רב-תרבותיות וחיים משותפים בין יהודים/ות וערבים/ות במוסדות אקדמיים להכשרת מורים ומורות: מסמך המלצות 2018
ג'יוסי, ו' וזלמנסון לוי, ג' (2018). רב-תרבותיות וחיים משותפים בין יהודים/ות וערבים/ות במוסדות אקדמיים להכשרת מורים ומורות: מסמך המלצות 2018. תל אביב: האגודה לזכויות האזרח
על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה מ-2018, שיעור הסטודנטים הערבים בשנת הלימודים תשע"ז עמד על 24% במכללות להוראה, ועל 20% בחוגים למדעי הרוח ולחינוך באוניברסיטאות.
האגודה לזכויות האזרח בישראל הוציאה נייר עמדה במטרה לקדם את החיים המשותפים המשמעותיים והשוויוניים של יהודיות/ ים וערביות/ים בקמפוסים אקדמיים העוסקים בחינוך ובהכשרת מורות ומורים.
לקריאה נוספת
סטודנטים ערבים לתואר שני במכללה להוראה: אורחים או אורחים רצויים?
חינוך נגד גזענות בהכשרת מורים ומורות – נייר עמדה
המסמך מציג ידע תיאורטי על רב תרבותיות וחינוך-רב תרבותית; יחסי כוח בין רוב ומיעוט (יהודים וערבים באקדמיה ובמכללות להכשרת מורים); ו-23 המלצות לפעילויות, תכניות ויוזמות במרחב המשותף של ערבים/ות ויהודים/ות באקדמיה בתחום הכשרת המורות/ים.
עם ההמלצות הבולטות ניתן למנות:
- הגדרת קורסים כקורסי דיאלוג העוסקים בקונפליקט.
- פיתוח קורסי דיאלוג בשילוב אמנויות.
- קורסים המאפשרים לימוד של מודלים לחיים משותפים.
- קורסים כלליים העוסקים ברב-תרבותיות ובחינוך נגד גזענות.
- שילוב מאמרים וספרים של חוקרים וחוקרות ערבים בסילבוסים.
- פיתוח הכשרת מרצות ומרצים לעבודה בקבוצות מעורבות.
- הנכחה והנגשה של המרחב הציבורי בשפה הערבית.
- התאמה של קורסי הכנה בעברית לסטודנטים ערבים.
- לימוד השפה הערבית לדוברות ודוברי עברית.
- יצירת לוח אקדמי משותף הכולל חגים ואירועים של כל הדתות והקהילות.
- היכרות של הסגל האקדמי והסטודנטים/ות עם מערכת החינוך הערבית.
- הקמת מרכזים ייחודיים העוסקים בחיים משותפים.
- ריכוז הנושא ויצירת כתובת לפניות.
- ייצוג ערבים ביחידות השונות ובצוותים האקדמיים.
- הענקת מלגות ייחודיות לעיסוק בתחום היהודי-ערבי ולקידום סטודנטים ערבים.