קריאה עצמאית ו"תפנית חברתית": כיצד הרגלי הקריאה של מתבגרים וההנעה שלהם קשורים לטיפוח קשרים חברתיים

Knoester, Matthew D. "Independent Reading and the "Social Turn:" How Adolescent Reading Habits and Motivation Relate to Cultivating Social Relationships", Networks, Vol. 12, Issue 1, p. 1-13. (Spring 2010).


מאמר זה חוקר חלק מהסיבות שתלמידים בגיל ההתבגרות בוחרים לקרוא מרצונם או מסרבים לעשות זאת.
במחקר זה שנערך על-ידי מורה, המחבר ראיין עשרה מתלמידיו לשעבר שלומדים כעת בכיתות ה, ו ו-ז', את הוריהם, ואת מוריהם הנוכחיים לגבי מה מניע מתבגרים לקרוא או לא לקרוא.

הממצאים ממחקר זה מציעה שקריאה באופן עצמאי מקושרת לפרקטיקות חברתיות שונות, למרות ההשקפות הנפוצות שמתארות קריאה עצמאית כפעילות פרטנית ובודדה.

מסקנות

פרקטיקות הוראה היעילות יותר לעידוד תלמידים לקרוא חייבות לקחת בחשבון כי יש השפעה חזקה של הנעה מתהליכים של טיפוח הקשרים חברתיים.

המחבר טוען כי תלמידים הנהנים לקרוא:
1) דנים בספרים
2) קוראים ספרים בתחומי עניין הקשורים לבני משפחתם או לחבריהם
3) קוראים יחד עם חברים ובני משפחה
4) קוראים בקול רם לאחרים, כולל לילדים קטנים ולאחים.

המחבר מסכם לגבי פרקטיקות להוראת ספרות שנתמכות על-ידי מחקר זה:

ראשית, הוא נותן לדוגמא משימה של יומני קריאה אינטראקטיביים המערבים דיאלוג בין המורים לתלמידים ויכולים לכלול קבוצות גדולות של אנשים המשתמשים בפורומים מקוונים מה שיאפשר לתלמידים לטפח קשרים עשירים באמצעות קריאה וכתיבה.

שנית, חוגי ספרות בביה"ס הכוללים דיונים לגבי הספר בקבוצות קטנות מאפשרים לתלמידים לעסוק באינטראקציה חברתית סביב הספרים; לחלוק תחומי ענין משותפים עם אנשים אחרים ולחלוק דעות.

שלישית, קריאה עם חברים (Buddy reading) הכוללת תלמידים בגילאים שונים ובעלי יכולות קריאה שונות הקוראים באופן קבוע על פני תקופות זמן ארוכות. זה מאפשר לתלמידים לפתח קשרים חברתיים המתמקדים בספרות ובקריאה.

לבסוף, קשה להמעיט בחשיבותה של ספריית בית הספר או הספרייה בקהילה המציעה מבחר גדול של ספרים, מגזינים, מדיה אלקטרונית, ספרנים בעלי ידע ומקומות נוחים שניתן לשבת ולקרוא בהם ואולי אפילו לדבר על ספרים ועל ספרות.

קישור לפריט המידע במאגר ERIC

ראה גם :
מאמרים ומחקרים על עידוד קריאה ( פורטל מס"ע)

האם הספרים האלקטרוניים משנים את הרגלי הקריאה ?

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya