שימוש ב iPad לשיפור מיומנויות למידה אצל ילדים בעלי ADHD

Barbara McClanhan, Kristen Williams, Ed Kennedy and Susan Tata. "How use of an iPad facilitated reading improvement." TechTrends May/June 2012.

במסגרת אבחון ופרויקט חונכות אשר נערך בבית ספר יסודי, בארה"ב, התבקשה המורה להשתמש  ב iPad ככלי טיפולי עבור תלמיד בעל לקויות למידה, המתקשה ברכישת מיומנויות קריאה. כתוצאה מהשימוש נמצא שהמכשיר לא רק עזר לתלמיד במיקוד תשומת הלב, אלא גם קידם את התלמיד ברכישת מיומנויות קריאה. בהשוואת הנתונים לפני ואחרי הערכת המורה, נמצא כי תוך שישה שבועות התלמיד השלים פער של שנת לימודים. בנוסף, התלמיד השיג ביטחון עצמי בהיותו בעל שליטה בלימודיו.

לתלמיד בעל לקויות למידה, תכנית חינוך אישית הדורשת התאמות ושינויים כגון: בחינות בעל-פה, התאמה בכמות המשימות, הארכת זמן במבחנים, הפחתה בשיעורי הבית, פירוק משימות לחלקים קטנים ועוד. ממחקרים אחרים עולה, כי מורים בית בבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים אינם מיישמים התאמות באופן עקבי.

מהלך התרגול ב iPad , המנחה תכננה תכנית צרכים ופעילויות, העונה על הצרכים הספציפיים של התלמיד, כגון: זיהוי מילים, אסטרטגיות פיענוח, זיהוי צירופי מילים ושימוש ברמזים על מנת למזער תסכול או כישלון אפשרי. בכדי להתמודד עם הבנת הנקרא, הותקנו יישומים ב iPad בנושאים של רצף וזכירת פרטים, רישום מסקנות וזיהוי סיבה ותוצאה. אחד היישומים, אשר הותקנו המכשיר, היה ספר אלקטרוני בעל אפשרות להקליט את הקורא ולהשמיע את ההקלטה. תוך כדי האזנה להקלטה הבין התלמיד שעליו לקרא בקצב המאפשר הבנה.

השימוש בiPad אפשר לתלמיד להתמקד במשימות העיוניות , כאשר חמש שנים של לימוד בשילוב טיפול תרופתי , לא הניבו תוצאות דומות.
ה iPad משמש ככלי אינטראקטיבי וכמתווך טוב לחומר הנלמד. שימוש בתיאוריה של גירוי אופטימלי באמצעי הוראה שונים כגון: למידה ויזואלית, שימוש במגע ושימוש בחוש השמיעה. כל אלה מאפשרים לילדי ADHD לעסוק בלימוד חוויתי ולאפשר תחושה שליטה טובה יותר.
יש לעודד מורים לבדוק דרכי הוראה בעזרת מחשבי לוח, לשיפור הבנת הנקרא, רכישת תובנות קריאה ואינטראקציה עם קריאה. יש למצוא את יישומי הלמידה בהם התלמידים ירגישו חזקים ובעלי שליטה בחומר.

להלן מספר קישורים של אפליקציות והדגמות לתוכנות דומות במאמר:

הוצאה לאור של ספרים אינטארקטיבים לשיפור מיומנויות קריאה, משמש פלטפורמה לרכישת הספרים .

פלטפורמה נוספת לספרים אינטראקטיביים:  MeeGenius! Kids' Books

אפליקציה ללימוד קריאה, כתיבה ואיות פונטי:  Alpha Writer' by Montessorium

רשימת אפליקציות ללימוד קריאה 

 בשפה העברית המבחר עדיין מצומצם יותר :

קולפיקס, מנוע ההקראה (text to speech) המתקדם ביותר הקיים כיום בשפה העברית./

לאור ריבוי האפליקציות לתמיכה בקריאה בשפה באנגלית, כולנו תקווה שימצא גוף בישראל שיתרגם או יפתח אפליקציות דומות בעברית וישלב אותן בתוכניות הלימודים


    לפריט זה התפרסמו 9 תגובות

    יש טיפול טבעי להפרעת ADHD:http://www.tivoni.co.il/%D7%A7%D7%A9%D7%91-%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%96/%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%9C-%D7%91%D7%9E%D7%97%D7%9C%D7%AA

    פורסמה ב 20/06/2012 ע״י ליאן אייב

    שלום שמי מוריה ואני מרצה בקורס העוסק בטכנולוגיה מסייעת לבעלי צרכים מיוחדים, אשמח אם תיצרו איתי קשר על מנת לבדוק דרך לאפשר לי להציג את הטכנולוגיה שלכם בפני הסטודנטים שלי (בקורס מקוון)תודה

    פורסמה ב 30/09/2012 ע״י מוריה טלמור

    בגן טיפולי ירדן לומדים 12 תלמידים עם לקיות למידה מורכבות .בברכת יום נעים מירה

    פורסמה ב 02/11/2012 ע״י מירה לנדאו

    שלום לכולם!מסכימה עם מאמר אייפד כלי עזר בעבודה נהדר. עובדת עם אוכלוסיות שונות: אוטיזם, PDD, ADHD, פיגור שכלי, איחור שפתי ועוד. הצלחתי למצוא משחקים דידקטיים לכל סוג לקות. כמו למשל : אפליקציות גירוי/תגובה, זיהוי יוצא דופן, בניית ספרי חוויה , לוחות תקשורת, רכישת קראיה, הרחבת אוצר המילים). אפליקציות מדהימות, גרפיקה יפה. אייפד עוזר במיוחד בפיתוח יוזמת תקשורת , בהארכת הקשב והריכוז, התמקדות במטלה.

    פורסמה ב 10/01/2013 ע״י ילנה קרסיק

    לפי דעתי,טקסט מאוד מעניין, כי מדובר בו על דברים חשובים: שימוש באייפדים מאפשר לעזור לילדים בעלי צרכים מיוחדים בדרכים שונות. כאן זה הילדים עם בעיות קשב וריכוז.(וילד ספציפי גם היה לקוי ראייה).חשוב לציין למידה ויזואלית, שימוש במגע ושימוש בחוש השמיעה.- שזה יכול לעזור להרבה תלמידים להפסיק לקחת תרופות וסוף-סוף להתרכז "טבעי" ,ללא כדורים שעושים מתלמיד "זומבי".מכשיר הזה גם עוזר להרגיש "שליטה".למה זה גם חשוב,כי לרוב התלמידים עם בעייות התנהגות אחרי התפרציות מרגישים חוסר ביטחון ,לפעמים גם חוסר אונים.שליטה במכשיר הזה נותנת להם הרגשה בטוחה – שאני יכיל ללמוד דרך האייפד ולהשלים את הפערים לימודיים שיש אצלי .זה מרגיע אותם מאוד ומאפשר לפתוח עולם אחר של "אני יכול". חשובה גם אינטראקציה גם עם מורה בזמן השימוש באייפד וגם עם מכשיר עצמו.כי רוב התלמידים עם בעיות התנהגות ועם בעייות קשב וריכוז לא מיד מתחברים לצוות שעובד איתם וגם לתוכנית הלימודים.אייפד פשוט מאזן את כל היחסים.

    פורסמה ב 10/01/2013 ע״י אלכסנדר יעקובסון

    אני מסכימה עם אלכסנדר. צריך לפתח את הטכנולוגיה ולהוסיף יישומים המשלבים את חוש הראייה, שמיעה ומישוש כדי לגרום לילדים תחושת מסוגלות ושליטה בעולמם. המורים נתרמים מהטכנולוגיה כיוון שיכולים להכניס שינויים בהתאם לרמות התלמידים איתם הם עובדים.חייבת לציין שמאמר מעניין מאוד ומכניס אופטימיות לשיטות הוראה חדשניות….

    פורסמה ב 20/01/2013 ע״י יעל ראובני

    לום שמי יהודית ואני מרצה בקורס העוסק בטכנולוגיה מסייעת לבעלי צרכים מיוחדים, אשמח אם תיצרו איתי קשר על מנת לבדוק דרך לאפשר לי להציג את הטכנולוגיה שלכם בפני הסטודנטים שלי (קורס פרונטלי).תודה מראש!!

    פורסמה ב 04/11/2014 ע״י יהודית וייסינגר

    שלום רב, אני אמא לילד עם דיסלקציה קשה. אני מרפאה בעיסוק במקצועי. חזרנו משהות ארוכה מארהב ובני קיבל איפאד בביהס שעזר לו מאד. אני מנסה לארגן קבוצה של הורים ואנשי מקצוע שיקדמו את נושא האי פאד בבתי הספר. כרגע אין פתיחות לנושא. מי מעוניין לקדם את זה אנא פנו אלי בפרטי.

    פורסמה ב 15/12/2015 ע״י מיכל פירן

    מעוניינת לקרא מאמרים על האייפד ועל אפשרויות השימוש בו אצל ילדים עם בעיות תקשורת. תודה.

    פורסמה ב 19/01/2017 ע״י מירי פ.
    מה דעתך?
yyya