פדגוגיה נרטיבית: מסיפורים אישיים לזהויות מקצועיות

דביר, נ' וגדרון, א' (2021). פדגוגיה נרטיבית: מסיפורים אישיים לזהויות מקצועיות. תל אביב: הוצאת מכון מופ"ת

פדגוגיה נרטיבית מציעה תפיסה רחבה של ידע, למידה והוראה; היא ניזונה מתורת ההכרה הקונסטרוקטיביסטית וההרמנויטית, שעל פיה ניתן להבין את התנהגות האדם באמצעות סיפורים שהוא מספר ועל פי פרשנותו את העולם. ספר זה הוא פרי עבודתן של חוקרות מומחיות, המלמדות באוניברסיטאות ובמכללות בתחומי הכשרה מגוונים של מקצועות האנוש. על אף העולמות השונים של המקצועות שהן עוסקות בהם, המשותף לכלל הכותבות הוא הפדגוגיה הנרטיבית. תפיסה זו מהווה תשתית לעבודתן עם מתכשרים למקצועות שלהן. כל אחת ואחת מהן יוצקת מפרי ניסיונה האישי-מקצועי ובונה מודל עבודה משלה, הניזון מתפיסתה המקצועית את הפדגוגיה הנרטיבית ואת צורכי המקצוע.

לקניית עותק מקוון או מודפס של הספר

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים על חקר נרטיבים

בספר מוצגים מודלים שונים שהכותבות יצרו בעבודתן, והן מגוללות בו את הרהוריהן על אודות המודלים הללו ודנות בתאוריות המזינות אותם. המאמרים השונים חושפים את הקוראים לגישות שונות של פדגוגיה נרטיבית בתחומי הכשרה מגוונים במדעי האנוש, ועשויים להעשיר קהילות מקצועיות שונות בהיבטים פדגוגיים-דידקטיים ותאורטיים של פדגוגיה נרטיבית. הספר מיועד לכלל העוסקים בהכשרה מקצועית, לאנשי מקצוע ותיקים, לסטודנטים ולנשות ולאנשי חינוך המבקשים ללמוד על פדגוגיות חדשניות להוראה וללמידה.

"בספר זה אני רואה את השלב ההתפתחותי הבא של הגישה הנרטיבית. באוניברסיטאות ובמכללות עורכים מחקר נרטיבי, מלמדים איך לערוך מחקר כזה, ועכשיו גם משלבים סיפורים אישיים ומקצועיים בהוראה. הספר מציג לקוראים איך הכותבות משלבות בהכשרות שלהן נרטיבים בתחומי החינוך, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, סיעוד, הנחיית קבוצות ומנהיגות. הספר חושף את הכוחות הסמויים מהעין שניתן להעלות מעלה באמצעות סיפורים אישיים, והוא מהווה גשר בין מחקר, חינוך וטיפול. כל המגוון הזה כמו נפרש לפני קוראי הספר הזה כענפי עץ עבות".

                                                                                                                             עמיה ליבליך

 

נורית דביר

ד"ר דביר היא מרצה בכירה במכללת סמינר הקיבוצים בקורסים לשיטות מחקר איכותניות ותחומים שונים בפדגוגיה. מנחה בקורסים לפיתוח מקצועי של אנשי חינוך ובתוכנית לפיתוח מקצועי של מורי מורים במכון מופ"ת. פרסמה מאמרים בארץ ובעולם המתבססים על מחקר נרטיבי של סיפורי חיים אישיים ומקצועיים המלמדים על עולמם וזהותם המקצועית של אנשי חינוך.

לאחרונה יצא לאור ספר בעריכתה: איים של סיפורים: סיפורים אישיים ומקצועיים של מטפלים ומטפלות באמצעות אומנויות בהוצאת מכון מופ"ת (2020).

 

אריאלה גדרון

ד" גדרון הייתה מרצה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע בתחום סיפורי חיים של סטודנטיות להוראה ומורי מורים. הייתה ראשת המסלול להכשרת מורים לבית הספר היסודי, שותפה לפרויקט לפי"ד לפיתוח מנהיגות חינוכית בקרב סטודנטים יוצאי אתיופיה והקווקז, וחברה בצוות שח"ף (שיתוף חינוכי פעיל) במכללת קיי. עד לפרישתה הייתה ד"ר גדרון עורכת אקדמית, וליוותה צוותי כותבים בהוצאת הספרים של מכון מופ"ת.  

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya