עשר שנות הוראה: כיצד לגרום לתלמידיי להיות מעורבים?

Joel. " 10 Years of Teaching: How Do I Keep My Students Engaged?", June 8, 2012.


לפני חמש שנים, המחבר פירסם סדרה של שבעה מאמרים שנקראה "שאלות שיצילו את הקריירה שלכם", כאשר הוא כתב את הסדרה הזו, הכותב היה בסוף שנתו החמישית בהוראה. הקיץ, לאחר עשר שנים בתחום החינוך, הוא בוחן שוב את המושגים הישנים ההם. ובמאמר זה הוא בוחן את הרעיון "כיצד לגרום לתלמידיו להיות מעורבים?

כיצד יודעים אם התלמיד מעורב בלמידה?
המחבר למד שני דברים לגבי למידה פעילה:
- העובדה שהתלמיד פועל לפי ההוראות אינה הוכחה לכך שהתלמיד לומד.
- העובדה שהתלמיד אינו פועל לפי עוקב אחר ההוראות, אינה הוכחה לכך שהתלמיד אינו לומד.


השתתפות בכיתה אינה שווה למעורבות
כאשר חושבים על שני המושגים הללו, אנחנו מבינים שקשה לקבוע אם למידה פעילה מתרחשת אצל כל תלמיד. חלק מהתלמידים החרוצים ביותר פועלים לפי הוראות, אבל משתעממים כאשר המורה מסביר מושג פשוט שוב ושוב. אבל הם דבקים במשימה שעליהם לבצע. לכן, אם המורה מעוניין שתלמידיו הטובים ישגשגו בכיתה, עליו למצוא דרכים לבדל את ההוראה.

1. עבודה בקבוצות קטנות/עבודה פרטנית
המחבר התקין מספר של שירות Google Voice באייפון שלו, כך שהתלמידים יכולים להתקשר אליו. התלמידים שמתקדמים מהר יותר משאר הכיתה והמורה מרגיש שהוא יכול לסמוך עליהם יכולים לעבוד בקבוצה קטנה ולהתקדם אפילו מהר יותר. המפתחות לסידור זה הם אמון ודיווח. אם באייפון שלו לא היה חלון שמופיע מדי 2-3 דקות ואומר למורה שהתלמידים משאירים הודעות קוליות בתיבה, היה עליו לבלוש אחריהם.

2. הדרכת עמיתים
לעתים תלמיד חדש עובר לכיתה או חלק מהתלמידים אינם מבינים מושג מסוים.
המורה גילה שהתלמידים מסוגלים בצורה טובה יותר ממנו לדבר עם תלמיד אחר.
וכידוע אחת מהדרכים הטובות ביותר ללמוד מושג היא ללמד אותו.
הערך המוסף בכך שאחד מהתלמידים המצטיינים מלמד את אחד מהתלמידים החדשים או המתקשים הוא ששני התלמידים מסוגלים ללמוד טוב יותר את המושג.

3. הפרד ומשול
אם אתה בר-מזל ואתה יכול לעבוד בכיתה עם מורה נוסף או עם חונך, יש לכך יתרונות עצומים המאפשרים לחלק את הכיתה לשתי קבוצות בהנחיית מבוגר.
וכך המורה יכול לעבוד עם חלק מהכיתה. והחונך יעבוד עם תלמיד שהיה חולה או החמיץ את השיעור הקודם.

בבסיסה של דיפרנציאציה צריכה להיות בסופו של דבר למידה של התלמיד. אם התלמידים לומדים ואם הם מגיעים לשיעור ביודעם שהם יפיקו תועלת מהשיעור, נעשה קל יותר ויותר לנהל אותם ולשמור שיהיו מעורבים בשיעור.

קישור למאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya