עשר המלצות חשובות למורים מתחילים בחינוך המיוחד

Lesh, J. (2020). Top ten tips for new special educators. Teaching Exceptional Children, 52, 4, 206-208

מתוך שאיפה לחזק ולהעצים מורי חינוך מיוחד מתחילים ולעורר דיון בקרב מורים ותיקים, מנהלים ומפקחים במערכת החינוך, ד"ר ג'ניפר לש מאוניברסיטת לין (Lynn University, Florida), בעלת 20 שנות ניסיון מחקרי ופרקטי בהוראת חינוך מיוחד בכיתות א'-י"ב, מציגה עשר המלצות, שיטות וטכניקות שגיבשה לאורך השנים:

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

מורים מתחילים בחינוך מיוחד: סקירת מחקרים

עליך להוכיח את עצמך, ליזום פרויקטים, להיות פעילה: התמודדות מורות חדשות עם כניסתן לעבודה

1) התאמה ראשונית: בטרם מורי חינוך מיוחד נכנסים לבית הספר בפעם הראשונה, הם מוכרחים לעשות כמיטב יכולתם לבחור את בית הספר הנכון ביותר עבורם. בטרם ראיון הקבלה, עליהם לבחון את אתר האינטרנט והפייסבוק של בית הספר הפוטנציאלי ולנסות לבדוק: האם בית הספר מספק תהליך חונכות למורים מתחילים? האם הוא פועל לפי הקווים המנחים והאתיקה של הוראת ילדי חינוך מיוחד? שאלו את עצמכם: האם בית הספר הזה יאפשר לי לענות על הצרכים של תלמידי? האם בית הספר הזה מתאים לי? האם אני מדמיין את עצמי מלמד שם?

2) שלב הראיון: כמו שבית הספר מראיין את המועמד, המועמד מראיין את בית הספר. הצטיידו בתשובות לשאלות צפויות, כמו: "למה אתה רוצה להיות מורה לחינוך מיוחד"? "מהי חולשתך הגדולה"? "מהי פילוסופיית ההוראה שלך"? לאחר שתספקו מענה, הכינו שתיים או שלוש שאלות משלכם. לדוגמה, בררו לגבי תוכנית החונכות הנהוגה בבית הספר וטיב העזרים הטכנולוגיים שעומדים לשימוש המורים.

3) חובת דיווח: תלמידי חינוך מיוחד מסוגלים לחלוק מידע רגיש עם המורה ולבקש ממנו שלא לספר לאיש. זכרו שמתוקף אחריותכם לדווח על כל סוג של פגיעה נפשית, מינית או גופנית המסופרת לכן. תפקידו של המורה הוא להעביר את הטיפול לרשויות כדי שהן יקבעו אם מדובר בדיווח בדיוני או סתמי או שמא מסוכן ופלילי.

4) יחסים טובים: חשוב מאוד לבנות ולפתח מערכות יחסים רגשיות וחברתיות בריאות עם התלמידים. כדי לעשות זאת, על המורים לנסות להכיר את הנורמות החברתיות של שכבת הגיל המיועדת. כנקודת פתיחה טובה, אפשר לתת להם כיף בכניסה לכיתה, לשאול אם יש שם חיבה שהם מעדיפים להיקרא בו, לאפשר להם לעצב את הנורמות הכיתתיות ואת קירות הכיתה ולדבר איתם על דברים שהם אוהבים או לא-אוהבים.

5) שיתופיות ורגישות: במקצוע ההוראה בכלל ובחינוך המיוחד בפרט, חשוב לדעת להתנהל באופן שיתופי ופתוח. כאשר תפגשו הורים, אפוטרופוסים, מורי-עזר ומורים-עמיתים, נסו לפתוח את השיחה בהיבטים החיוביים ולהגיב בצורה כנה. כאשר תגיעו לחלק הלא-נעים של השיחה, הסבירו את הבעיות ברגישות ובנימה אופטימית ואמפטית, תוך הצגת פתרונות אפשריים.

6) רשתות חברתיות: מורים חייבים להיות מודעים להשלכות של פרסומיהם ברשתות חברתיות. שכן, מצופה מהם להוות מודל לחיקוי עבור תלמידיהם, או לכל הפחות להקרין דימוי חברתי-חינוכי חיובי. לכן, היו רגישים כאשר אתם מפרסמים דעות אישית או מגיבים בנושאים טעונים.

יחד עם זאת, רצוי בהחלט להתגאות ולפרסם תרגיל מוצלח או פרויקט חינוכי שהתלמידים יזמו. בנוסף, למורה המתחיל כדאי לחפש בלוגים, פורומים ומאמרים של מומחי חינוך מיוחד בשביל לקבל טיפים ומידע רלוונטי.

לגבי מספר הטלפון הסלולרי, רצוי שלא לתת את מספרכם האישי לתלמידים ומורים. במקום, השתמשו במייל של בית הספר או בטלפון המשרדי.

7) הטעינו מצברים: המאבק בשחיקה בהוראה הוא מתיש. בגלל שמורי חינוך מיוחד בונים מערכות יחסים קרובות עם תלמידיהם, התלמידים נוטים לפרוק את חששותיהם, חרדותיהם ומצוקותיהם אצל המורה. עודף הדאגה הזה עלול לגרום למורה לחוש עודף-לחץ, עודף-מתח ותשישות מחוץ לשעות העבודה. כמענה לכך, נסו לקבוע מראש פעילויות פנאי ובריאות הנפש. השקיעו בעצמכם וצאו, למשל, לפעילות ספורטיבית, האזינו ללהקה אהובה, צפו בסדרה מועדפת או בלו בספא מפנק. זכרו שניהול זמנים יעיל יכול להקל על השחיקה.

8) עומס עבודה: כאשר אתם נכנסים לקטגורית העובד החדש, עלולים להטיל עליכם יותר מטלות. זכרו כי תפקידכם הראשי הוא חינוך והוראה, ובין כה אתם עסוקים בבניית מערכי שיעור ובדיקת עבודות ונמדדים בעיקר בהישגי תלמידיכם. לפיכך, אלא אם החובות הנוספות שהוטלו עליכם רשומות בחוזה, בחנו אותן בעין ביקורתית וציינו אם הן אפשריות.

9) חונכות: מורים מתחילים מחפשים מודל לחיקוי שיעודד אותם ברגעים הקשים ויסייע להם לאתר דרכי התמודדות חדשות. ברוב בתי הספר יש תוכניות חונכות. אבל לא בכולן מוצמד למורה המתחיל מורה-חונך המתמחה בחינוך מיוחד ובשכבת הגיל המיועדת. אם, לתחושתכם, לא זכיתם בחונך מתאים, נסו לחפש בבית הספר מנטור מתאים, חברותי ומכיל, כזה שהתלמידים מכבדים. בנוסף, שוחחו עם מורים ותיקים בפורומים מקוונים והתרחקו בחדר המורים מאלו המתוסכלים שרואים את חצי הכוס הריקה.

10) ניהול כיתה: האופן בו המורה מצליח, או לא מצליח, לשלוט בכיתה בשנה הראשונה להוראה מהווה נקודת פתיחה קריטית להמשך דרכו והתפתחותו. גם אם בהתחלה ההתמודדות קשה מנשוא, זכרו שכל יום הוא יום חדש, שהתלמידים שעושים הכי הרבה בעיות – זקוקים להכי הרבה אהבה ושאם עשיתם את הדבר הנכון עבור התלמיד – לא טעיתם.

 

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya