על תופעת אילמות סלקטיבית של ילדים בגן ילדים

דן, בן ארבע, חוזר מהגן ומשתף את אמו בפירוט בכל מה שהתרחש בגן באותו היום: מה הגננת סיפרה, מי הרביץ למי, באיזה משחקים שיחקו ואיזה שיר חדש הוא למד. בגן, לעומת זאת, הוא מסרב לדבר עם הגננת והילדים האחרים. כאשר הגננת פונה אליו בשאלה, הוא מניע בראשו לחיוב או לשלילה, אך כאשר השאלה מורכבת יותר- הוא מסב את ראשו בשתיקה. ולמעשה, האנשים היחידים לידם דן מסוגל לדבר באופן חופשי ושוטף הם הוריו ואחיו. גם במפגשים משפחתיים מורחבים יותר, בהם משתתפים גם דודים, סבים וסני דודים, דיבורו של דן מוגבל למילים בודדות, הנהונים ותנועות שהוא מחווה בידיו.  סירובו של דן לדבר בפני אנשים זרים נובע מהפרעה נדירה המכונה "אילמות סלקטיבית" (Selective Mutism) ומתבטאת בסירוב לדבר במרבית הסיטואציות, מסיבות רגשיות.
בעוד שבעבר נהוג היה לשייך את התפתחות האילמות הסלקטיבית להתעללות במשפחה או לטראומת ילדות, גישות אלו נמצאות במחקרים כחסרות בסיס לחלוטין. התפיסה המקובלת היום מקשרת אותה לגורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וסביבתיים.
בדומה להפרעות חרדה אחרות, ילדים הסובלים מאילמות סלקטיבית פגיעים יותר לחרדה מבחינה גנטית ובמשפחותיהם נמצא אחוז גבוה יותר קרובים הסובלים מהפרעות חרדה שונות. כמו כן, בהתאם לכך שהטמפרמנט (מזג) המולד של ילדים נוטה להשפיע על אופן תגובתם הבסיסי לסיטואציות חדשות ואנשים זרים, נמצא כי ילדים עם אילמות סלקטיבית נוטים באופיים להיות ביישנים, מסוגרים וחששניים. ילדים אלו יתקשו להתסגל לסיטואציות חדשות אותן יחוו כמאיימות יותר ביחס לילדים אחרים.
מחקרים מפרספקטיבה נוירולוגית מצביעים על כך שרבים מהילדים הסובלים מאילמות סלקטיבית סבלו בילדותם המוקדמת מקשיים או איחורים התפתחותיים בתחום השפתי, כעיכוב ואבנורמליות בדיבור. בנוסף, נמצא כי אצל חלק מילדים אלו קיימת לקות קלה בערוץ עיבוד המידע האודיטורי (שמיעתי). קושי זה אינו מביא להתפתחות ההפרעה כאשר הוא עומד בפני עצמו, אך כאשר הוא נלווה לרמות חרדה גבוהות יחסית, עשויה להתפתח האילמות הסלקטיבית.
 
גורמים ביולוגיים, גנטיים ונוירולוגיים מגבירים את הסיכוי ללקות בהפרעה אך לסביבה והאינטראקציות המשפחתיות ישנה השפעה מרכזית במיוחד.

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    עם השנים מתפתחות בתודעתנו מחלות נפשיות, או רגשיות, רבות. אילמות סלקטיבית, אספרגר ועוד. היום המידע לטיפול בבעיה והתמודדות משפחתית איתה הוא בהתפתחות מואצת וכל מה שניתן הוא לקוות לטוב, להיות תומכים ועדינים ולעשות תמיד את הדבר הנכון בסיוע ייעוץ מוסמך!http://www.adivclassic.co.il/home/doc.aspx?mCatID=29449

    פורסמה ב 28/02/2010 ע״י מרגש
    מה דעתך?
yyya