שימוש במחשבים ניידים מסייע להפחתת שגיאות כתיב בקרב תלמידי החינוך המיוחד

מקור וקרדיט : שיעור חופשי , יוני 2010, גיליון 91
השימוש במחשבים במערכת החינוך בארץ נמצא בתהליך התפתחות טבעי בעידן הדיגיטלי של ימינו. במערכת החינוך המיוחד, אף הופכים המחשבים לעתים לכלי עזר חיוני לשיפור תפקוד התלמידים. מחקר שנערך לאחרונה במסגרת פרויקט כתו"ם של מכון דוידסון לחינוך מדעי, בשיתוף משרד החינוך, התמקד בהקשר זה בהשפעת השימוש במחשבים ניידים על שגיאות הכתיב של תלמידים בכיתות החינוך המיוחד.
החוקרות, מעיין פרשטמן, ד"ר סיגל עדן וד"ר עדינה שמיר,  כולן מאוניברסיטת בר אילן, בדקו 93 תלמידים בני 13-16 עם לקות למידה, הלומדים בעשר כיתות חינוך מיוחד בחמש חטיבות ביניים ברחבי הארץ. המדגם כלל קבוצת ניסוי של 54 נבדקים אשר השתמשו במחשבים ניידים, וקבוצת ביקורת של 39 נבדקים, אשר נמנעו משימוש כזה. בכל כיתה נערכה הכתבה של עשר מלים. התלמידים נדרשו לכתוב את המלים בכתב ידם על טפסים אחידים, כאשר מלות ההכתבה נבחרו מתוך חומר הלימוד הנלמד באמצעות המחשבים הניידים בכיתות במהלך שנת המחקר. המלים היו בעלות פוטנציאל לשגיאות כתיב מסוגים שונים. ההכתבות נערכו פעמיים, בשלב מקדמי בתחילת המחקר ובסיומו.
במחקר נמצא, שמספר שגיאות הכתיב של תלמידים שלמדו עם מחשבים ניידים במהלך השנה ירד באופן מובהק בין תחילת המחקר לסיומו. לעומתם,  בקרב תלמידים שלא למדו עם מחשבים ניידים לא חל שינוי מובהק ואף נצפתה מגמת עלייה לא מובהקת במספר שגיאות הכתיב. לפיכך מדגיש המחקר את השפעתו החיובית של השימוש במחשבים ניידים בכיתות החינוך המיוחד,עקב היותו תדיר ובשליטתו של התלמיד.
על פי החוקרות, תוצאות המחקר משקפות את העולה מן הספרות המחקרית העוסקת בנושא הכתיב והשפעת המחשב עליו, ועל פיה שימוש במחשב עשוי להיות דרך יעילה ללימוד כתיב נכון,ואף יכול להביא לשיפור מיומנויות הכתיבה המתבצעת שלא באמצעות מחשב. עם זאת, התרומה הנוספת שמעניק מחקר זה לידע הקיים בתחום היא ההתנסות במחשבים ניידים ולא נייחים, הנגישים לתלמידים כל העת ומאפשרים חזרות מרובות המביאות להאצה בשינויים הנצפים לאחר זמן קצר. כמו כן, הכתבת המלים בבדיקה נערכה בכתב יד ולא באמצעות המחשב . חלה אם כן העברה של מיומנות הכתיב, שנרכשה עקב שימוש במחשב, חזרה לכתיבה באמצעות נייר ועט.
החוקרות מציינות עוד, כי המחקר תם לאחר כארבעה חודשים, פרק זמן קצר לבדיקת שינוי מהותי בשגיאות הכתיב. להערכתן, מגמת צמצום שגיאות הכתיב עשויה הייתה אף לעלות עוד יותר בבדיקה לאורך זמן.
מקור וקרדיט : שיעור חופשי , יוני 2010, גיליון 91

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    זה מעודד כי שילוב המחשב בחינוך המיוחד אכן מצליח לשפר הישגים של תלמידים בתחום שגיאות הכתיב, וכי אכן נעשית העברה מהמחשב חזרה אל הנייר והעט. אני חושבת שזה חשוב מאוד לחזור בחזרה לנייר והעט וליישם את המיומנויות שנרכשו גם בתחום הכתיבה העצמאית. זמן המחקר בהחלט קצר, וניכר כי מהר מאוד חל שיפור בתחום שגיאות הכתיב, מה שמוכיח כי רצוי לשלב את המחשב בחינוך המיוחד כפי שמוצג במקור זה.

    פורסמה ב 30/03/2015 ע״י הדס פיירוביץ
    מה דעתך?
yyya