שימוש בווידאו ומשוב עמיתים לשיפור ההוראה

מאת: D.J Hamkins

Hamkins, D.J. (). Using video and peer feedback to improve teaching, CUNY-College of Staten Island.

המאמר סוכם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י ד"ר פנינה כץ

מילות מפתח: וידיאו בהכשרת מורים, משוב עמיתים

הווידיאו משמש מזה שנים רבות כלי בידי מורי ומורי מורים בהוראה ובלמידה. הוא משמר פעילות כיתה כך שניתן לפתוח בה באיטיות ובעיון ולבחון את ההתנהגויות ההוראה של המורים והלמידה של התלמידים. ביקורת מגוונת ומושכלת עשויה לתרום לשיפור ההוראה, במיוחד כשמשולב בה שימוש במשוב המבוסס על שימוש בווידיאו.

טכנולוגית הווידאו היא כלי משמעותי להתכשרות להוראה וללמידה בכיתות. תיעוד בווידאו של מה שמתרחש בכתה ניתן לבחינה מזוויות ראייה שונות ובכך מספק תמונה כוללת של חיי הכיתה. טכנולוגיה זה מספקת הזדמנויות לזהות גורמים המקדמים למידה ואחרים –המעכבים אותה ויש לשנותם או לשפרם. צפייה בפעילויות שונות בווידיאו (שיעורים , שיחות משוב ועוד) חושפת חוזקות וחולשות תוך היזכרות במצבי ההוראה, ניתוחם וחשיבה רפלקטיבית עליהם.

המאמר מתואר קורס שבו נעשתה פעילות משולבת שכללה שלושה סוגים: דיונים במליאת הכיתה, תצפית וביקורת עמיתים בשיעורים וייעוץ של מנחה על בסיס צפייה בשיעורים שהוקלטו בווידיאו. תוצאת התוכנית הייתה התקדמות מידית ברמת ההוראה של המתכשרים שהשתמשו ברעיונות ובטכניקות שעלו מתוך פעילות משולבת זו. המתכשרים א העידו על יכולת טובה יותר להשתמש בטכניקות הוראה פחות שגרתיות.

דוגמאות לנושאים שעלו ונדונו והשפיעו על עבודת המתכשרים בשדה:

• כיצד ליצור התלהבות בקרב התלמידים תוך שימוש בדוגמאות מעניינות ובלתי רגילות?

• כיצד לקבל משוב מתלמידים ע"י הצגת שאלות המנוסחות בחיוב (למשל" הצבע אם אתה מבין" ולא "האם יש מישהו שעדיין אינו מבין?")?

• כיצד ליצור מעורבות של תלמידים באמצעות שאלות המובילות למעורבות חיובית בכיתה?

• כיצד לעודד שיתוף פעולה בין תלמידים?

• כיצד לאתגר תלמידים לחשוב ובו בזמן לקבל משוב על מה שהם יודעים באמצעות הצגת סוגים נכונים של שאלות?

• כיצד להתמודד עם בעיות משמעת, רמיה במבחנים? ועוד.

השתמעויות

1) צפייה בשיעורים - כדי לאפשר לכל מתכשר לצפות ולהעריך שיערים של מתכשרים אחרים. זוהי דרך שנמצאה יעילה וקלה לארגון המאפשרת מתן משוב מגוון ביותר ובו בזמן חשיפת כל מתכשר לסגנונות הוראה שונים, בהם הוא צופה בעין ביקורתית.

2) השימוש בווידיאו - להשתמש בווידיאו כתוספת לתצפית ממשית, ולצפות בשיעור במהלך הצילום, שכן הווידיאו משקף רק חלק ממה שקורה בכיתה. חשוב שהצופה יהי איש מקצוע (ולא טכנאי/צלם) כדי שיוכל באמת לנהל את הדיון והצפייה בצורה מושכלת תוך ראיית תמונת ההוראה כולה.

כדאי לצלם פעמיים, שכן בפעם הראשונה שאדם רואה עצמו מצולם עשויה להיות מאכזבת כשהוא מתמקד בעיקר בהופעה החיצונית ופחות בעניין עצמו. צילום נוסף מאפשר התמקדות בהוראה והוא אף עשוי לשקף התקדמות.

יש חשיבות רבה להשתתפות של מורי-מורים בדיונים על השיעורים באמצעות צפייה בווידיאו שכן הם יכולים לצאת נשכרים מהמשוב הביקורתי העולה בשיחות אלה.

3) לגישה זו יש יתרון על פני שיעורים של מיקרו-הוראה, שכן חלק חשוב של הוראה נכונה, של יצירת הנעה ומעורבות של תלמידים, קבלת משוב מהם ועוד' אינו ניתן לסימולציה ויש לקיימו וללמוד מהעשייה הממשית.

4) יש חשיבות רבה לארגון שיטתי של פגישות משוב בלוח זמנים מסודר.

למאמר המלא באנגלית

ראה גם :

כלים טכנולוגיים להוראה מקוונת במכללות : פורטל המדיה

ההתפתחות המהירה של למידה מבוססת סרטוני וידאו באינטרנט

שימוש בוידאו כדי לאפשר למורים לנתח את ההוראה שלהם

פרחי הוראה לקדם יסודי ותיעוד עצמי בוידאו

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya