עם פתיחתם המחודשת של בתי הספר ברחבי העולם, מאות מיליוני תלמידים חוזרים ללימודים

מאת: Adam Taylor

Taylor, A. "As countries reopen, hundreds of millions of students have returned to school", The Washington Post, June 5, 2020

  • לאחר תקופת סגר ברחבי העולם, המדינות השונות מתחילות להיערך לחזרה לספסל הלימודים.
  • אין אחידות באופני החזרה ללימודים בהם נוקטות המדינות השונות:
  • סין היתה הראשונה לסגור את דלתות בית הספר והראשונה לפתוח אותן באופן מדורג.
  • בברזיל, על אף המספר הגבוה של הנדבקים, הנשיא התנגד לסגירת בתי הספר וביקש לפתחם בחופזה. כנגדו גורמים מקומיים ביקשו לסגור את בתי הספר ועתה אותם גורמים מבקשים לחזור לשיגרת לימודים.
  • דנמרק סגרה את בתי הספר לחודש בלבד, ועתה רובם פתוחים, ושומרים על הנחיות הבריאות. לא נראה כי יש עליה במספר הנדבקים.
  • בדרום קוראה לאחר חזרתם של תלמידים ללימודים, ובמיוחד אחרי התפרצות מחודשת של הנגיף באזור הבילויים של סיאול, כמה בתי ספר שבים ונסגרים ונרשמה עליה במספר הנדבקים. עם זאת, באמצעות הקפדה על אמצעי זהירות מבקשים בדרום קוראה להמשיך בשגרת הלמידה.
  • בדרום אפריקה היתה כוונה להחזיר את התלמידים ביוני, אך המורים ביקשו עוד זמן כדי להיערך לבואם.

 

עם התפשטות וירוס הקורונה וסגירת בתי הספר ברחבי העולם, למעלה ממיליארד תלמידים נשלחו לביתם. בשבועות האחרונים מאות מיליוני תלמידים נקראו לשוב לספסל הלימודים, עם פתיחתם המחודשת המגומגמת והמקוטעת לעתים של מוסדות החינוך.

לפי הערכות ארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות, הידוע כאונסק"ו, בסוף מרץ, פחות מחודשיים בלבד לאחר אירועי ההדבקה הראשונים מחוץ לסין, למעלה מ-90% מתלמידי העולם כבר הושפעו באופנים שונים מסגירת בתי הספר. סגורים בביתם במשך חודשים ארוכים, התלמידים הפכו לחלק מרשת עולמית של ניסויים שיושמו בחופזה, בחינוך ביתי, למידה מרחוק וריחוק חברתי.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

למידה מרחוק בחירום בעת סגירת מוסדות חינוך בעקבות התפרצות נגיף הקורונה

עלייתן של יוזמות E-learning בהיקף גדול, ברחבי העולם

כיצד נראה חינוך בעת משבר?

בשיאה של התקופה, באפריל, כאשר מאמצי ההתמודדות היו בשיאם, כמעט 1.6 מיליארד תלמידים חשו את השפעתם על בשרם. בראשית יוני עדיין נותרו יותר מ-1.1 מיליארד תלמידים בבתיהם המהווים יותר מ-64% מהתלמידים ברחבי העולם. גם מדינות שבהן סגירת בתי הספר לא נכפתה ברמה הלאומית חוו שיבושים רבים בשגרת הלמידה. בארצות הברית, למשל, אמצעים ננקטים ברמה המקומית, ובכל זאת, רוב המדינות מחייבות את סגירת המוסדות החינוכיים עד סוף שנת הלימודים.

התלמידים שמתחילים לחזור בימים אלה ללימודים, לאחר הסרת ההגבלות, יהוו ודאי נושא לניסוי עולמי חדש, שעה שקובעי המדיניות ומחנכים מבקשים לקבוע כיצד נראות כיתות בעת מגיפה.

כך מטפלות בחזרה ללימודים כמה מדינות ברחבי העולם:

בריטניה

בריטניה פתחה מחדש את בתי הספר בתחילת יוני, ושלחה מאות אלפי תלמידים ששהו בביתם מאז 18 למרץ, בחזרה לכיתות. מדובר בפתיחה מחודשת חלקית בלבד: מחוץ לאנגליה בחרו הממשלות הסמי-אוטונומיות של סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד להמתין עד אוגוסט או לאחריו.

בתוך אנגליה, יש הבדלים משמעותיים בין אופנים שונים של חזרה ללימודים, כאשר עשרות רשויות מקומיות ממשיכות לסגור את בתי הספר, ולעומתן גורמים רשמיים דוחקים במיוחד להחזרת ילדים בגיל הגן, ותלמידי כיתות א' וכיתות ו', שהוגדרו על ידי הממשלה כ"שנות מעבר מרכזיות". מכל מקום החזרה למסגרות החינוכיות אינה מנדטורית, אלא מומלצת בלבד.

הורים רבים, כך נראה, החליטו לא לשלוח את ילדיהם למסגרות. סקר של הקרן הלאומית למחקר חינוכי הראה כי 46% מההורים מתכננים להשאיר את הילדים בבית. איגוד המנהלים דווח ל- BBC ששיעורי הנוכחות נעו בין 40% ל-70%.

בכל הנוגע לתגובה הראויה לווירוס הקורונה, ייתכן שמעצמות העל צריכות ללמוד ממדינות קטנות יותר.

ברזיל

בברזיל בה נרשם המספר השני בגודלו בעולם של מקרים מאומתים, נקט הנשיא ז'איר בולסונארו גישה של לסה-פר כלפי נגיף הקורונה ודחה בפומבי את הקריאות לסגירת בתי הספר. "מה שקרה בעולם הראה שהאנשים בסיכון הם בני למעלה מ-60", אמר בולסונארו בנאום לאומה בסוף מרץ, "אז למה לסגור את בתי הספר?"

מבלי הוראה ארצית מתואמת, גורמים מקומיים החליטו על סגירת בתי הספר, וברוב בתי הספר במדינה הופסקו השיעורים פנים אל פנים בסוף מרץ.

למרות ההתפשטות המתמשכת של הנגיף בברזיל, כמה רשויות עירוניות הודיעו כי בכוונתן לפתוח בקרוב את בתי ספר.

סין

כבר באמצע ינואר הודיעה סין לכ-200 מיליון תלמידים שלא יחזרו לבית הספר אחרי חופשת החורף שלהם, כחלק מסגר רחב יותר שהוחל במוקד התפרצות הנגיף במחוז חוביי ובאזורים אחרים שנפגעו קשה.

סגר מוקדם זה, שאומץ גם בהונג קונג, הקדים אמצעים דומים בהם נקטו מדינות ברחבי העולם בהמשך. אולם עם שוך ההתפרצות בסין, איזורים רבים בה היו גם הראשונים לפתוח את בתי הספר ולהחזיר את הילדים לכיתות.

על-פי אונסק"ו פתיחת בתי הספר בסין הייתה הדרגתית כשתחילה חזרו תלמידים בשנה האחרונה ללימודיהם התיכוניים. בווהאן מוקד המחלה הראשוני של המגיפה, בתי הספר נפתחו מחדש בתחילת מאי, אך כל הילדים חויבו למדוד חום, לעטות מסכות, להיכנס ולצאת מבית הספר בשעות ספציפיות כדי להימנע מצפיפות והתקהלות.

דנמרק

דנמרק הודיעה על סגירת בתי הספר ב- 11 במרץ. חודש בלבד לאחר מכן היא הפכה למדינה הראשונה באירופה שפתחה אותם מחדש ולמעשה עד ה-20 באפריל כמעט כל בתי הספר היסודיים חזרו לפעילות.

אף על פי שחלק מהורים לא שלחו את ילדיהם לבית הספר והשאירו אותם בבית, רבים סמכו על הנחיות הממשלה בנושאי סניטציה וריחוק חברתי (כולל שמירת מרחק של כשני מטרים בין שולחנות הכתיבה, והפסקות מדורגות ומופרדות כדי להימנע מהצטופפות). ילדים בוגרים יותר חזרו לבית הספר בסוף מאי.

עד כה לא היו כל סימנים להתחדשות הנגיף- מספר המקרים החדשים המשיך לרדת עם פתיחתם המחודשת של בתי הספר, מגמה שנראתה גם בכמה מדינות אירופאיות אחרות. בנורבגיה, למשל, שהחלה בפתיחה מחודשת של המוסדות ב-20 באפריל, אמרה ראשת הממשלה ארנה סולברג כי יתכן שלא היה צורך לסגור את בתי הספר, אך היא אינה מתחרטת על החלטתה לעשות כך.

יפן

יפן סגרה את בתי הספר באיחור מה ביחס לכמה משכנותיה. רק בסוף פברואר ביקש ראש הממשלה שינזו אבה לסגור את דלתות בתי הספר. בחודש מרץ הודיעה ממשלת יפן כי לא תאריך הנחיה זו ותאפשר לעיריות להחליט כרצונן תוך שהן מתבקשות לעקוב אחר הנחיות.

חלק מבתי הספר החלו להיפתח מחדש בתחילת מאי, תוך מתן עדיפות לתלמידים בשנת הלימודים הראשונה או האחרונה שלהם, ולעומתם תלמידים אחרים נתבקשו לחזור ללימודים מספר שבועות לאחר מכן. חלק מבתי הספר בערים או באזורים שנפגעו קשה אמורים להישאר סגורים, והמוסדות שנפתחים מחדש נוקטים מגוון אמצעים כדי למנוע צפיפות, כולל שיעורים בקבוצות מצומצמות, מסכות פנים ומערכת שעות מדורגת, עם שעות פתיחה משתנות.

יפן חוששת מאפשרות של גל שני. לאחר שלא תועדו מקרים חדשים מה-30 באפריל ועד ה-22 במאי, העיר קיטאקיושו שבמחוז פוקוקה מדווחת על 119 מקרים ב-11 ימים בלבד, בהם 11 תלמידים מארבעה בתי ספר יסודיים ותיכוניים. אלה מובילים כפי הנראה לסגירה מחודשת של בתי הספר.

ניו זילנד

ניו זילנד נכנסה לרמת הסגר המחמירה ביותר שלה עם חובת סגירה של בתי הספר ב-23 במרץ, לאחר שאומתו 102 מקרים של קורונה במדינה. עם זאת, תוך שישה שבועות בלבד הודיעה המדינה על הקלות בהגבלות הללו בגלל סימנים חיוביים המרמזים על נסיגתו של הנגיף.

בסוף אפריל הממשלה שחררה מעט את הסגר ועברה מדרגה 4 לדרגה 3. בתי הספר נפתחו מחדש, אך נאמר להורים אמרו להשאיר את ילדיהם בבית במידת האפשר. ב-18 במאי הוחלט להקל ולהגיע לדרגה 2, וכך יכלו עוד מאות אלפי תלמידים נוספים לחזור לכיתות.

על פי התקנים הנוכחיים, כשהמדינה מתקרבת לאפס הדבקות בגבולותיה, רוב ההגבלות על הילדים הבריאים מוסרות. הממשלה אמרה כי "אנשים צריכים לנהוג בבטחה ולהמשיך לנקוט אמצעי זהירות הגיוניים לשמירה על ביטחונם ובריאותם".

ניגריה

ניגריה הודיעה כי תסגור את כל בתי הספר ב-19 במרץ. באותה תקופה היו במדינה 12 מקרים מאומתים. מספר זה תפח ליותר מ-11,000 עם 333 מקרי מוות עד תאריך פרסום הכתבה הנוכחית, 5 ביוני, 2020. יותר מחודשיים לאחר מכן, בתי הספר נותרים סגורים. הממשלה הודיעה כי היא מקווה לאפשר לרשויות המקומיות לפתוח מחדש את בתי הספר בשבועות הקרובים, למרות העלייה במקרים.

דרום קוריאה

בסוף פברואר הודיעה ממשלת דרום קוריאה לתלמידים כי חופשתם תוארך בשבוע. לאחר מכן היא הוארכה בעוד שבועיים נוספים, ולבסוף, עם התפשטות הנגיף הוכרז כי היא מוארכת ללא הגבלת זמן. בתי הספר החלו להיפתח מחדש רק כמה חודשים מאוחר יותר, בסוף מאי, כשהתלמידים הבוגרים ביותר היו הראשונים לחזור.

לאחר שהתלמידים הראשונים חזרו לכיתות, עוכבה הפתיחה המחודשת בשבוע, עם התפרצות מחודשת של הנגיף במחוז איטוואן, אזור הבילויים וחיי הלילה של סיאול. כך, ימים ספורים לאחר שהתלמידים הראשונים דרכו שוב בכיתות, מאות בתי ספר נסגרו ונרשמה עלייה חדשה במקרים החדשים.

התלמידים שחזרו ללימודים חייבים לדבוק במגוון אמצעים שנועדו להגביל כל התפשטות אפשרית של נגיף הקורונה, כולל מחיצות פלסטיק על שולחנותיהם, מסכות ומדידות חום. עם זאת, הממשלה יציבה בדעתה לפתוח מחדש את מוסדות החינוך, ומציינת כי אפילו במהלך מלחמת קוריאה ילדים לא הוחזקו בביתם. "אני מאמין שאיננו  רשאים לעמוד בפני חלומותיהם ועתידם של ילדינו בגלל הקשיים הנוכחיים", אמר השבוע ראש הממשלה צ'ונג סיי-קיון.

דרום אפריקה

דרום אפריקה הודיעה כי תיסגר את כל בתי הספר ללא הגבלה ב-18 במרץ. תלמידים הלומדים בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי והתיכון, כיתות ז' ו-י"ב בהתאמה, היו אמורים לחזור לבית הספר בתחילת יוני, אך תוכנית זו ננטשה לאחר שאיגודי המורים סירבו לגבות אותה.

המורים אמרו כי אין ברשותם ציוד הגנה מספק שיאפשר להם לשמור על עצמם ועל תלמידיהם. בתגובה להתנגדות זו מסרה מחלקת החינוך היסודי (Department of Basic Education) בדרום אפריקה כי פתיחת בתי הספר תתעכב בשבוע כדי שבתי הספר יוכלו להיערך לקראת בואם של התלמידים.

טייוואן

עם פחות מ-500 חולים מאומתים, טייוואן השתלטה על התפשטות ההדבקות מבלי לנקוט רבים מהצעדים הדרקוניים שנראו במקומות אחרים.

אמצעים קלים אלה הוחלו גם על בתי הספר: למרות שהממשלה האריכה את חופשת החורף בשבועיים נוספים בפברואר, היא הורתה על פתיחתם מחדש עד ה-25 בחודש זה (פברואר) ורוב מערכת החינוך פועלת כסדרה מאז, תוך שמירה קפדנית על אמצעי התגוננות תברואתיים.

בתי ספר ואוניברסיטאות נסגרים אם וכאשר יתגלה מקרה בקרב תלמידים/סטודנטים ו/או סגל, אך עד עתה מדובר באירועים נדירים. רק בית ספר אחד סגר את שעריו בתחילת אפריל, יחד עם קומץ אוניברסיטאות.

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya