קליקרים בכיתה

מקור: על הגובה 6, כתב עת לענייני הוראה בחינוך הגבוה, עמ' 49-52
 
המאמר מציג טכנולוגיה המאפשרת תקשורת מהירה בין המרצה לבין כל התלמידים בכיתה במהלך השיעור. הטכנולוגיה כוללת איסוף תשובות מהקהל לשאלה המוצגת לכולם בעת ובעונה אחת. התשובות של כל המשתתפים נרשמות באופן מקוון ומוצגות בתוך דקות אחדות. כלומר, התשובות של כל התלמידים לשאלה שהציג המורה מוצגות למורה ולתלמידים על גבי מסך בחדר הכיתה.
 
איך פועלים הקליקרים?
מערכת הקליקרים מורכבת ממכשיר מרכזי שבידי המורה, מכשיר יד לתלמיד ותוכנה להפעלה אינטגרטיבית של המערכת. כל תלמיד בקורס מקבל בתחילת הקורס קליקר אישי שאותו הוא מביא לכל שיעור. הקליקר הוא מכשיר שלט־רחוק הדומה במראה ובגודל לשלט־רחוק ביתי להפעלת
טלוויזיה. על הקליקר יש לחצנים עם אותיות, מספרים ופונקציות שונות, בדומה למקלדת מחשב בסיסית. לכל קליקר יש מספר סידורי אשר יכול לשמש לזיהוי התלמיד שהשיב על שאלת המרצה.
 
ההליך בכיתה מתבצע באופן הבא:
1. המרצה מציג לכיתה שאלה או בעיה לפתרון ומספר תשובות אפשריות המסומנות במספרים או באותיות
2. לאחר זמן המוקצב בדרך כלל מראש, הסטודנטים מקלידים בקליקר את תשובתם על־ידי ציון מספר התשובה הנבחרת
3. בהפעלת המרצה, המערכת מסכמת באופן מיידי את תשובות הסטודנטים ויכולה להציג אותם באופנים שונים לפי בחירתו, כגון בטבלת שכיחויות, בגרפים שונים לחשב את מדדי המרכז והפיזור של הנתונים. ההצגה יכולה להיעשות על מסך גדול לצפיית כל תלמידי הכיתה. כמו כן מוצגים על
המסך מספרי הזיהוי של הקליקרים שהשתתפו בהצבעה, וכך הסטודנט יכול לבדוק אם הצבעתו נקלטה, והמרצה יכול לדעת מי מהתלמידים השתתף או לא השתתף בהצבעה.
 
יתרונות השימוש בקליקרים
יתרונה בולט בכיתות גדולות ובמיוחד גדולות מאוד של למעלה מ 100- תלמידים, אשר בהן קשה למורה לקבל תמונה מהימנה על מצב הידע וההבנה של התלמידים במהלך השיעור בשיטות מקובלות של הצגת שאלות ודיון כיתתי. יתרון נוסף הינו הגברת ערנות ומעורבות התלמידים בשיעור ותמיכה בלמידה פעילה, היות שכולם נדרשים לשלוח את תשובותיהם פעמים אחדות במהלך השיעור.
 
שימושים עיקריים בקליקרים:
• לניהול כתה - בדיקת נוכחות (יכולה להיעשות יותר מפעם אחת בשיעור.)
למטרות פדגוגיות - בדיקת ידע הרקע: בתחילת שיעור או בתחילת הצגה של נושא אפשר לסקור באמצעות הקליקרים נקודות שונות של ידע הרקע לנושא, דעות ועמדות לגביו.
• בוחן בתחילת השיעור על נושאי השיעור הקודם
• בחנים כיתתיים לבדיקת ההבנה - הצגה מיידית על מסך של התשובה הנכונה לאחר שהסתיימה ההצבעה מחזקת אצל התלמידים את הבנת החומר הנלמד.
• בדיקת שינוי ידע, דעות ועמדות בעקבות דיון כיתתי
• הערכת סטודנטים־עמיתים: בזמן השיעור סטודנט או קבוצת סטודנטים מציגים פרויקט, משימה או עבודה מסוג אחר, ובסיום ההצגה שאר הסטודנטים יכולים לתת משוב הערכה באמצעות הקליקרים.
 
בעיות פוטנציאליות בשימוש בקליקרים ופתרונות אפשריים
• הפסד של זמן השיעור: שימוש בקליקרים גוזל מזמן השיעור, במיוחד בהתחלה, עד שהמרצה והסטודנטים לומדים להפעיל את המערכת בצורה יעילה וחלקה.
• שליטה בטכנולוגיה: המרצה צריך ללמוד להשתמש בטכנולוגיה ולטפל בתקלות אקראיות המתרחשות בזמן השיעור.
• מחיר: מערכות כאלה עלולות להיות יקרות, אם כי קיימות מערכות במחירים שונים. (או חלופות ע"י שימוש ב-SMS)
• זמן המרצה: המרצה צריך להקדיש זמן כדי ללמוד לעבוד עם המערכת וצריך להקדיש זמן בתכנון כל שיעור לניסוח השאלות שיציג ולדרישה למבנה התשובה המבוקשת שיקליקו התלמידים. לאחרונה החלו מו”לים של ספרי לימוד המיועדים לכיתות גדולות באוניברסיטאות ובמכללות בארצות הברית
לשלב גירסה של מערכות קליקרים: הספר כולל הצעות לשאלות להצגה בפני סטודנטים בשיעור.
• פחות שליטה במהלך השיעור בכיתה: התשובות של הסטודנטים לא תמיד ניתנות לצפייה מראש, במיוחד אם מתאפשרות תשובות מילוליות, והמרצה צריך להיות ער למצבים מפתיעים הדורשים לעיתים שינוי במהלך השיעור.
• שילוב שאלות סגורות בשיעור: השאלות שהמורה מציג לקבלת תשובה באמצעות קליקרים צריכות להיות “סגורות”. מורים בלתי מנוסים עלולים להציג לתלמידים רק שאלות הדורשות רמת חשיבה נמוכה של זיכרון עובדות ופרטים בלבד. לפיכך, יש להכשיר את המורים המשתמשים בטכנולוגיה
לניסוח מראש של שאלות הדורשות רמת חשיבה גבוהה.
• חוסר השתתפות של הסטודנטים: אם המרצה לא ידרוש השתתפות בהצבעה, הוא עלול לגלות לאחר זמן מה שחלק ניכר מהסטודנטים “מתעצלים” להצביע.
 
מה ידוע בספרות על תגובת הסטודנטים לשימוש בקליקרים בשיעור?
סקירת הספרות מראה כי:
• בדרך כלל הסטודנטים מרוצים מהשימוש בקליקרים לאחר שלב הלמידה של השימוש בהם.
• הסטודנטים מאמינים שהשימוש בקליקרים תורם להבנתם, והם מעריכים את המשוב המיידי שהם מקבלים על הבנת החומר.
• הסטודנטים מרוצים מהאנונימיות שהשימוש בקליקרים בכיתה מאפשר.
• סטודנטים הרגילים להרצאות שבהן הם משתתפים פסיביים, מרגישים בתחילת השימוש בקליקרים אי־נוחות מסוימת עקב הדרישה להשתתפות פעילה.
• סטודנטים עלולים לחשוש שהשימוש בקליקרים ישמש למתן ציונים.
• הסטודנטים מרוצים מהשימוש בקליקרים, כאשר שימוש זה אינו מוגבל לרישום נוכחות או למתן משוב קצר ומהיר, אלא הוא רציני ומעמיק יותר ודורש חשיבה ברמה גבוהה.
 
במאמר מובאת בהרחבה דוגמה של התנסות בשימוש מערכת זו (באמצעות חלופה של שליחת SMS) בקורס "מבוא לאקולוגיה" באוניברסיטת תל-אביב.
לקריאה נוספת ראו גם:

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    שלום רב ,התרשמתי מאוד מאפשרויות השימוש בקליקר .אשמח לקבל יותר פרטים ולדעת מי משווק את המכשיר בארץ ?תודה רבהמאיר

    פורסמה ב 04/05/2010 ע״י מאיר אזרי

    אני מורה לחשבון ומעוניינת להכניס את הקליקרים בתור יוזמה חינוכית לבית הספר- אבקש חומר הסבר והמלצות על הקליקרים על מנת לעניין את הנהלת בית הספר וצוות המורים

    פורסמה ב 06/04/2013 ע״י לימור בוגנים
    מה דעתך?
yyya