

4) קבעו לוח זמנים גמיש: סדר היום של התלמידים משתנה מאחד לשני, וקשה מאוד למצוא זמן בו כולם זמינים. לכן, מועדון הקריאה התבסס על כניסה לאתר בזמן הנוח לתלמידים, בכל שעות היום. גם אם חבריהם לקבוצה אינם זמינים, ניתן להתעדכן בתכנים שנידונו מוקדם יותר, לענות להודעות ולהגיב לפרסומים של משתתפים אחרים.

5) בצעו הכנה מוקדמת כדי למנוע נשירת תלמידים: בגלל שהנוכחות במועדון המקוון היא התנדבותית, ועל אף שהתלמידים מקבלים תמריצים, בוחרים ספרים באופן עצמאי והוריהם מקבלים מיילים שוטפים, נשירת תלמידים היא תופעה רווחת וקשה להבטיח את המשך ההשתתפות של התלמידים. אי לכך, ערכו תיאום ציפיות עם התלמידים, דונו ביתרונות ובחסרונות של פורום מקוון, הכינו אותם להתמודדות עם תקלות טכניות והציגו בפניהם מראש את לוח הזמנים של מועדון הקריאה.

לתקציר באנגלית

הרחבת הגבולות של קריאת ספר מקוון בקרב ילדים בגן: הדרכה מטא-קוגניטיבית לתמיכה בספר מקוון בקרב ילדים צעירים הנמצאים בסיכון ללקויות למידה

קריאה ממסכי מחשב/טאבלטים – האם הפתרון ההבנייתי יעיל?

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya