שבע סיבות לכך שמורים צריכים לכתוב בלוג

Steve Wheeler. " Seven reasons teachers should blog", posted 5th July 2011.


המחבר טוען כי מניסיונו כתיבת בלוג היא אחת הפעילויות המועילות ביותר מבחינת התפתחות מקצועית ושהוא לומד מכך המון. הוא מספק שבע סיבות לכך שמורים צריכים לכתוב בלוג:

1) כתיבת בלוג גורמת לכם לעשות רפלקציה. Donald Schon הציע שרפלקציה על הפרקטיקה, תוך כדי הפרקטיקה ודרך הפרקטיקה הן מרכיבים חיוניים לכל פרקטיקה מקצועית. כתיבת בלוג יכולה לסייע למורים לחשוב על מה שקרה בכיתה, תאפשר למורים לשמור רשימות אישיות לגבי הפעולות, ההחלטות, התהליכים, הצלחות וכישלונות ונושאים שעליהם להתמודד עמם.

2) כתיבת בלוג יכולה לזקק את החשיבה שלכם. כאשר אנחנו כותבים, אנחנו משקיעים חלק מעצמנו במדיום. הארעיות של המדיום גורמת לכך שכתיבת הבלוג מובילה לכתיבת טיוטה וכתיבת טיוטה נוספת. הפעולה של חיבור רעיונות והרכבתם מחדש יכולה לאפשר למחשבות מופשטות להפוך לקונקרטיות יותר. הרעיונות שלכם נמצאים כעת על המסך מולכם; אתם יכולים לאחסן אותם, לשלוף אותם ולבנות אותם מחדש כאשר הרעיונות שלכם הופכים לברורים יותר. הבלוג יכול להפוך לסוג של מראה שמראה לכם מה אתם חושבים. לעתים אנחנו לא יודעים מה אנחנו באמת חושבים עד שאנחנו כותבים זאת באופן מוחשי.

3) כתיבת בלוג יכולה לפתוח אתכם לקהלים חדשים. אתם יכולים להפוך למורים בכיתה גדולה יותר אינסופית וכאשר אתם כותבים בבלוג על נושאים שמעניינים לדעתכם , תגלו שיש אנשי מקצוע רבים אחרים בתחום החינוך שנמצאים ברשת וגם מתעניינים בנושאים אלה. אנשים שמתעניינים בנושאים שאתם כותבים עליהם ימצאו את הבלוג שלכם ויבקרו בו באופן קבוע כדי לראות אם הם יכולים ללמוד משהו חדש מכם.

4) כתיבת בלוג יכולה ליצור תנופה אישית. ברגע שהתחלתם לכתוב בלוג, קרוב לוודאי שתרצו לפתח את המיומנויות הללו שלכם. ככל שתכתבו יותר בבלוג, תהפכו לטובים יותר בכתיבה עבור הקהל שלכם, בניהול טיעוניכם, בהגנה על עמדתכם ובחשיבה ביקורתית.

5) כתיבת בלוג יכולה לתת לכם משוב רב ערך. כאשר תקבלו משוב מקהל הקוראים שלכם, תקבלו תחושה של ביקורת עמיתים
(peer review), שלעתים תאתגר ותפריך את רעיונותיכם או תאשר את מה שאתם כבר מאמינים בו. אישור האמונות שלכם יכול להוות תמיכה רבת עוצמה עבורכם כאנשי מקצוע .

6) כתיבת בלוג יכולה להיות יצירתית. אם תתמידו בכתיבת הבלוג, תגלו שאתם יכולים לפתח דרכים חדשות ויצירתיות לבטא את מה שברצונכם לומר. אתם יכולים להשתמש בדרכים רבות כדי להעביר את רעיונותיכם דרך דימויים, ציטוטים, תיאור התנסויות ישנות כסיפורים, קטעי וידאו וקטעי אודיו, או קישור למקורות רשת רלוונטיים. כתיבת בלוג היא פלטפורמה המאפשרת לכם להיות יצירתיים.

7) כתיבת בלוג יכולה להגביר את התחרות. כתיבת בלוג היא מידית. ברגע שלחצתם על הכפתור Publish, הרעיונות שלכם נמצאים ברשת מול קהל עולמי פוטנציאלי. יש מורים ותלמידים ששמים יותר לב למבנה הדקדוקי, לאיות ולפיסוק כאשר הם מגלים שיש להם קהל קוראים.

קישור למאמר באנגלית


    לפריט זה התפרסמו 5 תגובות

    אני מזדהה באופן מלא עם הנאמר במסמך.
    עוד בעבודתי בתעשייה חייבתי כתיבת סיכומים כאמצעי לתמצות פעילות והסקת מסקנות/המלצות.
    כתיבה מדרבנת חידוד החשיבה, "עשיית סדר" ברעיונות, מהווה אמצעי להפצה לעולם החיצון, יוצרת אחריות על מה שנכתב, ומהווה מחויבות לפעילות המשך.
    כמו כן, כתיבה לקהל מהווה בסיס למשוב בונה.

    פורסמה ב 03/11/2022 ע״י מארק ויזמן

    בהמשך למה שכתבתי, הכתיבה מהווה בסיס למשוב בונה מצד הקוראים במקרה שהיה רלוונטי להפיץ לקהל ספציפי.

    פורסמה ב 03/11/2022 ע״י מארק ויזמן

    אני מזדהה באופן מלא עם הנאמר במסמך.
    עוד בעבודתי בתעשייה חייבתי כתיבת סיכומים כאמצעי לתמצות פעילות והסקת מסקנות/המלצות.
    כתיבה מדרבנת חידוד החשיבה, "עשיית סדר" ברעיונות, מהווה אמצעי להפצה לעולם החיצון, יוצרת אחריות על מה שנכתב, ומהווה מחויבות לפעילות המשך.

    פורסמה ב 03/11/2022 ע״י מארק ויזמן

    אני מסכים בהחלט, כתיבת בלוג היא מעיין תחקיר על מה שהיה, מאלצת אותנו לנבור שוב במעשינו, ולחשוב האם עשינו הכל נכון, האם לא ניתן בפעם הבאה לשפר, וזה יוצר מערכת שמשפרת את עצמה באופן תמידי!

    פורסמה ב 10/11/2021 ע״י איציק אלון

    אני בהחלט מסכימה עם כל מילה, כשם שאנחנו מבקשים מהתלמידים לכתוב רפלקציה כך הבלוג משרת גם אותנו.
    אני מאמינה שכתיבה היא כלי תרפויטי ובאופן כללי מאוד אוהבת לכתוב ומאמינה שהפורקן מייצר מחשבה חדשה, מעוף ומעניק רעיונות מקוריים לפתרונות.

    פורסמה ב 31/10/2021 ע״י שני גלעדי
    מה דעתך?
yyya