פרקטיקת ההוראה: פרספקטיבה בין-מקצועית
- מטרה משותפת: שיפור האדם (Cohen, 2005).
- האתגרים הדומים המוצבים בפני המתכשרים, גם אם נסיבות העיסוק שונות.
- הצורך בלמידה כיצד לבנות ולשמר יחסים מקצועיים יעילים עם "הלקוחות" הגם שרבים מניחים שהדבר הוא יכולת טבעית ולא נרכשת.
- העשייה בתנאים של חוסר ודאות (Spiro et al, 2003 ).
- הצורך לבנות ידע מקצועי בזמן לא רב יחסית, פיתוח הרגלי חשיבה ואופי ההולמים את המקצוע,
- התמודדות עם הנתק מהשדה ועם הפער המוכר בין תיאוריה למעשה. בנוסף להתנסויות הקליניות הפרקטיקה נלמדת גם במסגרת האוניברסיטה.
- בירור מה מתכשרים עשויים ללמוד טוב יותר במסגרות של מוסדות ההכשרה לעומת מסגרות השדה: בקליניקות, בקהילות הדתיות או בכיתות בתי הספר.
- בנייה והתבססות על ידע מקרים רחב ככל האפשר.
- מתן סיוע בהתייחסות למורכבות שבאינטראקציה עם אנשים או תלמידים וביכולת להיענות מידית בתנאים של אי-ודאות.
- אילו היבטים של הפרקטיקה מתגלים למתכשרים באמצעות הייצוגים השונים?
- אילו היבטים נשארים סמויים או חבויים?
- כיצד מאפשרים/מעודדים הייצוגים הזדמנויות לחקור את הפרקטיקה?
- כיצד משתמשים מתכשרים ומורים בייצוגים מעשיים אלה לבניית זהויותיהם המקצועיות?
- מה הם לומדים מייצוגים אלה שהוא מעבר למה שמצופה ע"י מוריהם, בהינתן שייצוגים נושאים בחובם יותר מהמטרות שלשמן נבנו והודגמו?
- בחינת שאלות כמו: אילו פרקטיקות מקצועיות עשויות ליצור ליבה של הכשרה? כיצד בוחרים מורים מקצועיים מערכת של פרקטיקות בעלות עקיבות פנימית ויכולת לשרת מתכשרים וחדשים בראשית ההוראה? ( Franke, et al., 2006, Kazemi, et al., 2007).
- ניתוח מגוון ייצוגים: אילו היבטים של העבודה במקצוע חסרים במגוון ייצוגי פרקטיקה שמתכשרים וחדשים עומדים בפניהם בתוכניות ההכשרה המקצועיות? למשל, עד כמה מורים מתכשרים עומדים בפני הזדמנויות של צפייה באינטראקציות עם הורים במהלך ההתכשרות? עד כמה הדברים מעצבים את הפיתוח של המתכשרים בשדה בהתייחס לפיתוח זהויות וכשירויות?
- מיפוי גישות הכשרה כמו מיקרו-הוראה, שיעורי הדגמה, תכנון יחידות הוראה, סימולציות, משחקי תפקידים והתנסות בהוראה ולחקור את היכולת ואת המגבלות שיש בכל אלה להכשרת מורים להיבטים שונים של הפרקטיקה.
ביבליוגרפיה
Chi, M.T.H. (2006). Laboratory methods for assessing expert’ and novices’ knowledge, In: K. Erickson, et al (Eds.), The Cambridge handbook of expert performance, Cambridge, England: Cambridge University Press.
Clift, R.T., & Brady, P. (2005). Research on methods courses and field experiences, in: M. Cochran-Smith & K. Zeichner (Eds.), Studying teacher education, Mahwah, NJ: Erlbaum, 309-424.
Cohen, D. (2005). Professions of human improvement: predicaments of teaching, in: M. Nisan & O. Shremer (Eds.), Educational deliberations, Jerusalem: Keter.
Conant, J. (1963). The education of American Teachers, New York: McGraw-Hill.
Dewey, J. (1904/1965). The relation of theory to practice in education, in: M. Borrowman (Ed.), Teacher education in America: a documentary history, New York: Teachers College Press, 140-171 (Original work pub.1904).
Foster, C.R., et al., (2006). Educating clergy: teaching practices and pastoral imagination, San Francisco: Jossey Bass.
Franke, M., et al., (2006). Using representations of practice in teacher education, PP at the annual meeting of the AERA, San Francisco, CA.
Jordan, B. (1989). Cosmo political obstetrics: some insights from the training of traditional midwives, Social Science Medicine, 28, 925-944.
Kazemi, F., et al., (2007). Conceptualizing and using routines of practice in mathematics teaching to advance professional education, Report to the Spencer Foundation.
Lampert, M., & Ball, D. L. (1998). Teaching multimedia and mathematics: investigations of real practice, New York: Teachers College Press,
Little, J.W. (2003). Inside teacher community: representations of classroom practice, Teachers College Record, 105, 913-945.
Rose, M. (1999)."Our hands will know": The development of tactile diagnostic skill – teaching, learning and situated cognition in a physical therapy program, Anthropology and Education Quarterly, 30, 133-160.
Schon, D. (1987). Educating the reflective practitioner, San Francisco: Jossey Bass.
Shulman, L.S. (1998). Theory, practice and the education of professionals, Elementary School Journal, 98, 511-526.
Silverman, R., Welty, W.M., & Lyon, S. (1995). Case studies for teacher problem solving, New York: McGraw-Hill.
Spiro, R.J., et al, (2003). Cognitive flexibility theory: hypermedia for complex learning, adaptive knowledge application and experience acceleration, Educational Technology, 44, 5-10.
Stevens, R., & Hall, R. (1998). Disciplined perception: learning to see in techno science, in: M. Lampert & M.L. Blunk, (Eds.), Talking mathematics in school: studies of teaching and learning, Cambridge, England: Cambridge University Press, 107-149.
Sullivan, W.M., et al., (2007). Educating lawyers: preparation for the profession of law, San Francisco: Jossey Bass.
- מטרה משותפת: שיפור האדם (Cohen, 2005).
- האתגרים הדומים המוצבים בפני המתכשרים, גם אם נסיבות העיסוק שונות.
- הצורך בלמידה כיצד לבנות ולשמר יחסים מקצועיים יעילים עם "הלקוחות" הגם שרבים מניחים שהדבר הוא יכולת טבעית ולא נרכשת.
- העשייה בתנאים של חוסר ודאות (Spiro et al, 2003 ).
- הצורך לבנות ידע מקצועי בזמן לא רב יחסית, פיתוח הרגלי חשיבה ואופי ההולמים את המקצוע,
- התמודדות עם הנתק מהשדה ועם הפער המוכר בין תיאוריה למעשה. בנוסף להתנסויות הקליניות הפרקטיקה נלמדת גם במסגרת האוניברסיטה.
- בירור מה מתכשרים עשויים ללמוד טוב יותר במסגרות של מוסדות ההכשרה לעומת מסגרות השדה: בקליניקות, בקהילות הדתיות או בכיתות בתי הספר.
- בנייה והתבססות על ידע מקרים רחב ככל האפשר.
- מתן סיוע בהתייחסות למורכבות שבאינטראקציה עם אנשים או תלמידים וביכולת להיענות מידית בתנאים של אי-ודאות.
- אילו היבטים של הפרקטיקה מתגלים למתכשרים באמצעות הייצוגים השונים?
- אילו היבטים נשארים סמויים או חבויים?
- כיצד מאפשרים/מעודדים הייצוגים הזדמנויות לחקור את הפרקטיקה?
- כיצד משתמשים מתכשרים ומורים בייצוגים מעשיים אלה לבניית זהויותיהם המקצועיות?
- מה הם לומדים מייצוגים אלה שהוא מעבר למה שמצופה ע"י מוריהם, בהינתן שייצוגים נושאים בחובם יותר מהמטרות שלשמן נבנו והודגמו?
- בחינת שאלות כמו: אילו פרקטיקות מקצועיות עשויות ליצור ליבה של הכשרה? כיצד בוחרים מורים מקצועיים מערכת של פרקטיקות בעלות עקיבות פנימית ויכולת לשרת מתכשרים וחדשים בראשית ההוראה? ( Franke, et al., 2006, Kazemi, et al., 2007).
- ניתוח מגוון ייצוגים: אילו היבטים של העבודה במקצוע חסרים במגוון ייצוגי פרקטיקה שמתכשרים וחדשים עומדים בפניהם בתוכניות ההכשרה המקצועיות? למשל, עד כמה מורים מתכשרים עומדים בפני הזדמנויות של צפייה באינטראקציות עם הורים במהלך ההתכשרות? עד כמה הדברים מעצבים את הפיתוח של המתכשרים בשדה בהתייחס לפיתוח זהויות וכשירויות?
- מיפוי גישות הכשרה כמו מיקרו-הוראה, שיעורי הדגמה, תכנון יחידות הוראה, סימולציות, משחקי תפקידים והתנסות בהוראה ולחקור את היכולת ואת המגבלות שיש בכל אלה להכשרת מורים להיבטים שונים של הפרקטיקה.