פרוייקט תומכות הלמידה – האם המודל הבריטי יצליח בישראל ?

כאלף מילדי הגיל הרך בנתניה לומדים  במערך מתוגבר, הכולל סייעת נוספת. מדובר ב- 55 "תומכות למידה" ששובצו ב- 28 בתי ספר במטרה לסייע לתלמידי כיתות א' וכיתות ב' במקצועות השפה והמתמטיקה.
החלטת עיריית נתניה להמשיך בפרויקט תומכות הלמידה בכל כיתות ב' בבתי הספר בנתניה מייצגת היערכות חינוכית משמעותית בישראל. מערכת החינוך הבריטית הקדימה את ישראל בהיערכות כזו  כבר לפני 10 שנים ונקווה כי היוזמה בעיר נתניה תהפוך להיערכות ארצית בישראל כפי שנעשה גם בכל רחבי אנגליה.   עיריית נתניה החליטה להחיל את הפרויקט בו התווספה לכל כיתה א' בה 25 תלמידים תומכת למידה, גם על תלמידי כיתות ב'.  הסיבה: שיפור משמעותי בהישגים הלימודיים בכל הכיתות בהן הופעלה תומכת למידה – בעיקר בקריאה ובהבנת הקריאה, תוך הבניית העבודה בין מחנכת הכיתה לבין תומכת הלמידה.לפני כשנתיים הוכנסו תומכות למידה לכל כיתות א' בהן לומדים למעלה מ- 25 תלמידים, על חשבון ובמימון העירייה. זאת לאחר שהתברר כי תלמידים רבים בכיתות הנמוכות מתקשים בקריאה ובהבנת הנקרא, בין השאר, בשל נסיבות טכניות בהן כמות תלמידים גבוהה יחסית המקשה על המורים והמחנכים להשקיע "זמן איכות" בכל תלמיד ותלמיד.

תפקידן של תומכות הלמידה, הפועלות במקביל למחנכות הכיתה ועל פי הנחיותיהן, הוא בהקניית מיומנויות הלמידה – זאת באמצעות התייחסות פרטנית וממוקדת יותר בתלמיד. החל משנת הלימודים הבאה, תשולבנה תומכות הלמידה גם בכיתות ב' מאוכלסות – כך שיחד עם המחנכות יתמקדו בהקניית מקצועות הליבה – אוריינות ומתמטיקה.
לקראת כניסתן לתפקיד עברו "תומכות הלמידה" השתלמות בפסג"ה (מרכז ההשתלמות האזורי למורים, הפועל בנתניה) עם ד"ר מיכל רוזנברג.
לשם השוואה , יצוין כי באנגליה מיושם המודל של תומכי הוראה Teaching Assistant (TA) בכל בתי הספר היסודיים ברחבי הממלכה הבריטית .לכל מורה בכיתות  היסוד בבתי הספר היסודיים יש תומכת הוראה או סייעת הוראה . היוזמה הבריטית הזו החלה עוד בשנת 2001 ע"י שרת החינוך הבריטית דאז Estelle Morris . מה שהחל כיוזמות מקומיות באנגליה התמסד באנגליה והיום היקף כוח ההוראה של תומכות ההוראה בבתי הספר הבריטיים נאמד בעשרות אלפים. בשנים האחרונות דורש מהם משרד החינוך הבריטי לעבור הכשרה פדגוגית והנחיה פדגוגית כתנאי לקבל הסמכה בבתי הספר.

    לפריט זה התפרסמו 4 תגובות

    פנסיונר , במסגרת עבודתי, הייתי מדריך חברתי הרבה שנים .ניסיון רב עם ילדים ונוער.

    פורסמה ב 10/04/2024 ע״י ביטון פרוספר

    מקסים

    פורסמה ב 03/10/2020 ע״י קלימונס טפר

    אשמח לקבל אינפורמציה

    פורסמה ב 22/08/2020 ע״י קלימונס טפר

    תומכת למידה היא המשרה שאני מחפשת כ"כ הרבה זמן! למי עליי לפנות כדי להתקבל לתפקיד זה? אני בעלת תואר ראשון בהוראה- חינוך מיוחד התמחות לקויות למידה. אודה לכם אם תסייעו לי בכך, רויטל דבוש.

    פורסמה ב 16/06/2011 ע״י רויטל דבוש
    מה דעתך?
yyya