עתידנות בפדגוגיה מתוקשבת

עיקרי הרצאתו של פרופ' רוני אבירם, ראש המרכז לעתידנות בחינוך באוניברסיטת בן גוריון  כפי שניתנה במפגש מנהלי עמל בנושא תקשוב, בחודש מאי 2009.
לדבריו, יש בעיה עולמית בנושא תקשוב החינוך, וישראל אינה יוצאת דופן. הוא הציע לחשוב על פתרון ולהפסיק להיות נאיביים מבחינת הציפיות. הייתה ציפייה משיחית, "אוטופית" לדבריו, שהתקשוב יוביל לשינוי טוטאלי, למהפכה בחינוך. לשיפור יוצא דופן בהישגים, לסגירת הפער הדיגיטלי בין הפריפריה למרכז. אך דבר מכל אלה לא קרה. 30 שנות היסטוריה של תקשוב בחינוך – והדבר היחיד שהצליחו לממש במידה זו ה או אחרת – נושא התשתיות.
עדיין לא התרחשה אינטגרציה אמיתית לדבריו, בין השימוש בטכנולוגיה לבין הפדגוגיה.
זאת ועוד, אבירם מנבא כי השינוי המיוחל יתרחש רק כאשר המחשב יהפוך להיות חלק אינטגראלי מעבודת המורה. לא עוד שיטת מעבדות המחשבים הנמצאות אי שם ומעלות אבק – אלא שילוב אמיתי בתהליך ההוראה והלמידה.
לאורך השנים, החליפה מערכת החינוך תיאוריות כהחלף גרביים. ברוב המקרים סתרו התיאוריות האחת את השנייה, ועוררו ציפיות סותרות בהתאם, אך שום שינוי פדגוגי לא התרחש. עד היום רמת האינטגרציה של תקשוב בהוראה השוטפת – נמוכה
.
בשנים האחרונות חלו שינויים אדירים בעולם. השפה התקצרה, אנשים החלו ליצור תוכן בעצמם וכדומה, אבל בחינוך ? דבר לא השתנה. השינויים באים 'טלאים טלאים' ואינם מתואמים. ושואל אבירם, מדוע? 
מערכת החינוך השקיפה מהצד על הפתרונות הטכנולוגים שצצו בעולם - פאלם, מחשב נייד וסלולר - וקיוותה שהם יחוללו את השינוי בעצמם, מבלי שהיא עצמה עשתה שינוי כלשהו. ואולם לדבריו, יש לזכור כי תקשוב איננו "טכנולוגיה", אלא אורח חיים.
אבירם סבור שה"אשמה" אינה בבתי הספר, אלא בכל מי שמובילים את גלי השינויים והמסרים הסותרים באקדמיה, שם נוצרות הציפיות הגדולות.

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    הקישור "להמשך הכתבה" או "עתידנות בפדגוגיה מתוקשבת" אינו פעיל.

    פורסמה ב 03/10/2009 ע״י שרה רוטקופ הרמתי

    שרה שלום, הלינק להרצאה של פרופסור רוני אבירם חובר מחדש . הבעיה היתה בשרת האינטרנט של רשת עמל ( שם נמצא מקור המידע המצוטט ) אבל הם פתרו את הבעיה כבר לפני כמה ימים.בממוצע 8% מן הקישורים הפעילים באינטרנט ניתקים כתוצאה מתקלות שרתים וקווי תקשורת וחוזרים אחרי כמה ימים לחיים .

    פורסמה ב 11/10/2009 ע״י עמי סלנט
    מה דעתך?
yyya