פייסבוק בשירות ההוראה

 לאחרונה פורסם כי משרד החינוך מעודד מורים לפתוח קבוצות בפייסבוק למטרות לימודיות (וואלה, 11.03.2013). זוהי הזדמנות טובה לחזור ולרענן את שפורסם בניוזלטר מדעי החברה מספר 2 (29.11.2012):

הפייסבוק הוא אתר אינטרנטי המהווה סביבה חברתית פופולרית בה מבלים התלמידים חלק ניכר מזמנם. סביבה זו מזמנת חיבור מסוג אחר בין מורה המקצוע לבין הלומד ותכני המקצוע. חיבור המתבצע מעבר לשעות ההוראה הפורמליות ואף מעבר לתכנית הלימודים המקובלת.

על פי הנחיות משרד החינוך, אסור למורה ותלמיד להיות בקשרי "חברות" בפייסבוק, אך מותר למורה להפעיל קבוצה סגורה וממוקדת למידה.

בהתאם לכך, יכול כל מורה לפתוח קבוצה סגורה לתלמידיו, בה יוכלו לנהל דיונים בנושאים שונים, לבצע משימות ולתת משוב הדדי, להעלות תכנים אקטואליים (כתבות, סרטונים) ועוד.

יתרונה של הקבוצה הוא באפשרות לשמור על התכנים הנכתבים בה חסויים ובאפשרות להעלות מאגר קבצים אשר ישמשו את הקבוצה.

כלי נוסף אותו מציעה הרשת החברתית הוא דף פייסבוק  יעודי שהינו זמין לצפייה גם לגולשים שאין להם פרופיל בפייסבוק ולכן יכול לשמש כלי מצוין לשיווק המגמה למתעניינים, שיתוף ההורים בתכנים ועוד. בעת השימוש בדף יש לשים לב שהתכנים גלויים לעיני כל.

מעבר לקשר בין המורה לתלמידיו, מהווה הפייסבוק מרחב למידה והפריה הדדית עבור צוותי המורים - כל מורה יכול להצטרף לקבוצות המורים הפעילות בפייסבוק (בהתאם למקצוע ההוראה, מטרות משותפות וכו'), להנות ממגוון תכנים ורעיונות המתפרסמים בהן, לפרסם תובנות/שאלות משלו ולזכות למשוב מעמיתיו.

כיצד נבנה קבוצה בפייסבוק ?

מצורפים שני סרטוני הסבר: האחד עוסק בפתיחת פרופיל פייסבוק (למתחילים) והשני בפתיחת וניהול קבוצת פייסבוק לצורך עבודה עם תלמידים.

למאמר של אפרת

ראה גם : מדריך למורה - איך להקים ולהשתמש בקבוצה בפייסבוק

המדריך נוצר בעקבות הקריאה של משרד החינוך למורים בעל יסודי: "היכנסו לפייסבוק והקימו קבוצות למידה". (מקור: ). מומלץ לצפות בסרטון באיכות הגבוהה ביותר שיו-טיוב מאפשרים, לוחצים על כפתור גלגל השיניים שנמצא בשורה השחורה בתחתית הסרטון (בפינה הימנית) ובוחרים את הרזולוציה הגבוהה ביותר לצפייה.

בסרטון הבא נעבור על תהליך הקמת הקבוצה בפייסבוק (בדגש על כל העקרונות שרלוונטיים למורים). נלמד על סוגי הקבוצות בפייסבוק (יתרונות וחסרונות של כל קבוצה), איזה דברים אפשר לעשות עם קבוצה בפייסבוק? ואיך נוכל לשלוט בתכנים שעולים ולדאוג שהקבוצה תועיל ותפתח את תהליך הלמידה הכיתתי. 

 ראה גם :

פייסבוק בכיתה , ממרחב חברתי למרחב פדגוגי שיתופי

לסגור מחברות, לפתוח מחשבים ו...להכנס לפייסבוק! (למידה משולבת עם ה-Timeline של Facebook)

קבוצת לימוד בפייסבוק – האם יכולה לשמש כתחליף למערכת ניהול למידה?

הפייסבוק 2012 ‏בחינוך - "לחשב מסלול מחדש"

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya