שבעה עקרונות חיוניים ללמידה חדשנית

Katrina Schwartz. "7 Essential Principles of Innovative Learning", February 1, 2013.


חוקרים מ"הארגון לפיתוח ולשיתוף פעולה כלכלי" (OECD ) השיקו את פרויקט "סביבות למידה חדשניות" כדי להפנות עדשות אקדמיות לפרויקט של זיהוי תכונות קונקרטיות שמציינות סביבות למידה חדשניות. הם בחנו וקטלגו את המחקר על מדע הלמידה, תיעדו חקר מקרים, ולקטו הצעות מדיניות שהם מקווים שישנו את המערכת הנוכחית.

ספרם " "The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practiceמניח את עקרונות המפתח לתכנון סביבות למידה שיסייעו לתלמידים לבנות מיומנויות השימושיות בעולם שבו העבודות מבוססות יותר ויותר על ידע ומידע.

הם זיהו מספר עקרונות ללמידה חדשנית:

1. לומדים צריכים להיות במרכז מה שמתרחש בכיתה עם פעילויות הממוקדות בצמיחה ובקוגניציה שלהם. הם צריכים לעסוק בלמידה באופן פעיל כדי להפוך ללומדים מווסתים המסוגלים לשלוט ברגשותיהם ובמניעים שלהם במהלך תהליך הלמידה, לקבוע מטרות, ולנטר את תהליך הלמידה שלהם.

2. למידה היא פרקטיקה חברתית ואינה מתרחשת לבד. עבודה קבוצתית שיתופית מובנה יכולה להיות טובה עבור כל הלומדים; היא דוחפת אנשים בדרכים שונות.

3. רגשות הם חלק אינטגרלי מהלמידה. התלמידים מבינים את הרעיונות טוב יותר כאשר קיימת פעולה הדדית בין רגשות, מניע וקוגניציה, כך שהאמונות החיוביות לגבי עצמכם הן חלק הלבה של הגעה להבנה עמוקה יותר.

4. לומדים הם שונים וסביבות למידה חדשניות משקפות את החוויות השונות ואת הידע המוקדם שכל תלמיד מביא לכיתה.

5. התלמידים צריכים להתפרש, אבל לא יותר מדי.
התלמידים צריכים לחוות הן הצלחה אקדמית והן את אתגר הגילוי.
עבודה קבוצתית בכיתה מגוונת יכולה לסייע להשיג זאת, כאשר התלמידים ברמות שונות עוזרים זה לזה.

6. ההערכה צריכה להיות עבור הלמידה, לא של הלמידה.
ההערכות הן חשובות, אבל רק כדי למדוד כיצד להבנות את השיעור הבא לצורך השגת האפקטיביות המקסימלית. ההערכה צריכה להיות משמעותית, ניכרת ולעצב את סביבת הלמידה עצמה.

7. למידה צריכה להיות מקושרת על פני הדיסציפלינות ולגעת בעולם האמיתי. הלמידה לא יכולה להיות משמעותית אם התלמידים אינם מבינים מדוע הידע יהיה שימושי עבורם, איך ניתן ליישמו בחיים האמיתיים. הבנת הקשרים בין הנושאים והרעיונות חיונית ליכולת להתאים את המיומנויות.

יישום העקרונות
כל אחד מכיר את החסמים שמולם ניצבים המחנכים: תרבות בית הספר, התלמידים והם עצמם. Groff טוען שבעזרת פתרון בעיות ועשיית רפלקציה, המורים יכולים לעתים קרובות להתחיל לעבוד סביב חסמים אלה.

"אתה עשוי להיות מיומן, אבל ללא התמחות מסתגלת אתה עשוי להיתקע מהר מאוד ברגע שהעולם ישתנה".

בנוסף, אם תרבות בית הספר אינה מעודדת התנסות, המחנכים יכולים למסגר את הרעיונות באופן שיתקבלו על ידי ההנהלה, או על ידי הבאת משאבים מחוץ לבית הספר כדי ליישם רעיונות שיכולים להפוך את התהליך לחלק יותר.

המחנכים יכולים גם לבחון רעיונות עם התלמידים לפני יישומם. ללא התלהבות התלמידים, יהיה קשה להתמיד דרך מכשולים אלה.

חקר מקרה

המחברת מציגה חקר מקרים של סביבת למידה חדשנית ב-Jenaplan School בגרמניה.
זה אחד מבתי הספר המעטים המיישמים את כל העקרונות באופן שוטף.
בבית הספר לומדים כ-450 תלמידים שטווח גיליהם מ-3 עד 20 שנים.

התלמידים אינם מחולקים לכיתות, אלא לומדים בקבוצות גיל מעורבות וגם בקבוצות של בני אותו גיל.

הלמידה מכוונת על ידי התלמידים, לעתים קרובות היא מבוססת על פרויקט, מוערכת בעיקר דרך הפרויקטים וכתיבה, הערכות עצמיות והערכת עמיתים.

לוח הזמנים הוא תקופתי, מתמקד בנושא כמו גיאוגרפיה או היסטוריה במשך שלושה עד ארבעה שבועות וחוצה דיסציפלינות מרובות. המורה נתפס כמנטור פעיל ומתאם ובבית הספר יש מעורבות הורית פעילה.

ה- Jenaplan School זכה בפרסים עבור המודל שלו ובעיני החוקרים של סביבת למידה חדשנית, בית הספר עושה עבודה מצוינת בהכנת התלמידים להיות נוטים להסתגלות וחושבים חדים בעולם מבוסס ידע. 

המאמר סוכם מאנגלית ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ועורכת תוכן במכון מופ"ת

קישור למאמר באנגלית

 למידע נוסף

Innovative Learning Environments-ILE

ראה גם  : מה מקבל מי שמשלם 35,000 ₪ לשנת לימודים ?

ראה גם :חדשנות במצור

סאמרהיל. בית הספר המשפיע ביותר בעולם

תמונות מחיי ניסויים: בתי"ס פורצי דרך הכי טובים


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    אפשר וצריך להגדיר עקרונות אלו כ"7 הדיברות" ללמידה חדשניתאו להגדיר 3 עקרונות נוספים ולהגיע ל 10…השאלה העיקרית (שנוגעת גם בהרבה מאמרים ומחקרים אחרים מאתר זה)היא – כיצד מיישמים? כיצד גורמים למערכת שנמצאת בשלב ה"בירוקרטי המנוון" שלה (לפי עקרונות חיי הארגון של אדיג'אס)לברור ולאמץ תפישות ושיטות חדשניות כאלו לשטח?אולי דרך הכשרת מנהלי בתי ספר והעברת סמכויות וכוח מה"מערכת" אליהם? אולי דרך מנגנון הפיקוח? (אבל סביר שלא)אולי באמצעות מתן שעות הדרכה/הכשרה רבות נוספות לכל מחוז והכשרה ישירה של מורים?הפער בין הרעיונות למתבצע בשטח – גדול וכואב

    פורסמה ב 09/02/2013 ע״י בועז בש מרץ'

    מאוד נהנתי לקרוא את המאמר

    פורסמה ב 05/12/2015 ע״י אמירה קיי
    מה דעתך?
yyya