ערכים של פרחי הוראה ומורי מורים במכלת אורנים

מקור: קליימן שרה, ליברמן יעקב (2004). ערכים של פרחי הוראה ומורי מורים במכלת אורנים, אורנים, היחידה למחקר והערכה.

המחקר הוא מחקר המשך שמטרותיו לבחון את סולם הערכים של הסטודנטים והמורים במכללת אורנים. בחמש השנים שחלפו מאז המחקר הקודם (ליברמן, 1999) חלו שינויים רבים בכלכלה, בחברה ובמצב הביטחוני, שינויים המוצאים את ביטויים בשיח הציבור בארץ. ההנחה היא שאוכלוסיית המורים והסטודנטים במכללה מושפעת מכך. שאלות המחקר היו: מהו מדרג החשיבות של הערכים והעמדות של הסטודנטים והמורים? מהו מבנה הערכים והעמדות? במה נבדלים, אם בכלל, הערכים והעמדות של הסטודנטים מאלה של המורים? במה נבדלים, אם בכלל, הערכים והעמדות בראשית הלימודים מאלה הקיימים בסיומם? מהו הקשר בין העדיפויות של הנחקרים למבנה הערכים?

אוכלוסיית המחקר כללה מדגם של 255 סטודנטים. הנתונים נאספו באמצעות שאלון שכלל 114 פריטים ובו שני חלקים: א. העדפת ערכים-שאלון הערכים של שוורץ (Schwarz,1994) , ב. תרגום הערכים לעמדות הנחקרים בנושא החינוך.(השאלונים מופיעים בנספח הדו"ח).

בין היתר נמצא כי בקרב הסטודנטים  הערך "ביטחון המשפחה" נמצא במקום הראשון בדירוג חשיבות הערכים, ואחריו "משמעות/תכלית בחיים" ו"הרמוניה פנימית". גם אצל המורים הערך הראשון בחשיבותו נמצא "ביטחון המשפחה", אבל אחריו -  "חופש"  (חופש פעולה וחופש מחשבה) ו"שוויון" ו"משמעות/תכלית בחיים". הערך "שלום" שקיבל במחקר הקודם את הממוצע הגבוה ביותר, ירד במחקר זה למקום נמוך יותר בשתי הקבוצות.

מורים וסטודנטים רואים כדבר מרכזי וחשוב את איכות ההוראה, לסטודנטים חשובה ביותר ההכנה המעשית (ניהול כיתה) ולמורים – רמת ההישגים. עוד נמצא כי הנושא "התאמת רוח המכללה להשקפת העולם שלי" אינו עומד בראש מעייניהם של הסטודנטים ושל המורים. לעומת זאת יש בעיניהם חשיבות למרכיב החברתי בלימודים.

דוח המחקר נמצא בחדר העיון של מרכז המידע הבין-מכללתי במכון מופ"ת. מידע נוסף עליו ניתן למצוא במאגר חומרי למידה, הוראה ומחקר.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya