פורנוגרפיה-אונליין ופסיכופתולוגיה: הוויכוח על נזקי החשיפה

אפרתי, י' (2022). פורנוגרפיה אונליין ופסיכופתולוגיה: הוויכוח על נזקי החשיפה. תל אביב: כנס טלדן

פורנוגרפיה היא חומר מיני מפורש, למשל צילומי תקריב של איברי מין, שמטרתו עוררות מינית. בישראל, גיל החשיפה הממוצע לפורנוגרפיה הוא 12. לפי המרכז הישראלי לקידום מיניות בריאה, 86% מהנערים החילונים בגילאי 18-14 נחשפו לפורנוגרפיה, ו-23% מהם צופים בה באופן יומי. בקרב נערים דתיים הנתונים הם 62% חשיפה, ו-11% צפייה מדי יום. לא נמצאו הבדלים בין נערות חילוניות ודתיות, ובשני המקרים שיעור החשיפה הוא 20%, ושיעור הצפייה היומית הוא 1%-2%.

יש שיקולים מוסריים, פמיניסטיים ודתיים נגד צפייה בפורנוגרפיה, אך המחקר מראה כי במקרים רבים אין לצפייה כזו השלכות פסיכולוגיות שליליות, אפילו כאשר היא נעשית בתדירות גבוהה. ב-58% מהמקרים הצפייה נעשית ממניעים של סקרנות והנאה, ונראה כי לכך השלכות פסיכולוגיות שליליות משמעותיות. עם זאת, ב-30% מהמקרים השימוש בפורנו נעשה לשם בריחה ממצוקות שונות, וכדרך להתמודדות עם מצבים של סטרס וחרדה, כדי להרגיע את העולם הפנימי; ב-12% מהמקרים מדובר בשימוש קומפולסיבי, העלול להביא לחוסר תפקוד. אפילו בקרב חברי הקבוצה השלישית, הקומפולסיבית, מדובר לרוב במצב זמני בלבד, שבסיומו חוזרים להתנהגות נורמלית. עם זאת, כ-5% מהמשתמשים נתקעים במצב זה, והדבר דורש טיפול.

תפקיד ההורים ואנשי החינוך הוא לגלות נוכחות, ולתווך את הנושא בצורה רגועה, כזו שאינה מסגירה את חרדתם-שלהם. יש לדבר עם הצעירים על מיניות בריאה, על חלקיה החיוביים, ולהסביר להם באופן רגוע על הנזקים האפשריים שבצפייה בפורנוגרפיה.

לתוכנית הכנס

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חינוך מיני

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya