קיצור תולדות המתמטיקה

מקור: הוצאת מכון מופ"ת

הספר צומח מהגישה ההתפתחותית בהוראת המושגים המתמטיים, הרואה בהצגת מסלול ההשתלשלות ההיסטורית של הרעיונות המרכזיים ושל המושגים המתמטיים שהשפיעו על החשיבה בכלל ועל המתמטיקה בפרט - דרך הוראה מרתקת ובעלת השפעה על הלומדים. הספר פותח בעדות הראשונה הידועה אודות מנייה והתאמה חד-חד ערכית, לפני כ- 30,000 שנה; ממשיך בעדויות מן המתמטיקה הבבלית והמצרית; עובר אל ההישגים המרשימים של המתמטיקה היוונית; ומשם עובר אל תקופת ימי הביניים, המאופיינת בתרומה הערבית ששמרה על הגחלת. הספר חותם בהתעוררות המתמטיקה במערב במאה החמש עשרה וההישגים הגדולים במאות שלאחריה, עד המאה העשרים.

לדעת המחבר ראוי להציב את ההתפתחות ההיסטורית של הנושאים המתמטיים במקום מרכזי הן כגורם התורם להבנת התחום והן כגורם המגביר את ההתעניינות במתמטיקה עצמה. בהקניית מושגים מתמטיים חשוב ביותר להבין את הדרך שבה מושגים אלה התפתחו: על כן הגישה ההתפתחותית חייבת להיות מרכזית בהוראת כל מושגי המתמטיקה.

"ייעודו של ספר זה הוא להרחיב את הידע של המתכשרים להוראה, ומאחר שהמתמטיקה של המאה העשרים כמעט שאינה מופיעה בתכנית הלימודים של בתי הספר, הרי התכנים שהובאו בו יוכלו לשרת את המורים והסטודנטים במשימות שהם נדרשים להתמודד עמן".

 

תוכן עניינים

פתח דבר

מבוא

נקודות ציון בהתפתחות המתמטיקה והאישים שתרמו לה

קיצור תולדות המתמטיקה

עדויות קדומות

המתמטיקה המצרית והבבלית

המאה ה-12 לפנה"ס בסין ובהודו

המתמטיקה היוונית

  • המספרים המושלמים
  • תורת הפרופורציה של אודוכסוס
  • אוקלידוס והאלמנטים
  • אפולוניוס וחתכי חרוט
  • דיופנטוס והאריתמטיקה שלו

המתמטיקה במאה השישית בהודו ובסין

המתמטיקה הערבית

המאה ה-15 באירופה

המאות ה-16 וה-17 באירופה

המאה ה-18 באירופה

המאה ה-19 באירופה

המאה ה-20: הבעיות של הילברט

ביבליוגרפיה

מפתחות

רשימת שמות: עברית

רשימת שמות: לעז

רשימת מושגים וספרים

 

פרופ' בנו ארבל, ריכז במשך שנים רבות את החוגים למתמטיקה במכללות לחינוך, בית ברל וסמינר הקיבוצים ולימד בהם. פרסם ספרים אחדים, וביניהם: אסטרטגיות לפתרון בעיות מתמטיות; בעיות עם עיקרון ורעיון; הזמנה לפתרון בעיות מתמטיות. הספר קיצור תולדות המתמטיקה הוא הראשון בסדרה בת שני ספרים בהוצאת מכון מופ"ת. הספר השני, הנמצא בהכנה, הוא אירועים גדולים בתולדות המתמטיקה, ספר זה ירחיב על התגליות הרבות של המאה העשרים.


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    מנסה לרכוש את הספר ולא מצליחה.היכן ניתן לרכוש אותו?

    פורסמה ב 04/11/2005 ע״י יהודית עפרוני

    שלום יהודיתלרכישת הספר ראי "קישורים" מימין, או ישירות כאן:http://www.mofet.macam.ac.il/catalog.asp?id=372כמו כן ניתן ליצור קשר עם מכון מופ"ת ולבצע רכישה בטלפון.

    פורסמה ב 04/11/2005 ע״י פורטל מס"ע
    מה דעתך?

ביבליוגרפיהמפתחותרשימת שמות: עבריתרשימת שמות: לעזרשימת מושגים וספרים פרופ’ בנו ארבל, ריכז במשך שנים רבות את החוגים למתמטיקה במכללות לחינוך, בית ברל וסמינר הקיבוצים ולימד בהם. פרסם ספרים אחדים, וביניהם: אסטרטגיות לפתרון בעיות מתמטיות; בעיות עם עיקרון ורעיון; הזמנה לפתרון בעיות מתמטיות. הספר קיצור תולדות המתמטיקה הוא הראשון בסדרה בת שני ספרים בהוצאת מכון מופ”ת. הספר השני, הנמצא בהכנה, הוא אירועים גדולים בתולדות המתמטיקה, ספר זה ירחיב על התגליות הרבות של המאה העשרים.

yyya