שאלות מהותיות שיש לשאול לפני שמשקיעים בטכנולוגיה בכיתה

Vital questions to ask before investing in classroom technology",informededucation, November 18, 2011.


מדי יום מופיעים בשוק החינוך טכנולוגיות ומכשירים חדשים רבים עד שקשה להחליט על מה להוציא את הכסף, אם בכלל. לפני שתעשו את ההשקעה הבאה שלכם, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

1. האם יותר תלמידים יהיו מעורבים בלמידה?
תלמידים רבים מדי יושבים בשיעורים ומעבירים את זמנם בהקשבה, בצפייה או בקריאה, כלומר: הם פאסיביים. האם המכשירים החדשים שלכם יתנו ליותר תלמידים את ההזדמנות להיות מעורבים באופן פעיל בלמידה שלהם? היו זהירים מפני טכנולוגיה שבעזרתה תלמיד אחד בלבד יכול לקחת חלק בשיעור.

2. האם המורה יהיה מסוגל להעריך את הלמידה בקלות רבה יותר?
הלמידה הטובה ביותר מתרחשת כאשר המורה יכול לבצע הערכות מהירות לגבי ההבנה של התלמידים ולהעביר משוב באופן קבוע, מספר פעמים בכל שיעור.
היזהרו מפני טכנולוגיה שמעודדת יצירת תוכן ללא הזדמנות לשתף בתוכן, לדון בו וללמוד ממנו.

3. האם הטכנולוגיה שומרת או מגבירה את רמת האתגר?
הלמידה הטובה ביותר מאותגרת מבחינה קוגניטיבית, שמשמעה שהיא לא יכולה תמיד להיות קלה ומהנה. חלק מהמשחקים והפאזלים יכולים לסייע לחזק היזכרות עובדתית ברמה נמוכה אבל נכשלים בגירוי חשיבה מסדר גבוה.

4. האם הטכנולוגיה תאפשר למורה לנוע מסביב בכיתה?
אם הטכנולוגיה החדשה שלכם דורשת מהמורה להישאר ליד המכשיר בקדמת הכיתה אז אתם מפחיתים מאוד את הפוטנציאל להערכה אפקטיבית, למתן משוב ולניהול הכיתה.

5. האם התלמידים יהיו מסוגלים לפעול הדדית עם חבריהם לכיתה?
פתרון בעיות שיתופי ומשוב מעמיתים הוא חזק לאין שיעור בכיתה. אם הטכנולוגיה שלכם מאפשרת תקשורת בין המורה לתלמיד בלבד , אז ייתכן שהחמצתם את ההזדמנות.

6. האם הטכנולוגיה מעודדת למידה עצמאית?
אם התלמידים סומכים לחלוטין על המורה אז הם יהיו פחות מונעים ויותר צפויים לוותר כאשר הם נתקלים בבעיות. הטכנולוגיה הטובה ביותר מאפשרת לתלמידים להמשיך ללמוד מחוץ לכיתה, ולבחור את הדרך שבה הם לומדים.

7. האם תקצבתם את התמיכה הרלבנטית?
כל מכשיר חדש שיעמוד במרכז הבמה בכיתה חייב להיות מהימן מאוד.
אם הוצאתם את כל הכסף על מכשיר ונכשלתם במציאת התחזוקה והתמיכה הרלוונטיות, תסיימו עם ארון מלא בציוד שבור ויקר שהמורים מתוסכלים מהשימוש בו.

8. האם תקצבתם את הזמן ואת הכסף עבור ההתפתחות של המורים?
אל תצפו להכניס טכנולוגיה חדשה לכיתה ושמיד ישתמשו בה באופן אפקטיבי.
המורים זקוקים לזמן כדי לדון בטכנולוגיה, לפתח רעיונות, לצפות במורים אחרים משתמשים בטכנולוגיה, לשתף במשאבים ולהכניס את הטכנולוגיה לסכימות העבודה שלהם.
זה אחד מהתחומים המוזנחים באופן תדיר בתחום הטכנולוגיה בחינוך, וזהו החלק העיקרי של תכנון בכל השקעה חדשה.

9. האם הטכנולוגיה תהפוך למיושנת?
חלק מבתי הספר החליטו שיהיה נוח יותר לרכוש סט של מחשבים ניידים, רק כדי לגלות שמחסור בכוח העיבוד של המחשבים משמעו שהם יהפכו לבלתי שימושיים לאפליקציות מודרניות בתוך מספר שנים (כמו כן שהם נשברים לעתים תדירות יותר מאשר מחשבים שולחניים).

10. האם יהיה טוב יותר להוציא יותר כסף על טכנולוגיה קיימת, על תחזוקה ועל פיתוח מקצועי?
עם מענקים ממשלתיים המוקדשים לטכנולוגיה, קיים פיתוי להוציא כמה שיותר.
ייתכן שהיה עדיף יותר להוציא את כספי המענק על החלפת חלקים, שדרוגים, על טכנאי חדש, תשתית טובה יותר ולאפשר לצוות המורים לפתח את המומחיות שלהם עם המשאבים הקיימים. ייתכן שתשפרו את הלמידה הרבה יותר בעזרת סט של מיני לוחות חכמים (mini-whiteboards) זולים מאוד אך אפקטיביים מאוד.


קישור למאמר באנגלית 

vital questions to ask before investing in classroom technology


המאמר תורגם מאנגלית וסוכם לעברית ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ועורכת תוכן במכון מופ"ת


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    מרבית השאלות מצוינות ולא נשאלות כלל בהקשר לתכנית התאמת מערכת החינוך למאה ה-21. אחרת לא היתה התמקדות גדולה כל כך בתשתית המורה (מקרן, ניד, מנבסנ"ט ופורטל תוכן) והתעלמות כמעט מתשתית תלמידים (תוכניות לימודים מפעילות, פלטפורמה עם עבודה בכלי ווב 2.0, ניידים או טאבלטים ספורים בכל כיתה)

    פורסמה ב 28/11/2011 ע״י מירב אסף

    מסכים עם כל השאלות (מחוונים) אשר הוצגו במאמר.בשבוע שעבר, צפיתי בשיעור מיוחד המשלב טכנולוגיה עם פדגוגיה קצת שונה, באופן העונה על חלק לא קטן מהשאלות אשר הוצגו במאמר זה ולכן הייתי מעוניין לשתף דיווח קצר על המפגש:"דיון מתוקשב בנושאי גמרא על פי תוכנית הלימודים"http://champions1000.blogspot.com/

    פורסמה ב 28/11/2011 ע״י נדב קבלרציק
    מה דעתך?
yyya