שיקולים נכונים לגבי מתן משוב לתלמידים

הכותבת , מורה מנוסה בכיתות הגבוהות בביה"ס היסודי בארה"ב , מציעה כמה תובנות לגבי תכנון ויישום של משוב לתלמידים במהלך הלמידה בכיתה ובסביבת הלמידה. במקרים לא מעטים , משוב של מורה יכול להיות בעל השלכות שליליות על התלמיד לא רק בשיעור אלא גם לאורך השנה ולכן רצוי לתכנן את המשוב בזהירות ובשיקול דעת פדגוגי. משוב בונה הוא משמעותי ללומד והוא יכול להתבטא בצורות שונות , בצורה מילולית , בצורה מתוקשבת וגם בשפת הגוף. לולאת משוב-בונה מתחילה בשבח , אח"כ מצביעה על תיקון נדרש או שינוי כיוון ומסתיימת שוב בשבח הלומד או המאמץ שלו.

משוב בונה צריך להתחשב גם בשונות של הלומדים . בכיתה טיפוסית בביה"ס יש שונות רבה ולכן צריכה להיות רגישות מצד המורה לשונות של התלמידים . אין דין משוב לתלמיד X כדין משוב לתלמיד Y . אסור שהתלמיד בשיעור וגם אחרי השיעור ירגיש מובס הוא צריך לכלול גם אלמנטים של תקווה.

המשוב הנכון צריך להיות בעתו , העיתוי הוא משמעותי. השהיית המשוב ע"י המורה מחטיאה את המטרה . ברגע שהמורה הבחין בטעות או צריך להגיב מיד ולהסב את תשומת הלומד לדרך הנכונה לביצוע. (שאלת העיתוי קריטית במיוחד כאשר הלמידה נעשית בסביבה מתוקשבת באינטרנט) .

לעתים יש להציג את המשוב לתלמיד בשיחה פרטנית בין המורה והתלמיד ולא בהכרח בפורום של הכיתה .

למאמר המלא באנגלית :
Giving Student Feedback: 20 Tips To Do It Right

ראה גם :
משוב שוטף מקדם למידה טובה

ניהול נכון של תקשורת מילולית בכיתה

משוב דיגיטלי של המורה

"אגו קטן, עגלות מלאות" : עצות למשוב בונה


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    תודה לכם.

    פורסמה ב 13/06/2014 ע״י ברכה טייטלבוים

    תודה רבה. אהבתי גם את המאמר באנגלית. מועיל ומפורט, לא רק לעבודה עם תלמידים.

    פורסמה ב 01/05/2015 ע״י נחום כץ
    מה דעתך?
yyya