עכשיו גלה את חוזקותיך – למורים – ספר חדש המבוסס על מבחן קליפטון
מאת: ג'ו-אן מילר , רוזאן ליסוולד
מקור: עכשיו גלה את חוזקותיך – למורים; כיצד תהפכו ממורים רגילים למורים מעולים, הוצאת מטר, 147 עמ'.
מאפיינים של "מורים גדולים"
לדעת המחברות, מורים גדולים אינם שמרנים ובעלי שיטות ואינטואיציות שונות. הם לא פועלים כמו מורים אחרים ולא מאמינים לכל מה שלימדו אותם. לטענתן, במספר רב של מקרים, האינטואיציה שלהם מובילה אותם לתוצאה הרצויה – תלמידים משכילים יותר.
מארבעה עשורי מחקר, שכלל ראיונות של ארגון גאלופ עם אלפי מחנכים עולות כמה מסקנות: הדפוס הכולל העולה מהתוצאות הוא שלמורים גדולים יש כשרון מולד לעבודתם. הכישרון הוא טבעי ואישי, ומדרבן מורים גדולים להתנהג בדרך הייחודית להם.
מורים אלה יודעים שחלק גדול מלימודי ההוראה היה מועיל מאוד, אבל חלק לא. ראיונות עם מחנכים חושפים שני סוגי תחושות המשותפים למורים גדולים: הסוג האחד הוא אהבה (לתלמידים, ללמידה, להוראה) והסוג השני הוא תסכול משיטות חינוכיות ומוסכמות מוטעות.
מורים גדולים בדרך כלל אינם מסכימים עם הטענות התפישות הבאות:
"יש תלמידים עצלנים, מרדנים או בעייתיים מטבעם"
"כל אחד יכול להיות מורה"
"מורה משכיל ומנוסה יותר הוא מורה טוב יותר"
"צריך לשמור על דיסטנס מקצועי"
"הצב רף ציפיות גבוה"
"מתן שבח פומבי מנפח לתלמידים את הראש, בעוד נזיפה פומבית מעמידה אותם במקום"
"תכניות לימודים, שיטות או תיאוריות 'פלא' מתאימות לכולם"
"המורה חייב לאהוב את כל התלמידים כל הזמן"
שונות התפישות של מורים גדולים מתפישות אחרות משפיעה על התנהגותם – מאחר שהתנהגותם סותרת על פי רוב את מה שהמורים לומדים באוניברסיטה ובסמינרים לפיתוח מקצועי, הן נחשבות לבתי מקובלות. "שגיאות" נפוצות של מורים גדולים מתבטאות למשל ביצירת מסגרות גמישות, שיתוף האחריות או הבעת רגש.
מבחן קליפטון לגילוי חוזקות
חוזקה היא היכולת לבצע בעקביות וברמה כמעט מושלמת מטלה ספציפית. חוזקה היא התוצאה הרצויה של פיתוח כשרונות, מיומנות וידע. היא תמיד מבוססת על הכישרונות הנכונים לאותה מטלה. מורים גדולים מצליחים למקסם ולמצות את החוזקות שלהם.
מבחן קליפטון לגילוי חוזקות תוכנן ע"י ד"ר קליפטון ופסיכולוגים, בלשנים, מומחי סקרים ומנתחי תכנים. המבחן נועד לזהות, לברור ולהדגיש אינדיקטורים מרכזיים באישיות המבוססים על תגובת הנשאל. המבחן אמור לסייע לחשוף את כשרונותיו הבולטים של הנשאל (הדפוסים המחשבתיים, הרגשיים וההתנהגותיים הטבעיים הניתנים ליישום פרודוקטיבי) ב-34 תחומים חשובים (תמות):
אחריות; אינדיווידואליות; אינטלקטואליות; אמון עצמי; אמונה; אמפתיה; אנליטיות; אסטרטגיות; ארגון; הגיית רעיונות; הגינות; הישגיות; הקשר; הרמוניה; התייחסות; התמקדות; חיבור; חיוביות; חיזור; כוללניות; למדנות; מפעילנות; מצוינות; משמעות; משמעת; סתגלנות; עתידנות; פיקוד; פיתוח; קלט; שיקול דעת; שיקום; תחרותיות; תקשורת
– לכל אלה מובאות עצות מעשיות בספר והנחיות מפורטות כיצד למלא את מבחן קליפטון באופן מקוון באתר www.strengthsfinder.com
בסיכום הספר המחברות ממליצות לזכור כמה רעיונות מפתח:
1. היזהרו מהשקפות בדלניות
2. זכרו שאתם מוגדרים ע"י כל כשרונותיכם
3. מצאו חוזקות לרוב – בסביבה המזהה נקודות חוזק ומסייעת למקסם אותן
4. לא כדאי לבזבז זמן או מרת בניסיון "לתקן" כישורים פחותים.
על המחברות:
רוזאן ליסוולד – מנהלת משותפת בחטיבת החינוך של ארגון גאלופ, החלה את הקריירה כמורה למוזיקה ועוסקת בייעוץ למנהיגי חינוך בארה"ב.
ג'ו-אן מילר – מדריכת סמינרים בכירה ומנהלת תחום מעורבות אישית בחטיבת החינוך בארגון גאלופ. ייעצה למחנכים ואנשי חינוך בארה"ב וקנדה.
תוכן העניינים
- מבוא
- פרק 1: ההתנהגות הלא-שמרנית של מורים גדולים
- פרק 2: מדוע הנכם מי שהנכם
- פרק 3: גילוי תמות המפתח שלכם
- פרק 4: יישום כישרונותיהם – הוצאתם מהכוח לפועל
- פרק 5: מכאן לאן?
- ביבליוגרפיה
- נספח: מבחן קליפטון לגילוי חוזקות: שאלות ותשובות מחקריות
- ביבליוגרפיה נוספת
- שלמי תודה
ביבליוגרפיה נוספת
yyya
אשמח לקבל מידע נוסף
הייתי שמחה לדעת האם נכתבו מצגות בנושא האם ישנו מאגר המקבץ את כל החוזקות כמקשה האם ואיפה הועבר השאלון באופן שיטתי ומסודר בחדרי מורים ואיך מצליחים לבצע את השאלון בעברית ?? יש לי קוד אך האתר באנגלית.. תודה רבה
יש תרגומים לעברית?