שיטות הוראה שעובדות! שיטות הדרכה המבוססות על עובדות- ספרה של Jan Heckler

מאת: Jan Heckler
Hursh, Dan. " Teaching methods that really work! Evidence based methods of instruction", Education & Treatment of Children 34. 3 (Aug 2011): 411-412.



המחבר סוקר את הספר "Teaching methods that really work! Evidence based methods of instruction" מאת Heckler, J.B בהוצאת World Literacy Initiative. המטרה של World Literacy Initiative (שנוהל על-ידי Jan Heckler) היא לסייע למדינות מתפתחות לגייס ולפתח משאבי למידה נכונים, אך גם מורים ומורי מורים במדינות מפותחות יכולים ללמוד מספר חשוב זה.

ספר זה נכתב בהתבסס על ההכנה המקצועית היסודית של Heckler Jan יחד עם שנות הניסיון שלה בהבאת שיטות הדרכה המבוססות על עובדות למדינות ברחבי יבשת אפריקה של תת-הסהרה.
ספר זה מקבץ שיטות הוראה שבאמת עובדות בצורה שמאפשרת בקלות להכשיר מורים בכל מקום בעולם להשתמש באותן שיטות. הספר כולל דוגמאות ופורמטים ש- Heckler Jan ניסתה במהלך עבודתה ביבשת אפריקה של תת-הסהרה.

הספר כולל ששה פרקים המחולקים לשלושה חלקים שנערכו בזהירות ברצף כדי ללמד, לשלב ולסקור את המרכיבים העיקריים של שיטות הדרכה מבוססות עובדות (evidence-based methods of instruction). הספר מתוכנן לשלב פרקטיקות רבות המבוססות על עובדות שקיבלו תימוכין.
החלק הראשון של הספר כולל פרקים לגבי הבסיס המתודולוגי והאסטרטגי של שיטות ההוראה שבאמת פועלות. הפרק מתחיל בהערכה מתמשכת, ממשיך למשוב ומסתיים בתכנון לקח אסטרטגי. החלק השני של הספר כולל פרקים לגבי טקטיקות של מורה אפקטיבי. שני הפרקים הללו מלמדים את הקורא לגבי משמעת וניהול הכיתה, מעורבות של ההורים, טקטיקות בכיתה, קביעת מטרות ומתן משוב, סיכום והערות, זיהוי דמיון ושוני, ושימוש בחוויות הלמידה של הקבוצה.

שני נושאים אלה מרכיבים את החלק השלישי של הספר המחבר בין כל שיטות ההוראה הקודמות שבאמת פועלות לפרק סיום אחד המתייחס לאופן השימוש השיטתי בשיטות ההוראה הללו כדי להבטיח למידה של התלמידים. Heckler Jan כוללת בספרה החשוב הצעות לפתרון חמש בעיות נפוצות שלן חינוך במדינות מתפתחות יחד עם טבלאות וגרפיקה שמתארות את השימוש השיטתי בשיטות ההוראה שבאמת עובדות.

הספר מסיים בששה נספחים המספקים מעט יותר מידע לגבי חלק מהנושאים התומכים בשיטות הדרכה מבוססות עובדות (evidence-based instructional methods) וסימוכין המספקים מידע ביבליוגרפי שיאפשר לאלה המשתמשים בספר לחקור נושאים בעלי עניין בפירוט רב יותר. הנושאים שבנספחים כוללים Meta-Analysis והשימוש שנעשה בו כדי לקבוע את ההשפעות של גודל השונות לגבי ההשפעה שיש לשיטות שונות של הדרכה, נושא של "חיזוק" (Reinforcement) בעזרת דוגמאות כדי להעריך את ההבנה של הקוראים לגבי עיקרון הליבה הזה של למידה, נספח בנושא של "שיעור המפחית את התוצאות" (Rate Reducing Consequences) הדן בפרוצדורות המתאימות שניתן להפעיל כאשר ההתנהגות נחלשת, הנושא של "פתרון בעיות" (Problem Solving)שמציג דוגמאות של חיזוק הרפרטואר של פתרון בעיות בקרב התלמידים, הנושא של "מתנדבים פארא-מקצועיים" (Para-Professional Volunteers) הדן בדרך הטובה ביותר לסדר ולהשתמש באופן אפקטיבי במשאבים התנדבותיים כאלה, והנושא של Re-Teaching Remediation המתאר כיצד המורה יכול להבטיח את הלמידה על-ידי ארגון מחדש של תנאי ההדרכה כאשר התוצאות של מאמצי הלמידה הראשוניים אינן מספיקות.

הספר תוכנן לייצא את מה שלמדנו לגבי פרקטיקות הדרכה אפקטיביות לעולם המתפתח, בייחוד למדינות אפריקה של תת הסהרה שבהן יש הרבה מה לעשות כדי להבטיח שאלה השואפים לפתח קריירה כמורים יודעים מה הם יכולים לעשות כדי ליצור סביבות למידה עבור התלמידים שלהם.

Jan Heckler התמקדה בחינוך המקצועי שלה ובניסיון להכין ספר לימוד שישרת את הכשרתם של מורים כאלה. לסיכום סקירת הספר, טוען מחבר המאמר כי מאמציה של Heckler Jan צלחו והיא הצליחה בהשגת מטרתה.

הסיכום נכתב ע"י מיכל זרזבסקי , עורכת תוכן ומידענית במכון מופ"ת

ראה גם :
מה היא הוראה מבוססות עובדות ?

Classroom Instruction that Works
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya