פייק ניוז ושיטוי מקוון – מאפיינים, דוגמאות וכלים להתמודדות עם התופעה

פליישמן, א' (2022). פייק ניוז ושיטוי מקוון - מאפיינים, דוגמאות וכלים להתמודדות עם התופעה. כנס טלדן

אמיר פליישמן, מנכ"ל חברת סיקום גלובל, ספקית שירותי מודיעין עסקי ותחרותי לעסקים, נשא בכנס המידע טלדן בתל אביב הרצאה בנושא פייק ניוז. בעידן שבו רוב התלמידים משיגים את רוב המידע שלהם ברשת, חשוב מאוד ללמד אותם כיצד להבדיל בין מידע שקרי ומידע אמין.

הגדרת פייק ניוז

פייק ניוז כולל לא רק ידיעות שקריות, אלא גם הסחות דעת (משחיתויות או כשלים של השלטון באמצעות הפניית תשומת הלב לדברים אחרים), ותעדוף מעוות של ידיעות – לא לפי מה שחשוב.

סוגים שונים של פייק ניוז:

  1. שקרים בוטים.
  2. הקשר שקרי.
  3. תוכן שעבר מניפולציה – כלומר לקחת חלק מהאמת ולהלביש עליה שקר.
  4. עודף מידע – לטשטש בלי להראות את התמונה הגדולה.

באופן אולי מפתיע, המפיצים הגדולים ביותר של פייק ניוז הם בני 65 ומעלה. הם מפיצים מידע מוטעה ברשתות החברתיות, בחלק מהמקרים בלי לדעת שהמידע מוטעה ובלי כוונה להטעות.

טיפים לזיהוי פייק ניוז:

  1. לבחון את אמינות האתר שבו הופיעה הידיעה.
  2. לבחון את אמינות הכותבים, היכן הם עוד כותבים, מה ההיסטוריה שלהם.
  3. לבדוק מה תאריך הידיעה, ייתכן שהיתה נכונה בשעתו, אך דברים השתנו מאז.
  4. להיות מודעים להטיות העצמיות שלנו, ולהבין כי אנו נוטים לכעוס או להיעלב מדברים מסוימים וכי יש פוליטיקאים ושאר בעלי אינטרס שמיטיבים לנצל זאת.
  5. להעמיק בקריאה מעבר לכותרת, שלפעמים נועדה רק לגרות או לפתות ואינה משקפת נכונה את תוכן הידיעה (מלכודות הקלקה – click bates).
  6. להצליב מקורות – כלומר לבדוק אם הידיעה הופיעה בעוד מקומות אמינים.
  7. לדעת לזהות סאטירה – לפעמים מקור הידיעה הוא אתר או כותב קומי שניסחו את הדברים באירוניה, ולא התכוונו שיקראו אותם כפשוטם.
  8. לגלוש באתרים שחושפים מניפולציות ושקרים. כמו FactCheck.org, allea.org, קבוצת "זה נכון" בפייסבוק של מכון דווידסון, אתר משרד הבריאות (בענייני קורונה) והתנ"ך של בודקי הודעות שמועברות ברשתות החברתיות, האתר snopes.
  9. לא להעביר הלאה בווטסאפ ולא לשתף בפייסבוק ידיעות שלא בדקנו את אמינותן.
  10. לבדוק אמינות של תמונות באמצעות הפונקציה reverse image search
  11. להבין כי אנשים זרים שמציעים לנו חברות, בעיקר בעלי מראה חו"לי, שמות זרים, יופי רב או כאלה המצולמים בלבוש מחויט או על רקע מכוניות פאר – לרוב הם פרופילים מזויפים.

לתוכנית הכנס

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא פייק ניוז

 

 

 

 


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    כל סיכום הוא שטחי..
    יש בעיה עם הסבלנות הנדרשת כדי לבדוק אמינות של מקורות הטקסט ולנוער שהוא חשוף לכלים שמלבים את חוסר הסבלנות שלו מדובר במשימה שהיא כמעט בלתי-אפשרית…

    פורסמה ב 22/01/2023 ע״י יהושפט (שפי) גבעון

    סיכום שטחי ולא ממצה של הנושא. רלוונטי למבוגרים בני 65 ומעלה,ֶלא לנוער שצריך ללמד אותו לזהות פייק ניוז

    פורסמה ב 18/01/2023 ע״י רוני
    מה דעתך?
yyya