שילוב הפסיכולוגיה החיובית בבתי ספר

תנועת הפסיכולוגיה החיובית נוסדה בשנת 1998 ע"י פרופ' מרטין סליגמן, שהיה באותה תקופה ראש ארגון הפסיכולוגים בארה"ב (APA). הפסיכולוגיה החיובית מתמקדת במקורות הבריאות והשגשוג ולא רק בחולי, בסבל ובמצוקה. היא יוצאת בנקודת מוצא שטוענת שפסיכולוגיה אינה קשורה רק ללימוד מחלות וטיפול בהן אלא גם ללימוד ופיתוח של יכולות כמו חוזק ועוצמה.

הפסיכולוגיה החיובית גורסת שזו שאיפה לגיטימית להיות מאושר, אך בניגוד להרצאות ולסדנאות המציפות את השוק, הפסיכולוגיה החיובית לא מציעה פתרונות קסם ואשליות ("תקרא את הספר הזה ותהיה מאושר") אלא כלים ישומיים המבוססים על מחקר אקדמי וניסויים אמפיריים.

המטרה של פסיכולוגיה חיובית היא לסייע לאנשים לחיות חיים מאושרים יותר, לא במובן של לחוות הנאה – של מעבר מסיפוק מיידי אחד למשנהו – אלא במובן של לחיות חיים משמעותיים ומספקים, של לפרוח מבחינה רגשית, רוחנית ואינטלקטואלית.

חינוך יכול להיעשות ברמה אינפורמטיבית (informative) או ברמה טרנספורמטיבית (transformative). אם נחשוב שלמוח צורה של מיכל, אזי משמעות הלימוד הוא הכנסת משהו לתוך הצורה (putting something in the form). לפי מודל זה, המורה מלמד את התלמידים, אשר בתורם משננים את המידע ושומרים אותו בתוכם כמה זמן שהם יכולים או צריכים (בדרך כלל עד חמש דקות אחרי המבחן). ככל שהתלמידים מכניסים יותר ויותר מידע לתוך המיכל, כך הם נהפכים ל"מלומדים".

משמעות של חינוך טרנספורמטיבי לעומת זאת, היא לשנות את הצורה של המיכל – שינוי האופן שבו התלמידים תופסים את העולם ומפרשים את המידע שנכנס לתוכם. כדי לסייע לתלמידים לחיות חיים מספקים יש צורך במידע, אך הוא אינו מספיק.

הפוטנציאל הגלום בבניית מערך מחקרי פיתוחי ויישומי לקידום תהליכי למידה וחינוך בחטיבת "גוונים" בראש העין , ברוח הגישה החדשה של הפסיכולוגיה החיובית, נמצא במוקד שיתוף הפעולה בין המרכז הבינתחומי בהרצליה לבין חטיבת "גוונים". זאת, כמענה על הצורך המשמעותי במתן פתרונות "פורצי דרך" למערכת החינוך, שנמצאת במשבר ערכי ותפקודי.

האתגר העומד בפני בתי הספר כיום, יותר מבעבר, מחייב לבנות תהליכים שתומכים במורים, בתלמידים ובהורים ובחיזוק הקשר ביניהם באופן מובנה ושיטתי, הנשען על ידע תיאורטי ומחקרי רחב, במטרה לקדם תהליכי צמיחה והתפתחות בריאים.

מטרת התכנית
הקמת בית ספר לפיתוח מנהיגות בחט"ב גוונים המושתת על התפיסה של הפסיכולוגיה החיובית זאת, מתוך אמונה, כי יישום התפיסות והפרקטיקות של הפסיכולוגיה החיובית בזירה הבית ספרית יובילו את מערכת החינוך להישגים לימודיים גבוהים יותר ולהעלאת המוטיבציה של המורים והתלמידים.

התכנית מפותחת ומוטמעת בשיתוף עם מרכז מיטב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית במרכז הבינתחומי בהרצליה.

בית הספר הראשון ששילב את גישת הפסיכולוגיה החיובית בחדר המורים וגם בקרב התלמידים היה חטיבת הביניים "גוונים" בראש העין. " היה לי חלום להפוך את "גוונים" לבית הספר למנהיגות" מספרת שפרה סטרוסקי, עד לא מכבר מנהלת חטיבת הביניים , "המטרה שהצבתי בראשית הדרך הייתה שכל אדם שקשור למערכת הזו- מורים ותלמידים כאחד- יוכל להנהיג אדם אחר לפחות, ולפני כן את עצמו. שיהיה אדם שמאמין ביכולת שלו, שמסוגל להנהיג את החיים שלו".

התכנית של המרכז למורים בחט"ב "גוונים" מתחילה כעת את שנתה השלישית , כאשר בשנת הפעילות הראשונה הטמיע מכון מיטב את שיטותיו כפיילוט בביה"ס "גוונים". בשנה השנייה נמשכה העבודה ב"גוונים" ואף התרחבה לעשרה בתי ספר באשקלון , חולון , בת ים וראש העין ובתי ספר נוספים החלו להצטרף.

תכנית המרכז כוללת סדנה שבה לומדים המורים את יסודות הפסיכולוגיה החיובית, וכן מקבלים כלים ליישום השיטה בעבודה ובחיי היום יום. המורים משתתפים במפגשים בני שעתיים אחת לשבועיים, בקבוצות של 15-20 איש. בסך הכול, היקף התכנית הוא 30 שעות .

מה לומדים המורים בסדנה?

אם לסכם את התורה על רגל אחת , אפשר לומר שמדובר במתן כלים לגיוס אופטימיות להוראה . אבל זה הרבה יותר מכך: " פסיכולוגיה חיובית מנסה להטמיע את היכולת לעבור שינוי" מסבירה הפסיכולוגית שרית גוטמן שטיינמץ ממרכז מיטיב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית במרכז הבינתחומי בהרצליה. " זאת התבוננות אחרת על החיים" .

גוטמן שטיינמץ מבהירה , עם זאת , שאין הכוונה להחליף את הפסיכולוגיה הקלאסית, אלא להשלים אותה " הרעיון הוא אנחנו לא רוצים רק לא לסבול , אלא שאנחנו רוצים לחיות טוב: זה הבדל משמעותי מאד. מורה שמרגישה טוב עם עצמה נכנסת לכיתה בצורה שונה." האינטראקציה שלה עם התלמידים ועם אנשי הצוות בבית הספר היא טובה יותר, והתחושה הטובה משכפלת את עצמה. אם מורה מושפע מדי מכל מיני תלאות שהיו לו בבוקר , ולא יכול ללבוש חיוך כדי להתחיל יפה את יום העבודה, מספיק שילד אחד יעצבן אותו וכבר ייהרס לו כל היום".

בתכנית נלמדות טכניקות שונות , האמורות לסייע במציאת זווית ראייה חיובית ואופטימית יותר. בנוסף לטכניקות מתמקדים בסדנאות של מרכז מיטיב גם בדבר בסיסי הרבה יותר – הקפדה על ספורט , תזונה נכונה ושעות שינה מספקות. זאת, כחלק מההכרה בחשיבות הקשר בין הגוף לנפש.

לאחר שהמורים השתתפו בתכנית הפסיכולוגיה החיובית, הם יישמו את העיקרון של " תעביר את זה הלאה" – ולימדו את תלמידיהם את העקרונות החדשים, באופן המותאם לגילם. מחקר נלווה לתכנית הראה ירידה ברמות הדיכאון והחרדה של התלמידים שלמדו על הפסיכולוגיה החיובית, לצד עלייה באופטימיות . בנוסף , התכנית תרמה ליכולת המסוגלות האישית שלהם, ולהתמודדות טובה יותר עם אתגרים. לדברי הפסיכולוגית גוטמן שטיינמץ , ידוע שבזמן הלימודים בחטיבת הביניים חלה ירידה בדימוי העצמי של ילדים, אך היא הייתה משמעותית פחות בקרב אלה שהשתתפו בתכנית.

מקורות המידע :

א. " תמירה גלילי " לתת להם זריקת עידוד", שיעור חופשי , ספטמבר 2012 , עמודים 12-15
ב. פרסומי מכון מיטיב , המרכז הבינתחומי הרצליה.

ג. שיפור האוירה בכיתה

ד. שיחה על פסיכולוגיה חיובית עם ד"ר טל בן שחר

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya