רשת החונכות – מתאחדים כדי לעשות שינוי

Gordon, E., & Alisa Lowrey, K. (2017). The mentoring web – Coming together to make a difference. Improving Schools20(2), 178–190

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

למה הכוונה בחונכות קבוצתית?

קליטת מורים מתחילים בבתי ספר תיכון: חקר מקרה

מקצוע ההוראה הוא אחד הנדרשים ביותר ואף על פי כן שיעורי הפרישה ממנו, במיוחד בקרב מורים חדשים, גבוה במיוחד. לעובדה זו סיבות רבות: יחס בלתי מכבד מצד הסביבה, דרישה להשקעת זמן רב ומשאבים מעבר לשעות ההוראה ועל חשבון הזמן הפרטי, בעיות מנהלה (ומנהלים), חוסר סיפוק בעבודה, חוללות עצמית נמוכה, ושינוי קריירה.

מעבר ולאחר תהליך הקליטה הראשוני של המורים החדשים, חשוב שאותם צעירים, הבוחרים במקצוע ההוראה, יזכו לתמיכה ולסיוע להם הם נזקקים על מנת להישאר במערכת. מטרת המאמר היא לדון באחד הפתרונות שגובשו על מנת להעלות את מספר המורים החדשים הנשארים במערכת: רשת החונכות.

 כיום ברור שהכשרת מורים חדשים היא תהליך הכולל מרכיבים רבים. מחקרים בעבר בחנו את השפעתם של מנהלים, תכניות הכנה לכניסה להוראה ותהליכי חונכות על צמיחתם והתפתחותם של מורים חדשים. בנוסף לאלה, מערכות היחסים עם הקולגות, עם סגל המחלקה, כמו גם עם התלמידים והוריהם ועם צוות תמיכה עשוי להשפיע על הישארותם של אנשי המקצוע החדשים.

שילובם של הרכיבים הללו יוצר רשת חונכות הפועלת בצוותא כדי להעצים את המורה היחיד בראשית מסלולו המקצועי. כותבי המאמר משרטטים את קווי המתאר של רשת החונכות ואת מרכיביה, ומסבירים כיצד יישומה של רשת מעין זו יכול להבטיח את הצלחתם של המורים החדשים בשנותיהם הראשונות כאנשי הוראה בשדה החינוך. מחברי המאמר מודעים לעובדה שיישומו של מודל עבודה זה אינו פשוט, כרוך בקשיים רבים, ודורש זמן, אך הם מלאי תקווה שהטמעתם של כל מרכיבי רשת החונכות לשלב הכניסה להוראה יקל על המעבר של מורים חדשים לאווירת בית הספר ויצליח לשמור אותם במסגרת.

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya